جمیل باییک: پ.د.ک در متن جنگ علیه ملت کورد و جنبش آزادیبخش کوردستان قرار دارد

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک اعلام کرد رویه دولت ترک علیه پ.ک.ک و خلق کورد رویه نابودی و قتل‌عام است. در این حمله هم دولت ترک و هم پارت دمکرات کوردستان جا گرفته‌اند.

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان در برنامه ویژه سترک تی‌وی شرکت کرده و در خصوص تحولات مهم سال ۲۰۲۱ سخن گفت.

جمیل باییک در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به گسترش حملات سراسری علیه خلق کورد و جنبش آزادیبخش کوردستان از مقاومت تاریخی نیروهای گریلا و خلق کورد سخن گفت. وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با اهمیت برهه تاریخی جنگ و فرصت‌های پیش روی ملت کورد اظهار نمود که پ.د.ک آگاهانه این فرصت‌ها را از میان برمی‌دارد. باییک همچنین در مقابله با سکوت نیروهای بین‌المللی در رابطه با حملات شیمیایی به مناطق حفاظتی میدیا هم گفت: ناتو و اتحادیه اروپا همکار دولت ترک در این حملات هستند.

بخش دوم گفتگوی جمیل باییک با سترک تی‌وی:

سترک تی‌وی: دولت فاشیست ترک که در گاره ضربه خورد، برای تداوم قدرت خود، بعد از آن به زاپ، متینا و اواشین حمله کرد. مبارزه گریلا حملات دولت ترک را خنثی کرد. در مجموع سال ۲۰۲۱ مقاومت گریلا وارد چه سطحی شد؟

جمیل باییک: من یاد و خاطره قهرمانان مام رشو، زندورا، ورخله و گری سور را گرامی می‌دارم. با وجود این فداییان جنبش ما هر چه بیشتر گسترده شد. در طول تاریخ فداییان ما دست به عملیاتهای بسیاری زده‌اند. فداکاری‌های زندان آمد و زیلان در درسیم، خط مقاومت را به سطحی والاتر ارتقا داد. معیارهای مقاومتی را که رهبری بر اساس آن جنبش را ایجاد کرده بود، برای خود مبنا قرار دادند. برای ما هم معیارهایی که فدایی ایجاد کرده‌اند مبنا است. میهن دوستی و انقلابی بودن بر اساس این معیارها انجام می‌شود.

گریلا در شرایط دشوار، در مقابل تمام انواع سلاح‌ها مقاومتی تاریخی را از خود نشان داد. و اینگونه ضربات سنگینی بر دولت ترک وارد کرد. دولت ترک چنین برآورد کرده بود که با حمله جدید، شکست خود در گاره را بتواند در متینا، زاپ و آواشین جبران کند. به همین دلیل حملات خود را گسترش داد. اگر در این حملات به پیروزی دست پیدا می‌کردند، با استفاده از این پیروزی، دست به برگزاری انتخابات زود‌تر از موعد می‌زده و به حاکمیت خود مشروعیت می‌دادند. می‌خواستند این پیام را بدهند که بله، قدرتمند هستند. اما گریلاهای قهرمان اجازه ندادند. گریلا همانگونه که در گاره اهداف آنها را خنثی کرد، در مناطق حفاظتی میدیا هم طرح‌های آنها را خنثی کرد.

دولت ترک مشاهده کرد که علیرغم داشتن تمام انواع سلاح‌ها هم نمی‌توانند از حملات خود نتیجه‌ای کسب کنند، این بار هم پارت دمکرات کوردستان را وارد عمل کردند و از طریق این حزب به نتایجی دست پیدا کند. اما علیرغم تمام کمکهایشان از این حزب، به اهداف خود دست پیدا نکردند. این بار از سلاحهای شیمیایی استفاده کردند. در مقابل گریلاهای قهرمان هم دست به مقاومتی تاریخی زدند. برآورد دولت ترک و پارت دمکرات کوردستان این بود که گریلا نمی‌تواند در مقابل سلاحهای شیمیایی مقاومت بکند. نیروهای گریلا هم در مقابل تمام انواع سلاح‌ها و از جمله سلاح شیمیایی مقاومت کرد، به همین دلیل دولت ترک ناگزیر شد که مناطقی را که از ۸ ماه پیش در آن حضور پیدا کرده بود ترک کند. گریلا جان خود را فدا کرد و حملات نابودگرانه دولت ترک بر خلقمان را متوقف کرد.

رویه دولت ترک علیه پ.ک.ک و خلق کورد رویه نابودی و قتل‌عام است. در این حمله هم دولت ترک و هم پارت دمکرات کوردستان جا گرفته بودند. البته نیروهای دیگری هم وجود داشتند، اما در عمل دولت ترک و پارت دمکرات بودند که این حمله را انجام می‌دادند. وظیفه پارت دمکرات کوردستان به محاصره در آوردن گریلا، ممانعت از تحرک نیروهای گریلا و در اختیار گذاشتن مناطق گریلایی به دولت ترک بود. دولت ترک هم از طریق اطلاعاتی که پ.د.ک در اختیار وی گذاشته بود، تلاش می‌کرد تا نیروهای گریلا را نابود کند. اگر برخی از گریلاها به شهادت رسیده باشند، تنها با سلاح نیروهای دولت ترک نبوده است، پ.د.ک هم در این باره نقش داشته است. اگر پارت دمکرات کوردستان دست به محاصره نمی‌زند، علیه نیروهای گریلا دست به تحریم نمی‌زد، اطلاعات گریلا را در اختیار دولت ترک قرار نمی‌داد، نمی‌توانست دست به چنین اقداماتی بزند. لازم است خلقمان از این مسائل اطلاع داشته باشد. زیرا در مناطق گریلا افسانه‌ها رقم خورده‌اند.

سترک تی‌وی: دولت ترک پیش از این هم علیه نیروهای گریلا از سلاح شیمیایی استفاده کرده بود. اما در سال ۲۰۲۱ استفاده بیشتری از این سلاح‌ها کرد. در مقابله با سلاح‌های شیمیایی واکنشهای گسترده‌ای شکل گرفته است. اما دولت ترک همچنان از این سلاح‌ها استفاده می‌کند. در این باره چه نظری دارید؟

جمیل باییک: دولت ترک هر گاه دچار تنگنا شده باشد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. فقط امروز نیست که از اسلحه شمیایی استفاده باشد، با نگاهی به گذشته می‌بینیم که در گذشته هم از این سلاح‌ها استفاده کرده است. در همین باره احسان صبری چاغلانگیر صراحتا گفته است که درسیمی‌ها را چگونه در یک غار مانند موش مسموم کرده‌اند. همچنین زمانیکه به تاریخ مقاومت می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که در بسیاری از مناطق از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند. اما در سال ۲۰۲۱ در آواشین تا زاپ، درسیم و بسیاری از مناطق دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند. این وضعیت ویژگی دولت ترک را نمایش می‌دهد. زیرا این دولت، دولتی است که علیه خلق‌ها، دمکراسی، و آزادی است. مانند گذشته که جوامع زیادی را نابود کرده‌اند، هم اکنون می‌خواهند که خلق کورد را هم نابود کنند. به همین دلیل با اتحادیه اروپا و ناتو در ارتباط بوده‌اند. با حمایت اتحادیه اروپا و ناتو خواستند خلق کورد را به طور کلی از میان بردارند.

ناتو و اتحادیه اروپا شریکند، مسئول کاربرد سلاح‌های شیمیایی از سوی ترکیه هستند

برای نمونه هم اکنون دولت ترک از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند. در وضعیت عادی ناتو و اتحادیه اروپا آن را ممنوع کرده‌اند. اما مشاهده می‌شود که ناتو و اتحادیه اروپا در این باره سکوت کرده‌اند. دولت ترک هم از این سکوت استفاده می‌کند و کاربرد آن را با شدت بیشتر دنبال می‌کند. اتحادیه اروپا و ناتو به دلیل منافع خود سکوت می‌کنند. منافع آنان مادی هستند. به همین دلیل ناتو و اتحادیه اروپا شریک شده‌اند. دولت ترک به تنهایی مسئول استفاده از سلاحهای شیمیایی نیست، آنها هم در این رابطه مسئول هستند. برای نمونه زمانیکه در مناطق دیگر حتی اگر از سلاح شیمیایی هم استفاده نشده باشد، و تنها گزارشاتی در این باره موجود باشد، موضع گرفته‌اند. اما در کوردستان، در مقابله با سلاح‌های شیمیایی سکوت کرده‌اند و حتی آن را تشویق هم می‌کنند. لازم است خلقمان این مسئله را ببیند. همانگونه که قوانین اتحادیه اروپا شامل ما نمی‌شوند، لازم است که ما هم قوانین آنها را به رسمیت نشناسیم، هر زمان که ما را قبول کردند، ما هم آنها را به رسمیت می‌شناسیم. دولت ترک، ناتو، اتحادیه اروپا و سازمان ملل باید بدانند که هر سلاحی را هم علیه ما به کار بگیرند، ما مبارزه خود را ادامه می‌دهیم. لازم است که دچار محاسبات اشتباه نشوند. نگویند که ما را وادار به تسلیم می‌کنند، هیچ کس نمی‌تواند ما را تسلیم کند. لازم است همه این را بدانند.

پارت دمکرات کوردستان همان اقدامات دولت ترک را انجام می‌دهد

سترک تی‌وی: سال ۲۰۲۱ از یک طرف شاهد مقاومت و مبارزه گریلا بودیم، و از طرف دیگر شاهد خیانت پارت دمکرات کوردستان. در جریان کمین گذاری پارت دمکرات کوردستام ۹ گریلا به شهادت رسیدند. نوع برخورد پ.د.ک چه تاثیری را بر سیاستهای کوردی می‌گذارد؟

جمیل باییک: همه میهدانند که ما از گذشته با پارت دمکرات کوردستان ارتباط داریم. پارت دمکرات کوردستان با دولت ترک هم ارتباط دارد. اما ارتباطات کنونی پارت دمکرات کوردستان با دولت ترک مانند گذشته نیست. این حزب دربست وارد رویکرد و فرایند دولت ترک در مقابله با پ.ک.ک شده است. مشخص است که دولت ترک به پارت دمکرات کوردستان وعده‌هایی داده است. پارت دمکرات کوردستان بر اساس این وعده‌ها با دولت ترک متحد شده است و تصور می‌کند که شاید از این طرق بتواند پ.ک.ک را نابود کند. از نظر آنان، اگر این روند بر این اساس ادامه پیدا کند، می‌توانند از تمام منافع این مسئله برخوردار شوند. یعنی تمام ارزش‌هایی را که پ.ک.ک خلق کرده است، می‌توانند در راستای منافع خود نابود کنند. به همین دلیل است که با دولت ترک علیه پ.ک.ک متحد شده‌اند. پ.د.ک نیرویی خارج از جنگ علیه ما نیست که تنها از دولت ترک حمایت کند. خیر؛ پ.د.ک در متن جنگ علیه ما قرار دارد. در حمله علیه پ.ک.ک وظیفه پارت دمکرات کوردستان و دولت ترک هم کاملا مشخص است.

سترک تی‌وی: چرا پارت دمکرات کوردستان از دولت ترک حمایت می‌کند؟ در صورتیکه از ان حمایت نکند، چه اتفاقی می‌افتد؟

جمیل باییک: همانگونه که به آن اشاره کردم، دولت ترک وعده‌هایی را به آنان داده است. یعنی وعده داده‌اند که اگر پ.ک.ک از میان برداشته شود می‌توانند همچنان قدرت خود را در باشور کوردستان ادامه بدهند و ما با این مسئله مخالفتی نمی‌کنیم. پارت دمکرات کوردستان به این وعده‌ها متکی بوده و در مقابل علیه نیروهای ما دست به کمین گذاری می‌زند. در یکی از این کمین‌ها، سه نفر از هوالان ما، و در کمین دیگری هم ۷ نفر از هوالان ما در دام افتادند. یکی از هوالان ما به سلامت از این کمین خارج شد و خود را به ما رساند. از یکی دیگر از هوالانمان خبری در دست نیست. یعنی این یک واقعیت است که پارت دمکرات کوردستان وظایف دولت ترک را انجام می‌دهد. همانگونه که دولت ترک علیه نیروهای ما کمین‌گذاری می‌کند و هوالان ما را به شهادت می‌رساند، هزاران نفر را به زندان افکنده و شکنجه می‌کند، پارت دمکرات کوردستان هم همان کارها را انجام می‌دهد. پ.د.ک هم علیه نیروهای ما دست به کمین‌گذاری می‌زند. هوالان ما را به شهادت می‌رساند. کسانی را بنابر به ادعایی مبنی بر ارتباط با پ.ک.ک زندانی می‌کند و آنها را شکنجه می‌کند. پ.د.ک مانع از زندگی آزاد کسانی می‌شود که که از دست رژیم فاشیستی از باکور کوردستان گریخته‌اند، به آنها اعلام کرده است که یا باید با ما همکاری کنید و برای ما جاسوسی کنید یا به دولت ترک تحویل داده می‌شوید.

دولت ترک جنازه گریلاها را لینچ می‌کند، پیکر گریلاها را از طریق اداره پست به خانواد‌ه‌هایشان مسترد می‌کند، پ.د.ک هم گریلاها را به قتل می‌رساند، پیکر آنها را به خانواده‌هایشان تحویل نمی‌دهد. خانواده‌ها خواهان بازگرداندن پیکر شهدایشان هستند، اما پارت دمکرات کوردستان تقاضاهای آنها را رد می‌کند. پاسخی به آنها نمی‌دهد. یعنی اقدامات پ.د.ک در مقابل اقدامات دولت ترک چیزی نیست. خلقمان از پارت دمکرات کوردستان می‌پرسد که چرا با دولت ترک همکاری می‌کند، تلاش می‌کند این مسئله را درک کند. پ.د.ک خود را به عنوان یک حزب کوردی معرفی می‌کند، اعلام می‌کند که حافظ دستاوردهای کورد است، اما همه می‌دانند که دولت ترک دشمن کورد است. به همین دلیل همه مایل هستند بدانند که پارت دمکرات کوردستان چرا و چگونه با دولت ترک علیه گریلا دست به اقدام می‌زند؟ این حزب نه به خلق کورد بلکه به دولت ترک خدمت می‌کند. سیاست پارت دمکرات کوردستان سیاستی اشتباه است. هدف دولت ترک این است که پ.ک.ک را از میان بردارد و خلق کورد را نابود کند. این اشکار است. هچ کس انتظار نداشت که پارت دمکرات کوردستان این گونه قدم بردارد. اما امروز می‌بینیم که این سیاستها را پیگیری می‌کند.

در خاورمیانه جنگ جهانی سوم در حال وقوع است. این جنگ معادلاتی را که علیه خلق کورد شکل گرفته بودند بر هم می‌زند، و در نهایت در راستای منافع خلق کورد قرار گرفته است. دولت ترک هم چون دریافته است که خلق کورد در این جنگ می‌تواند به پیروزی برسد، حملات نابودگرانه خود را علیه خلق کورد آغاز کرده است. اگر خلق کورد در این جنگ بتواند متحد شود، دستاوردهای بزرگی را نصیب خود می‌کند. در تاریخ خلق کورد این فرصت برای خلق کورد، فرصتی بسیار مهم است. کسانی که ادعای کورد بودن را دارند، برای منافع خلق کورد مبارزه می‌کنند، باید از این فرصت استفاده کنند. پ.د.ک به جای آنکه با کوردها ارتباط برقرار کند، با دولت ترک که دشمن کورد است در ارتباط است. یعنی فرصت‌های ایجاد شده را با دست خود از میان بر می‌دارد. خلقمان نباید این سیاست را بپذیرد.

سترک تی وی: بر اساس پارادیم رهبر خلق کورد، مبارزه زنان گسترش پیدا می‌کند. خصوصا که در سال ۲۰۲۱ مشاهده می‌شود که مبارزه زنان وارد سطح بسیار ارتقا یافته‌تری شده است. مبارزه آزادی زن را چگونه تحلیل می‌کنید؟

جمیل باییک: پیش از این هم زنان مبارزات خود را ادامه داده بودند، احتمال دارد که این مبارزات دچار ضعف‌هایی در سازماندهی بوده باشد، اما این مبارزات وجود داشتند. همین مسئله باعث شده بود که جنبش زنان توسعه پیدا نکند، زیرا با نارضایتی عمل می‌کردند. رهبری در این رابطه نقش تاریخی خود را برای زنان ایفا کرد. نظریه و فلسفه و ایدئولوژی جنبش زنان را بنیان گذاشت. بر این اساس راه را برای سازماندهی زنان هموار کرد. به هر نحو ممکن از جنبش زنان حمایت کرد. جنبش زنان با حمایتهای رهبری به ابعاد فلسفی و ایدئولوژیک خود دست یافت. همین مسئله هم باعث تقویت جنبش زنان شد. این وضعیت هم در سطح جهانی جنبش زنان را به ارتقا داد و هم جنبش ما را تقویت کرد. اگر امروز مشاهده می‌شود که زنان کورد پیشاهنگی مبارزه را بر عهده دارند، علت این است که خط مشی رهبری را مبنای عمل خود قرار داده‌اند. جنبش آزادی زنان امروز برای تمام زنان جهان یک نمونه به شمار می‌رود. هم برای زنان کورد و هم برای خلق کورد ذهنیت و آگاهی را ایجاد کرده است.

روزی فرا می‌رسد که همه به این مسئله اعتراف می‌کنند رهبر آپو با ایفای این نقش تاریخی در وجود زنان و برای زنان، به جامعه و تمام بشریت خدمات گسترده‌ای را انجام داده است. زیرا در طول تاریخ، رهبری نخستین کسی است که برای جنبش زنان مبنایی فلسفی و ایدئولوژیک را ایجاد کرد. رهبری گفت: پ.ک.ک جنبش زنان است. یعنی جنبش آزادی است. زنان را به نیروی پیشاهنگ مبارزه برای دمکراسی و آزادی تبدیل کرد. یعنی از طریق زنان بود که ذهنیت آزادیخواهی خلق شد. به همین دلیل است که زنان دیگر اقتدار پدرسالاری را نمی‌پذیرند، در مقابل آن مقاومت می‌کنند. می‌بینند که جنبش زنان تاثیر بزرگی را بر سیستم مدرنیته کاپیتالیستی ایجاد کرده است. و به همین علت است که در مقابل، سیستم با خشم عمل می‌کند. هم در ترکیه و هم در عرصه بین‌المللی حاکمیتهای مردسالار به زنان حمله می‌کنند. در ترکیه سلیمان سویلو آشکارا زنان را به عنوان هدف مشخص می‌کند و می‌گوید که پ.ک.ک سازمان زنان است، ما باید زنان را محدود کنیم. اینگونه زنان را مورد هدف قرار می‌دهد. یعنی هر روز مشاهده می‌شود که زنان را به قتل می‌رسانند، شکنجه می‌دهند، به آنان توهین می‌کنند، زنان را دستگیر می‌کنند و به آنان تعدی می‌کنند. از این طریق می‌خواهند که اراده زنان را در هم بشکنند. زنان هم در مقابل این اقدامات بپاخاسته‌اند. هر روز مشاهده می‌شود که نقش زنان در مبارزه برای آزادی و دمکراسی گسترش پیدا می‌کند. به جامعه و جنبش ما روح می‌دمند. حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ همانگونه که دشمن کورد است، به همان نحو دشمن زنان است. این واقعیت است. در مقابل آن، زنان کورد و ترک با هم مبارزه می‌کنند. در طول تاریخ همانگونه که برای کارگران گفته می‌شود که کارگران غیر از زنجیرهایشان چیزی برای از دست دادن ندارند، می‌توان آن مصداقی برای مبارزات زنان هم قرار داد. زنان با مبارزات خود می‌توانند می‌توانند زنجیرهایشان را پاره کنند. غیر از زنجیرهایشان چیزی برای از دست دادن ندارند. آزادی به پیروزی می‌رسد. نه فقط برای خودشان، بلکه برای تمام جامعه بشری می‌توانند آزادی را فراهم کنند. اعتقاد دارم که سال ۲۰۲۲ مبارزه زنان هر چه بیشتر تقویت می‌شود.

سترک تی‌وی: سال ۲۰۲۱ علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها پرونده‌ای گشوده شد. اما طبق نظرسنجی‌ها، به رغم فشارها و سرکوب‌ها، تاثیر حزب دمکراتیک خلق‌ها روز بروز بیشتر افزایش پیدا می‌کند. یعنی دولت ترک نتوانسته است که اراده آزاد خلق را در هم بشکند. مقاومت و اراده آزادی را که در سال ۲۰۲۱ در حوزه سیاسی تجلی پیدا کرد چگونه تحلیل می‌کنید؟

جمیل باییک: رهبر آپو برای آفرینش خلقی که بتواند در همه شرایط دشوار بتواند مقاومت کند، مبارزه کرد. خلق کورد هم رنج‌های تاریخی را پشت سر گذاشت، مبارزه‌ای بزرگ را به پیش برد. در نتیجه خلقی آفریده شد که در تمام شرایط و زمینه‌ها می‌تواند برای آزادی مقاومت کرده و مبارزه کند. در کوردستان هم بر این اساس بود که در کوردستان مبنای انقلاب دمکراتیک شکل گرفت. در چنین وضعیت دشواری بود که این انقلاب و خلقی که این انقلاب را پایه‌ریزی کرده است، تلاش می‌شود تا ان را نابود کنند. اما خلق کورد از خواب مرگ بیدار شده است. در مبارزه همه چیز را از جمله زندگی را تجربه کرده است. چیزی نمانده است که خلق کورد آن را مشاهده نکرده باشد. به همین دلیل هیچ کس نمی‌تواند به آسانی این خلق را نابود کند، نمی‌تواند اراده این خلق را درهم بشکند و آن را تسلیم کند. چون این خلق فلسفه رهبری را درک کرده است، ارزش‌های آن هم خلق شده‌اند. خلق کورد طعم آزادی را کشیده است، دیگر هیچ کس نمی‌تواند این خلق را وادار به عقب‌نشینی کند، امکان ندارد این خلق را ودار به تسلیم شدن کنند.

چون در کوردستان شاهد ایجاد انقلاب دمکراتیک هستیم، در نتیجه آن هم سیاست دمکراتیک خلق شد. بدون تردید برای پیشرفت سیاست دمکراتیک چپگرایانه، دمکرات، روشنفگران و هنرمندان ترکیه هم تلاش کردند، اما تلاش‌های رهبری برای سیاست دمکراتیک وارد سطح مهمی شد. بر این اساس رهبری در کوردستان انقلابی را شکل داد. در میان خلق کورد، ذهنیت آزادی و دمکراسی را ایجاد کرد. دولت ترک دست به هر اقدامی بزند، نمی‌تواند خلق کورد را از مبارزه برای دمکراسی و آزادی به عقب بازگرداند. سیاست دمکراتیک هم بر اساس این نتایج شکل گرفت. نه فقط به حزب دمکراتیک خلق‌ها حمله می‌کنند، بلکه در ترکیه به هر کسی که سیاستهای دمکراتیک را مبنای عمل سیاسی خود قرار دهد، خواهان دمکراتیک شدن ترکیه است، حمله می‌کنند. اما بیشترین حملات متوجه حزب دمکراتیک خلق‌هاست. زیرا حزب دمکراتیک خلق‌ها حامی تمام سیاستهای دمکراتیک است. یعنی از دستاوردهای نیروهای دمکراتیک حمایت می‌کند.

ترکیه به طور اساسی نیازمند تقویت ائتلاف دمکراسی است

حزب دمکراتیک خلق‌ها در ترکیه سیاست دمکراتیک را تداوم می‌بخشد و آن در ارجحیت قرار می‌دهد. این حزب تلاش می‌کند ترکیه را به یک جمهوری دمکراتیک تبدیل کند. ترکیه در داخل و در خارج اهمیت و احترام خود را از دست داده است. برای خروج ترکیه از این وضعیت این سیاست را پیگیری می‌کنند. برای ایجاد اتحاد در میان خلق‌ها، در عرصه بین‌المللی این سیاست را پیگیری می‌کند. راه حل مسائل و مشکلات در ترکیه، حل مشکلات نیروهای آزادی را مبنای عمل خود قرار داده است. یعنی منفعت حزبی خود و در واقع منافع ترکیه را مبنای عمل خود قرار داده است. به این دلیل است که سیاست ورزی می‌کند. بدون شک، کمبودها و نواقص، ضعف‌هایی هم وجود دارند. اما سیاست درستی را به پیش می‌برد و چون سیاست درستی را به پیش می‌برد، با سرکوب و شکنجه و دستگیری اعضای خود روبرو می‌شود. خلق هم این مسئله را درک می‌کند.

نیروهای دمکراسی و آزادی طلب، هنرمندان، روشنفکران و همه این مسائل را می‌بینند. همه می‌بینند که آ.ک.پ/م.ه.پ تنها از خود دفاع می‌کنند و در مقابل همه را دشمن و خائن خود می‌دانند. حزب دمکراتیک خلق‌ها که از خلق‌ها، ارزش‌های آنان دفاع می‌کند را مورد هدف قرار می‌دهند. حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ تلاش می‌کند تا کوردستان را نابود کند، حزب دمکراتیک خلق‌ها در مقابل این اقدام بپا خاسته است. اعلام می‌کند که با این سیاست ترکیه مخالف است، باید مسئله حل شود. اگر این مسئله، یعنی مسئله کورد به شیوه‌ای دمکراتیک حل شود، ترکیه می‌تواند به موفقیت دست پیدا کند. خلق، نیروهای دمکراتیک هم به همین دلیل است که از حزب دمکراتیک خلق‌ها حمایت می‌کنند. فشارها و سرکوب نمی‌تواند حزب دمکراتیک خلق‌ها را تضعیف کند، برعکس، این حزب در مقابل این فشارها بیش از پیش قدرتمند می‌شود. ترکیه به طور اساسی نیازمند تقویت ائتلاف دمکراسی است. باید این ائتلاف نه فقط متشکل از گروههای چپ‌گرا و دمکراتیک باشد. بلکه هر کسی که با ائتلاف آ.ک.پ/م.ه.پ اختلاف دارد، باید در این ائتلاف مورد استقبال قرار گیرد. تنها از این طریق است که می‌تواند نتیجه عاید شد. ائتلاف دمکراسی، زمانیکه بتواند تمام وجوه متکثر ترکیه را نمایندگی کند، حاکمیت کنونی در آن صورت نمی‌تواند پا برجا بماند. حاکمیت در استانه سقوط قرار گرفته است. اگر گام‌هایی این چنین در پیش گرفته شوند، در سال ۲۰۲۲ حاکمیت آ.ک.پ سقوط می‌کند.

سترک تی‌وی: آ.ک.پ/م.ه.پ فاشیست در سال ۲۰۲۱ حملات سنگینی را علیه خلق کورد انجام دادند. در این حملات نژادپرستانه و رویدادها مسئولان دولتی نقش دارند. شما این حملات و قتل‌عام‌ها را در چارچوب جنگ ویژه روانی چگونه تحلیل می‌کنید؟

جمیل باییک: دولت ترک دولتی است که جنگ ویژه روانی را پیگیری می‌کند. یعنی اساسا بر همین مبنا شکل گرفته است. یعنی به دشمن سازی علیه خود دست می‌زند و از این طریق فاشیسم و نژاد‌پرستی را دامن می‌زند. حملات صورت گرفته علیه خلق کورد اهداف ویژه‌ای دارند. دولت ترک چون کورد را به عنوان دشمنی علیه خود مشاهده می‌کند، تلاش می‌کند تا مانع از ائتلاف خلق‌های ترکیه شود. از این طریق است که می‌خواهد که نابودی کورد را به نتیجه برساند. اما رهبر آپو با مبارزه خود به این استراتژی ضربه وارد کرده است. ارتباط خلق کورد با خلق‌های دیگر ترکیه را ایجاد کرد. دولت ترک این مسئله را به عنوان تهدیدی علیه خود تلقی می‌کند. در واقع می‌خواهند که کورد را از میان بردارند، و به همین دلیل است که می‌خواهند مانع از ائتلاف دمکراسی شوند. می‌بینند که خلق کورد نیرویی بزرگ در ترکیه است، تاثیر بزرگی را بر سیاستهای ترکیه دارد. می‌دانند که اگر مانع از فعالیتهای سیاسی کورد نشوند، تهدید بزرگی علیه آنها روی میدهد. در بخش ترکیه، برای نمونه در قونیه کوردها را کشتند، این سیاست ترکیه است، زیرا ذهنیت و سیاست ترکیه کورد را قبول نمی‌کند. از قونیه تا ازمیر، تا استانبول و بسیاری از مناطق دیگر به کوردها حمله شد، اگر می‌کشند، مجروح می‌کنند، به همین دلیل است. از این طریق تلاش می‌کنند تا کوردها را مرعوب کنند تا کوردها علیه آنها دست به اقدامی نزنند، با خلق‌های دیگر ترکیه ارتباط برقرار نکنند، به تهدیدی علیه آنها تبدیل نشوند. می‌خواهند کورد را به ترک تبدیل کنند. اگر فحشا، هروئین و جاسوسی را در کوردستان ترویج می‌کنند، این هم بخشی از سیاستهای نابودی از سوی آنهاست. تلاش می‌کنند تا جامعه کورد را از این طریق دچار شکاف وتقسیم شدگی کنند، آزادی و دمکراسی و ارزش‌های کورد را از حافظه آنها پاک کنند.

از این طریق تلاش می‌کنند تا کورد را نابود کنند و کوردستان را به سرزمین و میهن خود تبدیل کنند، در تمام ترکیه فقط کورد و سنی وجود داشته باشند. به همین دلیل است که مذهب و ادیان خلق‌های دیگر را رد می‌کنند. می‌خواهند که فقط ترک-سنی وابسته به آ.ک.پ/م.ه.پ را بپذیرند، غیر از آن را می‌خواهند نابود کنند. علت ترویج فحشا و گسترش جاسوسی، خصوصا در کوردستان همین مسئله است. هدف آنان نابودکردن خلق کورد است. با این هدف است که دست به این اقدامات می‌زنند. 

جمیل باییک: دیگر هیچ کس نمی‌تواند مانع از آزادی فیزیکی رهبری شود