تصویر

بایک: راه‌حل در پارادایم رهبر آپو نهفته است

جمیل بایک، رئیس مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک: «رهبر آپو اهداف توطئه‌گران را ناکام گذاشت و پارادایم جدیدی را در امرالی ایجاد کرد. راه‌حل جنگ‌های امروز در پارادایم رهبر آپو نهفته است.»

جمیل بایک

در بخش دوم مصاحبه، جمیل بایک، رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) با خبرگزاری فرات (ANF) در سالگرد توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، که در ۹ اکتبر ۱۹۹۸ آغاز شد، هدف از توطئه و جنگ در خاورمیانه را ارزیابی کرد.

بایک تصریح کرد که قدرت‌های سرمایه‌داری که می‌خواستند خاورمیانه را از نو طراحی کنند، رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و پ‌ک‌ک را مانع می‌دانستند و به همین دلیل توطئه بین‌المللی را توسعه دادند؛ وی اظهار داشت که هم دولت ترکیه و هم قدرت‌های سرمایه‌داری نمی‌توانند به هدف خود برسند. بایک با اشاره به اینکه همه انتظار داشتند رهبر آپو، پ‌ک‌ک و کورد آزاد پس از توطئه نابود شوند، گفت: «هیچ‌کس انتظار نداشت که رهبر آپو شدیدتر با این توطئه مخالفت کند. به همین دلیل است که رهبر آپو پارادایم جدیدی را برای مردم کورد، مردم خاورمیانه، انسانیت، نیروهای دموکراسی، نیروهای آزادی‌خواه به ویژه زنان و جوانان ایجاد کرد. او امید مردم، زنان، جوانان و کسانی که برای سوسیالیسم، آزادی و دموکراسی جنگیدند را افزایش داد. اینگونه بود که توطئه بین‌المللی را خنثی کرد. پارادایم توسعه یافته توسط رهبر آپو روز به روز در سراسر جهان گسترش می‌یابد.»

بایک با تاکید بر اینکه امروز جنگ جهانی سوم در خاورمیانه در حال وقوع است، خاطرنشان کرد که نظام سرمایه‌داری اسرائیل را برجسته می‌کند. بایک با بیان اینکه قدرت‌های سرمایه‌داری می‌خواهند هم از اسرائیل در خاورمیانه دفاع کنند و هم از نظر نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی دولت اسرائیل را تقویت کنند، گفت که در این شرایط، دولت ترکیه بیشترین آشفتگی را دارد و هم ایران و هم دولت ترکیه مخالف این هستند. وی اظهار داشت که آنها به این وضعیت واکنش نشان دادند. بایک با بیان اینکه این نظام از طریق اسرائیل و برخی کشورهای عربی باعث تضعیف ایران و دولت ترکیه شده است، گفت که به همین دلیل است که ایران و ترکیه با اسرائیل درگیر هستند.

بخش دوم مصاحبه جمیل بایک، رئیس مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک با خبرگزاری فرات (ANF) به شرح زیر است:

«پس از فروپاشی نظام شوروی، خلاء ایجاد شد. نظام مدرنیته سرمایه‌داری می‌خواست این شکاف را پر کند و هژمونی خود را به تمام جهان اعلام کند. به همین دلیل جنگ ایدئولوژیکی، روانی، نظامی و فرهنگی را آغاز کرد. جنگ روز به روز بزرگتر و بزرگتر شد. اگرچه رهبر آپو مبارزه را از آنکارا آغاز کرد و در باکور کوردستان توسعه داد، اما این مبارزه در بخش‌های دیگر نیز رشد کرد. مبارزه از چارچوب کوردستان خارج شد و خاورمیانه را نیز تحت تأثیر قرار داد. خاورمیانه پایه اساسی نظام مدرنیته سرمایه‌داری بود. بنابراین می‌بایست از نفوذ رهبر آپو در خاورمیانه جلوگیری می‌کردند. زیرا نظام مدرنیته سرمایه‌داری می‌خواست هژمونی خود را در سراسر جهان برقرار کند. راه انجام این کار از طریق خاورمیانه بود. به همین دلیل باید از هر چیزی که برای مدرنیته سرمایه‌داری در خاورمیانه خطری ایجاد می‌کرد جلوگیری می‌کردند. آنها همچنین رهبر آپو را خطرناک می‌دیدند و برای جلوگیری از او برنامه‌ریزی می‌کردند. اگر خاورمیانه را فتح نمی‌کردند، نمی‌توانستند هژمونی خود را به جهانیان اعلام کنند. به همین دلیل راه‌حلی برای جلوگیری از رهبر آپو که او را خطری برای خود می‌دیدند در توطئه بین‌المللی یافتند.

همه فکر می‌کردند رهبر آپو، پ‌ک‌ک و کورد آزاد نابود خواهند شد

زمانی که رهبر آپو را خنثی کنند، به راحتی به اهداف خود در خاورمیانه دست می‌یافتند. به همین دلیل توطئه بین‌المللی را طراحی کردند. دولت ترکیه نیز با هدف نابودی پ‌ک‌ک و تکمیل نسل‌کشی کوردها می‌خواست از این موضوع سود ببرد. با این حال، هم مدرنیته سرمایه‌داری و هم دولت ترکیه به نتایجی که می‌خواستند نرسیدند. آنها همچنین می‌خواستند اتحادهای دیگری ایجاد کنند تا نتیجه بگیرند. او در اینجا نیز با بارزانی‌ها و دولت عراق ائتلاف‌هایی انجام داد. دولت ترکیه می‌دانست که اگر نتواند اشغالگران و دولت‌های خاورمیانه را گرد هم بیاورد، اگر نتواند این نیروها و نیروهای سرمایه‌داری را گرد هم بیاورد، نمی‌تواند به هدف خود یعنی از بین بردن پ‌ک‌ک و تکمیل نسل‌کشی کوردها برسد. دولت ترکیه در حال حاضر بر این اساس کار می‌کند. او کار بسیار خطرناکی انجام می‌دهد. مردم ما و دوستان ما باید این واقعیت را به خوبی درک کنند. اگر این وضعیت را خوب درک نکنیم، نمی‌توانیم مبارزه درستی انجام دهیم، نمی‌توانیم به هدف خود برسیم و امید بشریت باشیم. رهبر آپو از خود پرسید که چرا این توطئه انجام شد، هدفش چیست، چه می‌خواهند بکنند، چگونه با توطئه مخالفت کنند، برای خنثی کردن توطئه چه باید کرد و پاسخ‌ها را یافت.

همه می‌گفتند که رهبر آپو، پ‌ک‌ک و کوردهای آزاد دیگر وجود نخواهند داشت. اما رهبر آپو خود را به نیروی راه‌حل مبدل ساخت، زیرا توطئه‌گران و همدستان آنها را به خوبی تحلیل و اهداف آنها را به خوبی درک می‌کرد و تعیین می‌کرد که چگونه اهداف توطئه‌گران را شکست دهد. هیچکس انتظار نداشت که رهبر آپو شدیدتر با این توطئه مقابله کند. به همین دلیل است که رهبر آپو پارادایم جدیدی را برای مردم کورد، مردم خاورمیانه، انسانیت، نیروهای دموکراسی، نیروهای آزادی‌خواه به ویژه زنان و جوانان ایجاد کرد. او امید مردم، زنان، جوانان و کسانی که برای سوسیالیسم، آزادی و دموکراسی جنگیدند را افزایش داد. این گونه بود که او در شخص خود توطئه بین‌المللی را خنثی کرد. از پ‌ک ک، مردم کورد، مردم خاورمیانه، زنان و همه مردم ستمدیده نیز خواست تا این توطئه را خنثی کنند. او پارادایم جدید را بر این اساس توسعه داد. روز به روز پارادایم در سراسر جهان گسترش می‌یابد و رهبر آپو، مردم کورد و زنان کورد بسیار بهتر درک می‌شوند.

سیستم سرمایه‌داری می‌خواهد خاورمیانه را برای خروج از بحران از نو طراحی کند

همانطور که مشخص است نظام شوروی در جنگ جهانی اول توسعه یافت و در جنگ جهانی دوم این نظام بیشتر توسعه یافت، گسترش یافته و قویتر شد. جنگ جهانی سوم در حال حاضر جریان دارد، وضعیت نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری مانند جنگ جهانی اول یا دوم نیست، می‌خواهد از این وضعیت خارج شود، اما هر کاری که می‌کند، نمی‌تواند. به همین دلیل جنگ روز به روز عمیق‌تر می‌شود. این جنگ ممکن است در برخی دیگر از نقاط جهان وجود داشته باشد، اما جنگ واقعی در خاورمیانه در حال رشد است و حتی بیشتر خواهد شد. مرکز جنگ خاورمیانه است و در خاورمیانه نیز کوردستان است. کسانی که پیشگام نظام مدرنیته سرمایه‌داری بودند، خاورمیانه را مبنایی برای نجات نظام از هرج و مرج و بحران قرار دادند. برای همین روز به روز جنگ را بزرگتر می‌کنند. شاید فقط بتوان فهمید که جنگی توسط اسرائیل آغاز شده است، این چیزی است که در معرض دید عموم است. اما چیزهایی هست که پنهان است و اینها روز به روز آشکار می‌شود. این سیستم اسرائیل را در اولویت قرار می‌دهد، آنها می‌خواهند از اسرائیل در خاورمیانه دفاع کنند و دولت اسرائیل را از نظر نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی تقویت کنند.

آنها می‌خواهند خاورمیانه را از نو طراحی کنند. زیرا نظام مدرنیته سرمایه‌داری از طریق طراحی خاورمیانه در طول جنگ‌های جهانی اول و دوم توسعه یافت. این سیستم در حال حاضر هرج و مرج را تجربه می‌کند، نهادهایی که در جنگ جهانی اول و دوم ایجاد کرد شکست خوردند، نهادها نیاز به بازسازی دارند، به همین دلیل است که آنها جنگ گرم را در خاورمیانه توسعه می‌دهند. اسرائیل این جنگ را به راه انداخته است. گفته می‌شود که جنگی بین ایران و اسرائیل وجود دارد که ممکن است تا حدی درست باشد، اما جنگ فقط بین اسرائیل و ایران نیست. نبرد اساساً بین مدرنیته سرمایه‌داری و مدرنیته دموکراتیک است. جنگ بر این اساس در حال انجام است. دولت ترکیه طوری رفتار می‌کند که گویی از این جنگ آشفته است و گویی علیه اسرائیل است. با این حال، دولت ترکیه مخالف اسرائیل نیست، آنها تناقضات خود را بیان می‌کنند. در واقع دولت ترکیه می‌گوید؛ من یک کشور عضو ناتو هستم، ناتو و نظام مدرنیته سرمایه‌داری باید من را مبنا قرار دهند، من برای این کار آماده هستم. شما قبلاً مرا به قدرت رساندید تا نسل‌کشی علیه کوردها را کامل کنم، پ‌ک‌ک را از بین ببرم و یک سیستم قوی در خاورمیانه ایجاد کنم. به همین دلیل ما داعش را ایجاد کردیم، اما امروز شما اسرائیل و برخی کشورهای عربی را برجسته می‌کنید، این مخالف منافع من است.

ایران نیز این وضعیت را مغایر با منافع خود می‌داند، زیرا هم ایران و هم دولت ترکیه در گذشته دولت‌های بزرگی در خاورمیانه ایجاد کرده‌اند و بر این اساس رویا می‌بینند. اما این سیستم از طریق اسرائیل و برخی کشورهای عربی، ایران و دولت ترکیه را تضعیف می‌کند. به همین دلیل است که ایران و ترکیه با اسرائیل درگیری دارند. در غیر این صورت، دولت ترکیه مخالف اسرائیل نیست. این نیز باید به خوبی درک شود. در حال حاضر قتل‌عام علیه مردم کورد، مردم فلسطین و مردم خاورمیانه در حال انجام است. هیچکس واکنشی نشان نمی‌دهد، چرا؟ زیرا آنها می‌خواهند خاورمیانه را برای نظام مدرنیته سرمایه‌داری مجددا سازماندهی کنند. به همین دلیل است که آنها نمی‌خواهند مردم خاورمیانه از این جنگ پیروز بیرون بیایند. می‌خواهند با این جنگ مردم را تضعیف کنند و نظام خود را مستقر کنند. اگر دقت کنید، دولت اسرائیل می‌گوید ما هر روز این تعداد تروریست را کشتیم، دولت ترکیه می‌گوید ما این تعداد تروریست را کشته‌ایم. رقابت بین اسرائیل و دولت ترکیه برای کشتار و قتل‌عام وجود دارد. سیاست اجرا شده کاملاً بر همین اساس است. تنها قضیه این است که آیا اسرائیل هژمونی خود را در خاورمیانه توسعه خواهد داد یا دولت ترکیه هژمونی خود را ایجاد خواهد کرد؟ تنها مشکل آنها اینجاست، ما باید این واقعیت را به خوبی درک کنیم و اشتباه نکنیم. ما مخالف این جنگ و کشتار هستیم. در مقابل این، ما برای آزادی، دموکراسی و عدالت مبارزه می‌کنیم. ما قوی‌تر به مبارزه ادامه خواهیم داد.

قدرت‌های مسلط راه‌حلی دموکراتیک نمی‌خواهند

نظام مدرنیته سرمایه‌داری و نیروهای رهبری‌کننده این نظام نمی‌خواهند راه‌حلی دموکراتیک در خاورمیانه رخ دهد. آنها می‌خواهند از این امر جلوگیری کنند. زیرا منافع آنها اینگونه ایجاب می‌کند. رهبر آپو و پ‌ک‌ک می‌خواهند خاورمیانه را از این جنگ کثیف نجات دهند و صفحه جدیدی را برای مردم باز کنند. او می‌خواهد آزادی، دموکراسی و عدالت را در خاورمیانه تضمین کند. او می‌خواهد وحدت ملت‌ها، باورها و فرهنگ‌ها را ترویج دهد. نظام سرمایه‌داری این را برای منافع خود خطرناک می‌بیند. به همین دلیل است که می‌خواهد جنگ دائمی بین مردم، باورها و فرهنگ‌ها عمیق‌تر شود. به همین دلیل است که از راه‌حلی که رهبر آپو می‌خواهد در خاورمیانه ایجاد کند، جلوگیری می‌کنند. آنها راه را برای گروه‌هایی مانند داعش در خاورمیانه هموار کردند. آنها با حمایتی که دریافت کردند به پ‌ک‌ک حمله کردند. چرا؟ چون با اینها می‌خواستند از راه‌حل ملت دموکراتیک جلوگیری کنند. به همین دلیل داعش به پ‌ک‌ک و کوردها حمله کرد. هدف آنها تعمیق بیشتر مشکلات ایجاد شده توسط نظام مدرنیته سرمایه‌داری در گذشته بود. بر این اساس می‌خواستند خاورمیانه را در خدمت خود قرار دهند. البته دولت ترکیه بیشترین حمایت را از داعش کرد و هنوز هم ادامه دارد.

دولت ترکیه می‌گوید اگر می‌خواهید کاری در خاورمیانه انجام دهید، فقط با من می‌توانید انجام دهید، بدون من نمی‌توانید کاری انجام دهید و آنها تلاش می‌کنند تا این کار را بقبولانند. پ‌ک‌ک و کورد آزاد در مقابل این امر ایستادند و از ایجاد ویرانی بزرگ در خاورمیانه توسط گروه‌هایی مانند داعش جلوگیری کردند. اگر امروز رهبر آپو، پ‌ک‌ک و کورد آزاد در همه جا هدف قرار گرفته‌اند، دلیلش این است. یعنی (گفتند که) شما اجازه ندادید درگیری‌ها در خاورمیانه عمیق‌تر شود. ما می‌خواهیم درگیری‌ها را عمیق‌تر کنیم، شما از این کار جلوگیری می‌کنید. به همین دلیل دشمنی می‌کنند. به همین دلیل است که آنها با رهبر آپو، پ‌ک‌ک و راه‌حل ملت دموکراتیک دشمنی می‌کنند. به همین دلیل است که راه‌حلی که رهبر آپو برای خاورمیانه و بشریت توسعه داده است باید بیشتر تقویت شود. هر چه مبارزه بر این اساس قوی‌تر باشد، مطالبات مردم سریعتر محقق می‌شود. هرج و مرج و بحران تجربه شده توسط سیستم مدرنیته سرمایه‌داری بیش از پیش رشد می‌کند. آنگاه انقلاب مدرنیته دموکراتیک می‌تواند توسعه یابد و به موفقیت دست یابد. به همین دلیل جنگ در این چارچوب اتفاق می‌افتد.

به همین دلیل؛ هرکس می‌گوید مخالف نظام مدرنیته سرمایه‌داری است، این نظام بر ضد جامعه است، علیه بشریت است، علیه زندگی است، باید مبارزه‌ای را که رهبر آپو برای مردم و برای انسانیت در پیش گرفته است، مبنا قرار دهد. راه‌حل در پارادایم رهبر آپو است، راه‌حل در نظام کنفدرال دموکراتیک است، راه‌حل در مسیر ملت دموکراتیک است. به همین دلیل است که کسانی که اکنون در خاورمیانه می‌جنگند، نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری هستند و کسانی که این را رهبری می‌کنند، اسرائیل و آمریکا و ایران و ترکیه هستند که در مورد خاورمیانه نیز اهدافی دارند. اما نظام مدرنیته سرمایه‌داری مانع ترکیه و ایران می‌شود. به همین دلیل است که این دو دولت مضطرب هستند. آنها می‌بینند که تحولاتی در حال انجام است، اما در خدمت آنها نیستند. آنها به این دلیل راحت نیستند. انقلاب مدرنیته دموکراتیک را باید از میان این درگیری‌ها توسعه داد. این وظیفه همه در خاورمیانه است.»