رهنمودهای رهبر آپو درباره میهن‌دوستی و جنگ انقلابی خلق

در رهنمودهای رهبر آپو، میهن‌دوستی در بطن مبارزات آزادی خلق‌ها جای گرفته و ایستار آگاهانه و کنش را مبنا قرار می‌دهد.

میهن‌دوستی و جنگ انقلابی خلق

میهن‌دوستی به لحاظ تاریخی یکی از اصیل‌ترین اشکال تعلق اجتماعی است. اما نه میهن‌دوستی عادی، بلکه در رهنمود رهبر آپو میهن‌دوستی وارد مبارزات آزادی خلق‌ها گشته و ایستار آگاهانه و کنش را مبنا قرار می‌دهد.

این نگرش، محدود به پایبندی احساسی نیست، بلکه کاملا برعکس، در تحلیل‌های وی میهن‌دوستی، خط مقاومت فعال است که به مبارزه وجودی مبدل می‌شود که از کرامت، فرهنگ، هویت و تاریخ یک خلق صیانت می‌کند. در هر چهار بخش کوردستان میهن‌دوستی همواره در مقابل سیاست‌های نظام‌های اشغالگر حاکم و آسیمیلاسیون، زمینه مقاومت داشته است. به همین دلیل میهن‌دوستی طبق تعریف رهبر آپو، از مرزهای ملی‌گرایی کلاسیک گذار کرده و با جنگ انقلابی خلق، ایجاد ملت دموکراتیک و ذهنیت صیانت از ارزش‌ها، در پیوند می‌باشد.

در این جستار، در رابطه با مبانی تاریخی و ایدئولوژیک میهن‌دوستی و ارتباط آن با جنگ انقلابی خلق، به تفصیل به مبارزات در راه حفظ ارزش‌‌های خلق کورد و چگونگی ارزیابی آن در چهار بخش کوردستان، خواهیم پرداخت. سیمیلایسیون، به عنوان نن

تعریف میهندوستی اصیل

می‌توان میهن‌دوستی را به عنوان نگرش صیانت یک خلق از هویت، فرهنگ و تاریخش تعریف کرد. البته در تحلیل‌های رهبر آپو میهن‌دوستی، نه صرفا واکنشی دفاعی و حفاظتی، بلکه در عین‌حال نیرویی خلاق و نجات‌بخش است. طبق تحلیل‌های وی، میهن‌دوستی با دولت‌گرایی و ملی‌گرایی تفاوت دارد. ملی‌گرایی در مرزهای دولت-ملت‌ها غالبا متکی بر خصلتی تعدی‌گر و طرد کننده است. اما میهن‌دوستی انقلابی، مبارزات خلق‌ها در راستای ایجاد سیستمی دموکراتیک است که بر ارزش‌های اصیل خلق‌ها اتکا دارد. از این منظر، میهن‌دوستی:

*نه تعلق خاطر صرف به خاک و سرزمین، بلکه در عین‌حال پایبندی به آزادی و مقاومت است.

*ورای صیانت از تاریخ، فرهنگ و زبان، به معنای مسئولیت بازتولید و آزاد کردن این مؤلفه‌ها نیز می‌باشد.

*یکی از مؤلفه‌های اساسی ملت دموکراتیک و فارغ از برخوردهای ملی‌گرایانه و شوونیستی است.

رهبر آپو میهن‌دوستی خلق کورد را در رابطه با تاریخ و روزگار کنونی، به مثابه جهشی ذهنی تلقی می‌کند. میهن‌دوستی خلق کورد، در مقابل سیاست‌های یکدست‌سازی مدرنیته سرمایه‌داری و نسل‌کشی فیزیکی و فرهنگی دولت‌های اشغالگر، ایستار و مقاومت در راه آزادی است.

میهندوستی و جنگ انقلابی خلق

بر اساس رهنمودهای رهبر آپو، میهن‌دوستی نه یک حس منفعلانه، بلکه به معنای انقلابیگری فعال است. در این راستا، میان جنگ انقلابی خلق و میهن‌دوستی، ارتباطی مستقیم وجود دارد.

جنگ انقلابی خلق، شکلی از دفاع سازماندهی شده و سیستماتیک از آزادی خلق می‌باشد. میهن‌دوستی نیز مبنای اخلاقی، ایدئولوژیک و معنوی این جنگ می‌باشد. میهن‌دوستی در مرحله عملی مبارزه آزادی خلق کورد، صرفا یک حس نیست، بلکه در عین‌حال به ایستاری سیاسی، نظامی و اجتماعی مبدل شده است.

بر اساس تحلیل‌های رهبر آپو، ارتباط میان جنگ انقلابی خلق و میهن‌دوستی، با این مؤلفه‌های اساسی ترسیم می‌شود:

بنیان آزادی: میهن‌دوستی نه صرفا صیانت خلق از هویت ملی، بلکه برساخت حیات آزاد و برابر را نیز در بر می‌گیرد. به همین دلیل میهن‌دوستی، با مبارزه آزادی اجتماعی پیوند خورده است.

فرهنگ مقاومت: جنگ انقلابی خلق، با صیانت از اراده میسر می‌شود. میهن‌دوستی نیز با رد کردن فشارهای نظام اشغالگر علیه خلق و ایجاد سیستم مختص به خویش، معنی می‌یابد.

آزادی زنان: در تحلیل‌های رهبر آپو، مقوله ارتباط میان زن و میهن‌دوستی، یک مسئله محوری است. آزادی خلق و جامعه به آزادی زنان گره خورده است. لذا میهن‌دوستی در عین‌حال، مبارزه‌ای وابسته به انقلاب زنان است.

جامعه اکولوژیک و کمون دموکراتیک: در مقابل ذهنیت مدرنیته سرمایه‌داری که میهن‌دوستی را به مثابه کالا تعریف می‌کند، رهبر آپو برساخت جامعه آزاد، اکولوژیک و مبتنی بر آزادی زنان را به عنوان یکی از اساسی‌ترین اهداف میهن‌دوستی مدنظر قرار می‌دهد.

میهندوستی، صیانت از ارزشها است

برای خلق کورد، میهن‌دوستی مسئله موجودیت است. خلق کورد با وجود سیاست‌های هزاران ساله استعمار، آسیمیلاسیون و نسل‌کشی، موجودیت خود را حفظ کرده و این امر ثابت می‌کند که میهن‌دوستی با نگرش مقاومت جمعی و کلکتیو امکان‌پذیر است. در رهنمودهای رهبر آپو، ذهنیت خلق مبنی بر صیانت از ارزش‌ها، یکی از مهم‌ترین عوامل میهن‌دوستی است. اما ارزش‌های مدنظر، کدام ارزش‌ها هستند؟

زبان:  زبان کوردی که زبان خلق کورد است، یک هویت است و نابودی آن به معنای نابودی روح یک خلق می‌باشد. به همین دلیل، وظیفه زنده نگه‌داشتن و توسعه زبان نیز در درون میهن‌دوستی جای می‌گیرد.

فرهنگ و هنر: مدرنیته سرمایه‌داری از طریق کالایی‌سازی فرهنگ خلق‌ها در صدد بی‌هویت‌سازی آنان است. اما در تحلیل‌های رهبر آپو، فرهنگ و هنر به مثابه یکی از نیرومندترین ابزارهای مبارزه آزادی تعریف می‌شود.

شهید و اندیشه مقاومت: اندیشه مقاومت یک خلق، آینده آن خلق را رقم می‌زند. صیانت از شهدا و زنده نگه‌داشتن مبارزات آنان، یکی از بزرگترین وظایف میهن‌دوستی است.

میهندوستی، انقلاب و ساخت آیندهینده

بر اساس ارزیابی‌های رهبر آپو، میهن‌دوستی، مسئولیت خلق‌ها در زمینه دفاع از هویت، تاریخ و آزادی خویش است. البته این دفاع، صرفا صیانت از آن چیزی نیست که در حال حاضر وجود دارد، بلکه به موازات آن به معنای مبارزه برای برساخت حیاتی جدید نیز می‌باشد. میهن‌دوستی در هر چهار بخش کوردستان، نه تنها مبنای پیوند ملی است، بلکه پایه و اساس ملت دموکراتیک و زندگی آزاد نیز می‌باشد. میهن‌دوستی و جنگ انقلابی خلق به مثابه دو موتور محرک مکمل و هم‌افزا، مهم‌ترین ریشه‌های مبارزات آزادی خلق کورد می‌باشند.

بر اسا رهنمودهای رهبر آپو، میهن‌دوستی، کرامت خلق است و این کرامت تنها از رهگذر مبارزه و سازماندهی آگاهانه، قابل صیانت است. آینده با ذهنیت و نگرش میهن‌دوستی و تداوم مبارزه آزادی ساخته خواهد شد.