۱۴۰۰ رکورد دما در هفته گذشته شکسته شد

با فرا رسیدن تابستان، گرمای شدید بسیاری از کشورهای نیمکره شمالی را تحت تاثیر قرار داد و بیش از ۱۴۰۰ رکورد دمایی در هفته گذشته شکسته شد.

گرمایش شدید

هفته گذشته بیش از ۱۳۰۰ حاجی در مکه بر اثر گرمای شدید جان خود را از دست دادند. بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در ایالات متحده تحت هشدار گرما هستند. در هند حداقل ۱۰۰ نفر در سه ماه گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

دانشمندان انتظار داشتند تابستان امسال کمی خنک‌تر از سال ۲۰۲۳ باشد که گرم‌ترین تابستان در نیمکره شمالی حداقل در ۲۰۰۰ سال گذشته بوده است. اما از آنجایی که تابستان ۲۰۲۴ تازه شروع شده است، نشانه‌های نگران‌کننده‌ای مبنی بر اینکه شرایط سوزان‌تری در راه است وجود دارد.

زیک هاسفادر، دانشمند آب و هوا، در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست گفت که از هم اکنون قطعی است که ژوئن رکورد میانگین دمای جهانی را برای سیزدهمین ماه متوالی خواهد شکست. هاسفادر اضافه کرد که ماه آینده سیاره ممکن است به بالاترین میانگین جهانی اندازه‌گیری شده نزدیک شود یا از آن فراتر رود.

در طول هفته، تحولات فوق‌العاده‌ای به دلیل شرایط آب و هوایی شدید در آفریقا، خاورمیانه، جنوب اروپا و بیشتر جنوب شرق آسیا مشاهده شد. برای مثال، افزایش استفاده از تهویه مطبوع، شبکه‌های برق را در آلبانی و کویت فلج کرده است.

از آغاز عصر صنعتی، فعالیت‌های انسانی - عمدتاً سوزاندن سوخت‌های فسیلی - سیاره زمین را حدود ۱/۲ درجه گرم کرده است. در طول ۱۲ ماه گذشته، دمای زمین به طور متوسط ​​۱/۵ درجه بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن بوده است.

جولای ۲۰۲۳ شاهد بالاترین میانگین دمای جهانی بود که دانشمندان تاکنون دیده‌اند. تصور می‌شود که این بالاترین سطح دما در بیش از ۱۰۰ هزار سال است.