نزدیک به ۲۰۰ کنشگر محیط‌زیست در سال ۲۰۲۳ کشته شدند

در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، سازمان غیردولتی گلوبال ویتنس اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۰۰ کنشگر محیط‌زیست در سراسر جهان کشته شدند. سازمان مردم‌نهاد اشاره کرد که کلمبیا بار دیگر خطرناک‌ترین کشور برای کنشگران است.

در حالی که نزدیک به ۸۵ درصد از ۱۹۶ قتل کنشگران محیط‌زیست و حق زمین در سال گذشته در آمریکای جنوبی رخ داده است، گلوبال ویتنس گزارش داد که ۷۹ قتل تنها در کلمبیا ثبت شده است.

این تلفات مرگبار که محیط‌بانان را هدف قرار می‌دهد، به عنوان بالاترین رقم از سال ۲۰۱۲، زمانی که سازمان غیردولتی شروع به انتشار گزارش سالانه خود کرد، بیان شد.

بیشتر این جنایات در مناطق جنوب غربی کلمبیا رخ داده است. حداقل نیمی از این موارد مظنون به ارتکاب توسط سازمان‌های جنایی هستند.

کلمبیا میزبان کنفرانس سازمان ملل در مورد تنوع زیستی (COP۱۶) در کالی در ماه‌های اکتبر و نوامبر خواهد بود که نگرانی‌هایی را در مورد ایمنی شرکت‌کنندگان ایجاد می‌کند.

این گزارش همچنین به سوابق وحشیانه هندوراس اشاره می‌کند که با ۱۸ قتل بالاترین سرانه قتل را دارد.

در حالی که فیلیپین با قتل ۱۷ کنشگر محیط‌زیست همچنان خطرناک‌ترین کشور آسیا است، گلوبال ویتنس همچنین توجه را به افزایش تعداد آدم‌ربایی‌ها در منطقه جلب می‌کند.

این گزارش همچنین شامل اظهارات جونیلا کاسترو و جید تامانو، دو کنشگر مخالف پروژه‌های احیا در خلیج مانیل فیلیپین است. هر دو کنشگر در این گزارش می‌گویند: «تهدیدها از زمان آزادی ما متوقف نشده است». این دو کنشگر زن ارتش را به ربودن آنها متهم کردند، در حالی که مقامات ادعا می‌کنند که آنها متعلق به یک قیام کمونیستی بودند که بعداً از آن خارج شدند.

در حالی که گلوبال ویتنس فقط چهار مورد مرگ را در آفریقا ثبت کرد، هشدار داد که به دلیل دشواری جمع‌آوری اطلاعات، این رقم احتمالاً «بسیار کم تخمین زده شده است».

این سازمان غیردولتی همچنین «سطوح نظارت شدید» در کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین قوانین بریتانیا و آمریکا را که مجازات‌های سخت‌تری را برای تظاهرکنندگان و کنشگران وضع می‌کند، محکوم می‌کند.