اعلام همبستگی پلاتفرم دمكراتيك جنبش‌ها و خلقهاى ایران با خلق عرب خوزستان

پلاتفرم دمكراتيك جنبش‌ها و خلقهاى ایران با صدور بیانیه‌ای از اعتراضات خلق عرب در خوزستان حمایت نموده و خواهان اتحاد و همبستگی هرچه بیشتر خلق‌های ایران شده است

پلاتفرم دمكراتيك جنبش‌ها و خلقهاى ایران با صدور بیانیه‌ای از اعتراضات خلق عرب در خوزستان حمایت نموده و خواهان اتحاد و همبستگی هرچه بیشتر خلق‌های ایران شده است

متن بیانیه به این شرح است:

"از اعتراضات بر حق و عادلانه خلق عرب خوزستان دفاع می‌کنیم!

اعتراضات مردم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان، به آن‌چه که «انکار هویت و خوار کردن عرب‌ها» می‌نامند، هم‌چنان ادامه دارد. ظاهرا برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی مردم را به خیابان‌ها کشانده، اما مطالبات مردم فراتر از این‌هاست.

معرضان عرب اهوازی از چهارشنبه ٨ فرودین ١٣٩٧، به خیابان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، حمیدیه، ماهشهر، کوت‌عبدالله، شیبان و چند شهر عرب‌نشین دیگر آمده و در اعتراض به آن‌چه تلاش برای «انکار هویت و خوار کردن عرب‌ها» می‌نامند، شعار می‌دهند.

دوم فروردین ١٣٩٧، در یک میان‌برنامه که از شبکه دوم صدا و سیمای ایران پخش شد، عروسک‌هایی که لباس خلق‌های مختلف در ایران را بر تن دارند، روی نقشه چسبانده می‌شوند ولی به جای عروسک عرب، روی جنوب غرب ایران عروسک دیگری چسبانده شد.

در یک برنامه تلویزیونی دیگر نیز این موضوع مطرح شد که «اکثر آبادانی‌ها بوشهری هستند.» این دو برنامه سبب شد خلق عرب جنوب ایران که عمدتا ساکن جنوب و جنوب غرب ایران و به‌ویژه استان خوزستان هستند، به توهین و انکار وجود عرب‌ها در ایران دست به اعتراض و راهپیمایی بزنند. آن‌ها در ابتدا مقابل ساختمان صدا و سیما در اهواز تجمع کردند و خواستار عذرخواهی رسمی صدا و سیما شدند ولی این تجمعات اندک اندک گسترده‌تر شد و به مناطق مرکزی اهواز و هم‌چنین به دیگر شهرهای عرب‌نشین کشیده شد. تجمعاتی که در آن شعارهایی فراتر از درخواست عذرخواهی مطرح گردید و شعار سرنگونی حکومت اسلامی سر داده شد.

از نظر شیوه طرح مطالبات می‌توان اعتراضات مردم اهواز را مشابه اعتراضات دی‌ماه ١٣٩۶ در حدود ١٠٠ شهر ایران دانست. در هر دوی این اعتراضات مردم در ابتدا مطالباتی جزئی مطرح کرده اما با استمرار اعتراضات مطالبات بزرگ‌تری را پیش کشیدند. در اعتراضات دی‌ماه ٩۶سطح مطالبات و شعارهای مردم همزمان علیه خامنه‌ای، رهبر حکومت اسلامی و حسن روحانی رییس جمهوری آن نیز رسید.

در اهواز مردم در روزهای اول خواستار عذرخواهی صدا و سیما شدند ولی با گذشت چند روز و بی‌پاسخ ماندن این مطالبه، در شعارهای سر داده شده توسط معترضان، مطالبات دیگری نیز هم‌چون حق تحصیل به زبان مادری، حقوق معوقه کارگران، مشکلات بیکاری، استخدام‌های غیربومی، انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، توقف روند تخریب محیط زیست، تغییر نگاه امنیتی حاکم بر استان، متوقف شدن روند دستگیری و زندان کنشگران عرب، تاسیس روزنامه و رسانه‌های مستقل به زبان عربی از جمله مطالباتی است که از سوی معترضان مطرح گردید."

 

در پایان بیانیه آمده است:"بدون شک، اعتصاب‌های کارگری و اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران، به‌ویژه اعتراضات مردم عرب خوزستان، همگی نشان می‌دهند که سال ٩٧، سال مبارزات سرنوشت‌سازی است و دیگر مردم وحشتی از حکومت ندارند از این‌رو، عزم و اراده کرده‌اند تا با همبستگی انسانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود، این حکومت جهل و جنایت و سرکوب و استثمار را از اریکه قدرت پایین بکشند و سرنوشت جامعه را مستقیما به دست خویش رقم بزنند.

ما از همه اعتصابات کارگری و مبارزات مردمی به خصوص از مبارزات مداوم خلق عرب جنوب ایران، در جهت سرنگونی کلیت اسلامی و برپایی یک جامعه آزاد و برابر و انسانی، حمایت می‌کنیم!"