فواد بریتان: منزوی‌سازی رهبر آپو در رابطه با تحولات منطقه است/ وضعیت ایران شکننده است

فواد بریتان، ریاست مشترک جامعه دمکراتیك و آزاد شرق کردستان با شرکت در برنامه خط سوم تلویزیون آریَن به سئوالات شورش پاوه پاسخ داد. وی در مورد وضعیت رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان و سیاست ایران و ترکیه در قبال کردها صحبت کرد

فواد بریتان، ریاست مشترک جامعه دمکراتیك و آزاد شرق کردستان با شرکت در برنامه خط سوم تلویزیون آریَن به سئوالات شورش پاوه پاسخ داد. وی در مورد وضعیت رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان و سیاست ایران و ترکیه در قبال کردها صحبت کرد

 

فواد بریتان در پاسخ به سئوالی در مورد اهداف ترکیه از منزوی سازی اوجالان در زندان امرالی گفت: ما می‌دانیم که بیش از دو سال است از هرگونه دیدار با رهبر آپو جلوگیری شده و اطلاعاتی در مورد سلامتی وی ارائه نشده است. در حالی که این وضعیت موجب نگرانی و نارضایتی بوده است دادگاه حقوق بشر اروپا اخیرا در حکمی مدعی شده که اوجالان تحت شکنجه قرار ندارد و از بررسی آنچه در امرالی رخ می‌دهد شانه خالی کرده است. این حکم نزدیک به طرز فکر ترکیه و نیروهای سلطه جوی بین‌المللی دنیای سرمایه‌داری است که می‌خواهند رهنمودهای اوجالان در میانه جنگ‌ها و تحولات خاورمیانه شنیده نشود.

 

ریاست مشترک کودار به تحولات انجام شده توسط جنبش تحت رهبری اوجالان در منطقه اشاره کرد و گفت:  نمود سرمشی‌های رهبر آپو را بخوبی می‌شود در روژاوا و تأثیر آن بر اجتماعات عرب و مسیحی در سوریه دید. نیروهای اشغالگر از اینکه راه رهایی و خاتمه بحران منطقه در فلسفه و اندیشه اوجالان دیده شود هراسان شده‌اند. منطقی که بر مدیریت جهان حاکم است نابودگر بوده و سعی کرده هرگونه آلترناتیو دیگر به غیر از خودش را سرکوب کند.

 

وی در واکنش به استقبال رسمی از اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آلمان نیز به هشیاری افکار عمومی و اعتراضات در اینباره پرداخت و گفت قدرت‌های جهانی از نظام های حاکم منطقه که همگی عضو یک سیستم هستند در برابر سرپیچی و حق طلبی کردها و خلق‌های تحت ستم دفاع کرده‌اند.

 

فواد بریتان از جمله به اصرار دو حکومت ترکیه و ایران بر ادامه سیاست‌ کردستیزی اشاره کرد و گفت: هر چند بقیه کشورهای منطقه نظیر سوریه و عراق نیز در مورد کردها هم نظر هستند اما ترکیه و ایران در رأس دشمنی قرار دارند. ترکیه بخشی از سرمایه‌داری جهانی است که برای آن مشكل‌ساز شده و ایران خارج از این دایره ایجاد مشکل می‌کند. آمریکا، اروپا و روسیه درصدد کنترل آنها برای اجرای سیاست خود در خاورمیانه بوده‌اند. آنها تحت نام بحران سوریه یا بحران هسته‌ای با ترکیه و ایران گفتگو می‌کنند. در گفتگوها می‌خواهند ترکیه همچنان ژاندارم و مجری فرامین ابرقدرت‌ها در منطقه باشد. از حکومت ایران هم می‌خواهند که تسلیم شود.

 

وی گفت حتی هدف روسیه نیز کوتاه کردن دست ایران از سوریه است و توافقی که پوتین و اردوغان در بندر سوچی در مورد ادلب به آن دست یافتند در واقع فروختن ایران توسط روسیه بود.

 

ریاست مشترک کودار همچنین نزدیکی روسیه و ترکیه را مقطعی دانست و گفت بحران‌ها در خاورمیانه چنین عمیق است که مداوم شاهد بروز تناقضات در ارتباطات خواهیم بود و حتی ممکن است اردوغان و اسد را کنار بگذراند و بخواهند برایشان جایگزین پیدا کنند.

وضعیت ایران شکننده است

فواد بریتان با بیان اینکه نیروهای جهانی می‌خواهند دست ایران را از کشورهای دیگر منطقه کوتاه کنند، به وجود چند راهکار مدنظر اشاره کرد و گفت: آمریکا می‌گوید به دنبال براندازی رژیم ایران نیست، یعنی اینکه رژیم بیاید مذاکره کند و امتیاز بدهد و خواستەهای آمریکا را بپذیرد. در غیر اینصورت آمریکا خواستار فروپاشی نظام ایران است و با تحریم اقتصادی و غیره، کاری می‌کند که قیام صورت بگیرد و کنترل کشور از دست رژیم خارج شود. حکومت ایران همانند گذشته در منطقه قدرتمند نیست و در داخل با مشکلات جدی مواجه است.

 

وی به ادامه اعتراضات و اعتصابات داخلی جلب نظر کرد و گفت مردم در هر فرصتی نارضایتی خود از نظام را بیان می‌کنند. خلق‌های ایران اگر متحدانه عمل کنند و اراده همسوی خود را نشان دهند، حکومت محافظه کار هیچ شانسی برای ادامه سرکوب و دیکتاتوری نخواهد داشت. کودار به تغییر از درون باور دارد و با مداخله خارجی بخاطر تبعات ویرانگر آن مخالف است.

 

ریاست مشترک کودار خواستار پایان نظام دولت-ملت و سلطه‌جویی در ایران شد و چارەیابی مسائل را در چارچوب یک سیستم کنفدرال دمکراتیك ممکن توصیف کرد که مبتنی بر خودمدیریتی‌های بومی باشد. وی تأکید کرد در چنین صورتی نه تنها یکپارچگی ایران از بین نمی‌رود بلکه جلوی مداخله خارجی در آن گرفته می‌شود. البته چنین درکی به هیچ وجه در حاکمان ایران دیده نمی‌شود. بهرحال حکومت در یک سوی قضیه است اما در سوی دیگر جامعه قرار دارد، اگر حکومت حاضر به حل مسئله نشود، جامعه با سازمان‌یافتگی خود اینکار را خواهد کرد.

 

بریتان حملات به کودار و مقر احزاب مخالف در اقلیم و اعدام زندانیان سیاسی کرد در ایران، هجوم نظامیان سوریه به قامشلوی روژاوا و حملات ترکیه و عملکرد عراق را نشانه هم فکری آنها در مورد جنبش خلق کُرد خواند و گفت آنها از ما بیم دارند چون می‌دانند آلترناتیو هستیم.