اِسترک گولو: شهید سید فرزند انقلاب بود

استرک گولو روزنامه‌نگار، اظهار داشت که شهید سید اوران فرصت بزرگی را برای توسعه مطبوعات آزاد برای نسل‌های جدید ایجاد کرد و گفت: «خود را به روحیه میهن‌دوستی و وحدت آراست و کوردستانی شد.»

سید اوران روزنامه‌نگار و نویسنده، یکی از بنیانگذاران مطبوعات آزاد، در سال ۱۹۶۹ در منطقه هِن آمد به دنیا آمد و بیش از ۳۰ سال در فعالیت‌های مربوط به مطبوعات آزاد شرکت کرد. اوران در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳ بر اثر بیماری قلبی در شمال و شرق سوریه به شهادت رسید.

استرک گولو، روزنامه‌نگار در سالگرد شهادت رفیق وی سید اوران روزنامه‌نگار و انقلابی، در مورد کار و تلاش او با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

روزنامه‌نگار استرک گولو در ابتدای سخنان خود به فداکاری شهید سید اوران پرداخت و گفت: «خیلی وقت بود که رفیقمان سید اوران را می‌شناختیم. خانواده او در جریان قیام‌های کوردستان مقاومت زیادی از خود نشان داده‌اند. او با روح وطن‌دوستی و اتحاد خود را آراست و کوردستانی شد. هم به عنوان یک انقلابی و هم به عنوان روزنامه‌نگار مطبوعات  آزاد خود را به اوج بزرگی رسانده بود. او دانش زیادی در مورد قیام‌های کوردستان داشت. رفیق سید سعی می‌کرد حقیقت کوردستان را به همگان برساند و صدای حقیقت باشد.»

شهید سید تفکر و ذهن جامعه بود

استرک گولو با بیان اینکه سید اوران فردی بسیار فعال و کوشا بود، ادامه داد: «زندگی در رفیق سید هرگز متوقف نشد و او بسیار با استعداد بود. ذهن جامعه بود. او به مطبوعات آزاد اعتقاد داشت. دشمن در صدد تخریب ذهن و تفکر خلق کورد است. رفیق سید در مقابل این حمله، مقاومت عظیمی با روزنامه‌نگاری می‌کرد. او همیشه دوست داشت تاریخ را بشناسد و آن را بشناساند. به همین دلیل با جغرافیا و مردم منطقه زندگی می‌کرد. او بسیار تحقیق کرد و نوشت. رفیق سید فداکار بود و به همه رفقایش محبت می‌کرد، طوری رفتار می‌کرد که به دل مردم می‌نشست. رفاقت او بسیار خالص و طبیعی بود. رفیق سید فرزند انقلاب بود و خودش هم انقلابی بود.»

سید اوران معلم زندگی بود

استرک گلو در ادامه سخنان خود گفت: «رفیق سید اوران بر کوه‌های آزاد تکیه کرد. او قلم خود را در هر تپه‌ای که گریلاهای آزادی مقاومت کرده بودند، گذاشته بود. رفیق سید نه تنها روزنامه‌نگار و انقلابی بود، بلکه معلم زندگی هم بود. او حقیقت را در گریلا می‌دید. رفیق سید برای توسعه مطبوعات آزاد تلاش زیادی کرد. او در تأسیس روزنامه اوزگور اولکی شرکت کرد. شغل اولیه رفیق سید مهندسی بود اما میل و باورش بر همه کارهای دیگر زندگی‌اش غلبه داشت. او فردی بود که همیشه خود را زنده و پویا نگه می‌داشت. فعالیت‌هایش از حالت فیزیکی خارج شده بود؛ او انرژی خود را از روح و ذهنش می‌گرفت. رفیق سید همیشه احساسات و افکار آزاد داشت. در هر ۴ بخش کوردستان کار کرد. او باشور کوردستان را منطقه به منطقه و خانواده به خانواده می‌شناخت. همزمان پیشاهنگ انقلاب روژاوا کوردستان شد. رفیق سید مردم را دوست می‌داشت، به سخنانشان گوش می‌داد و با آنها بحث می‌کرد. رفیق سید ستون مطبوعات آزاد بود. او با شخصیت خود و کارش هزاران شاگرد را در عرصه مطبوعات آزاد پرورش داد.»

از ۷ ساله تا ۷۰ ساله، همه رفیق سید را می‌شناختند

استرک گولو روزنامه‌نگار، خاطره‌ای از خود و شهید سید اوران را در حین پیگیری یک رویداد اینگونه بازگو کرد: «ما به‌عنوان روزنامه‌نگار عملیات شهید روبار قامشلو را پوشش می‌دادیم. باران می‌بارید و دوربین رفیق سید داشت خیس می‌شد. او دوربین را در برابر باران محافظت می‌کرد و گفت: این لحظاتی است که مبارزان و فدائیان رهبر آپو اکنون در آن زندگی می‌کنند، باید این لحظات را همانطور که هستند و با تمام جزئیات به جهان نشان دهیم. او سعی داشت وحشیگری و وحشت داعش را در معرض دید همه جهان قرار دهد. بسیاری از کشتارهای تبهکاران قاتل داعش توسط عکس‌ها و دوربین او شکار و به مردم در سرتاسر جهان نمایش داده شد. او رفیقی شجاع بود و همیشه صدای حقیقت بود. رفیق سید سفر می‌کرد و با کل جغرافیای روژاوا کوردستان آشنا شد. او از هر روستا و شهر روژاوا کوردستان دیدن کرد و با مردم صحبت می‌کرد. بچه ۷ ساله تا پیر ۷۰ ساله سید را می‌شناختند و دوست داشتند. رفیق سید همیشه با بی عدالتی مبارزه می‌کرد.»

رفیق سید ستون مطبوعات آزاد بود

استار گولو سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «رفیق سید ستون مطبوعات آزاد بود. هزاران شاگرد را پرورش داد. رفیق سید نسل جدید را آموزش داد. جوانان روژاوا کوردستان رفیق سید را به عنوان یک خط مشی در بخش روزنامه‌نگاری می‌بینند. از خبرنگاری تا عکس گرفتن به سبک رفیق سید اوران را دنبال می‌کنند. اعضای مطبوعات آزاد، از دِریک تا عفرین در خط سید اوران، گلستان تارا، رزگار آدامیش و غیره کار می‌کنند. رفیق سید همیشه می‌گفت: من شاگرد غربتعلی ارسوز هستم. او قدم به قدم در خط شهدا زندگی می‌کرد و برای ارائه انقلاب همواره در جوش و خروش بود. ما هرگز نمی‌گذاریم قلم و دوربین رفیق سید و رفقایی که در راه ترویج مطبوعات آزاد جان باختند روی زمین بماند. ما از زندگی با رفقایی مثل سید اوران نیرو می‌گیریم. در اولین سالگرد شهادتش، ما به عنوان همرزمان او در مطبوعات و مبارزات آزاد، از او و همه شهدای مطبوعات آزاد با احترام یاد می‌کنیم و در مقابل شهدا سر تعظیم فرود می‌آوریم.»