تصویر

باید به اداره خودمدیریتی کمک شود

شیخموس احمد با اشاره به اینکه اداره خودمدیریتی علیرغم همه شرایط سخت و فشارهای اقتصادی، وظایف بشردوستانه خود را به نحو احسن انجام می‌دهد گفت: «همه سازمان‌های بین‌المللی باید به وظیفه خود عمل و از اداره خودمدیریتی حمایت کنند.»

اداره خودمدیریتی دموکراتیک بیانیه‌ای مکتوب در مورد بازگشت آوارگان شمال و شرق سوریه از لبنان منتشر کرده است. در این بیانیه اعلام شد که از بازگشت آوارگان سوری از لبنان حمایت خواهند کرد. همچنین تاکید شد که بازگشت به وطن یک حق اساسی است و همه دولت‌ها باید برای تسهیل آن تلاش کنند. تعداد پناهندگانی که وارد شمال و شرق سوریه شده‌اند ۱۹ هزار و ۵۰۲ نفر است. البته تعداد پناهندگان روز به روز در حال افزایش است.

شیخموس احمد رئیس مشترک دفتر امور پناهندگان اداره خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه با خبرگزاری فرات (ANF) درباره پذیرش و استقبال از پناهجویان لبنانی که در حال ورود به شمال و شرق سوریه هستند صحبت کرد.

یک ستاد بحران برای پناهندگان ایجاد شد

شیخموس احمد با اعلام اینکه جنگ اسرائیل و حزب‌الله بر مردم لبنان تأثیر زیادی گذاشته است، گفت: «اداره خودمدیریتی دموکراتیک از این آوارگان استقبال کرد و آنها را به شمال و شرق سوریه منتقل کرد. در ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴ جنگ بین اسرائیل و لبنان در گرفت و در این جنگ مردم سوری ساکن لبنان آواره شدند. اداره خودمدیریتی دموکراتیک برای اسکان مجدد این مهاجران به روش امن اقدام کرد. کمیته‌ای که به نمایندگی از خودمدیریتی دموکراتیک در لبنان بود، مسئول هدایت آن خانواده‌های مهاجر و عبور آنها از مرز لبنان به شمال و شرق سوریه است. همچنین، اداره خودمدیریتی دموکراتیک در مورد پناهندگان لبنانی بیانیه‌ای صادر کرد و کمیته ستاد بحران را تأسیس کرد. ستاد بحران همچنین برای تسهیل سفر آوارگان به سوریه ایجاد شد.»

۱۹ هزار و ۵۰۲ پناهنده

شیخموس با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌های بدون سرپناه، در سه کمپ اسکان داده شدند، گفت: «پناهجویان لبنانی که به شمال و شرق سوریه می‌آیند در سه کمپ اسکان داده شدند. اردوگاه عدنانیه در رقه و اردوگاه‌های نوروز و اریشا در کانتون جزیر. اداره خودمدیریتی می‌خواهد با تمام تلاش خود از این پناهندگان حمایت کند. در عین حال می‌خواهد برای کمک بیشتر به این پناهندگان به سازمان‌های بین‌المللی رجوع کند. تعداد پناهندگانی که از لبنان به شمال و شرق سوریه آمده‌اند تاکنون ۱۹ هزار و ۵۰۲ نفر است. ۷۴ نفر از آنها لبنانی و بقیه از ملیت‌های عرب، کورد و ... هستند. در حال حاضر اداره خودمدیریتی دموکراتیک به تنهایی به این پناهندگان کمک و نیازهای آنها را برآورده می‌کند و هیچ کمکی از سوی سازمان‌های بین‌المللی صورت نگرفته است.»

هیچ کمکی به اداره خودمدیریتی نشده است

شیخموس در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه شمال و شرق سوریه خود در محاصره به سر می‌برند، اما علیرغم این فشارها و مشکلات، اداره خودمدیریتی دموکراتیک از پناهندگان خارجی استقبال می‌کند، گفت: «همانطور که می‌دانیم حملات روزانه به شمال و شرق سوریه انجام می‌شود. خلق شمال و شرق سوریه خود در آوارگی زندگی می‌کنند و به سختی امرار معاش می‌کنند. علیرغم این دشواری که اداره خودمدیریتی دموکراتیک با آن مواجه است، آنها خود را مسئول حفاظت از شهروندانی می‌دانند که در جنگ لبنان آواره شده‌اند. اما توان خودمدیریتی دموکراتیک محدود است؛ سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر باید به ما کمک کنند و وظیفه بشردوستانه خود را انجام دهند.»