دانش‌آموزان کانتون فرات: زبان کوردی عشق است

دانش‌آموزان مدارس کانتون فرات با بیان اینکه از اینکه به زبان مادری خود تحصیل می‌کنند بسیار خوشحال هستند گفتند: «زبان کوردی عشق است. ما باید از آن صیانت کنیم.»

دانش‌آموزان کانتون فرات

انسان با زبان رشد می‌کند همانگونه که درخت از ریشه  زبانی که تصور می‌کردند با نسل‌کشی از میان رفته است، اکنون به مرحله‌ای رسیده است که هزاران کودک در نسل جدید به آن زبان آموزش می‌بینند؛ هزاران نفر از کسانی که به این زبان اهمیت می‌دهند، از آن صیانت می‌کنند و زبان خود را توسعه می‌دهند.

به مناسبت ۱۵ مه روز زبان کوردی، دانش آموزان مدارس کانتون فرات با خبرگزاری فرات صحبت کردند. بچه‌ها گفتند که از خواندن و نوشتن به زبان خودشان خوشحال هستند.

دانش آموزی به نام پِلا خیرزاده گفت که به کلاس چهارم می‌رود و اکنون بسیار خوشحال است زیرا به زبان مادری خود درس می‌خواند و زندگی می‌کند. خیرزاده با بیان اینکه در تلاش برای ارتقای سطح زبان خود است گفت: «زندگی به زبان کوردی زیباست.»

دانش آموز دیگری به نام هِویدار حاج خلیل که دانش آموز کلاس ششم مدرسه شهید آزاد است، ۱۵ مه را به همه کوردها تبریک گفت و گفت: «آن ظلم و ستمی که بر زبان ما می‌رفت با انقلاب روژاوا شکست خورده است. اکنون ما در مدرسه خود به زبان خود درس می‌خوانیم. ما این روز را به هر کوردی تبریک می‌گوییم و باید تلاش کنیم که زبان ما به یک زبان در سطح جهانی تبدیل شود.»

دانش آموزی به نام لاوین اسماعیل که در کلاس ششم درس می‌خواند گفت: «۱۵ مه روز زبان کوردی است، ما به زبان کوردی صحبت می‌کنیم و همه جا به زبان کوردی بازی می‌کنیم، دوستش داریم و به مدرسه می‌آییم. ما همیشه می‌خواهیم زبانمان پیشرفت کند. ما زبان کوردی خود را به سطح بالاتری خواهیم رساند و با آن از وطن خود نیز صیانت خواهیم کرد.»