تصویر

در روژاوای کوردستان وجود اقتصاد زنان مهم است

گلستان مراد سخنگوی کمیته اقتصاد زنان کنگره استار هدف آنها از اقتصاد زنان را بیرون کشیدن زنان از سیطره سیستمی عنوان کرد که به آنان تحمیل شده و گفت: «زن با افکار و منش خود آزاد خواهد بود و خود را رهبری می‌کند.»

اقتصاد زنان در روژاوا

کنگره استار شمال و شرق سوریه بدون وقفه به تلاش خود برای زنان ادامه می‌دهد. گلستان مراد سخنگوی کمیته اقتصادی زنان کنگره استار در مورد فعالیت‌های خود با خبرگزاری فرات ‌(ANF) صحبت کرد.

گلستان مراد در ابتدای سخنان خود به معنا و اهمیت اقتصاد زنان پرداخت و گفت: «کمیته اقتصاد یکی از کمیته‌های اصلی کنگره استار است. اغلب از ما می‌پرسند که چرا اقتصاد زنان وجود دارد؟ بالاخره اقتصاد اساساً وظیفه یک زن است. خود کلمه اقتصاد در لاتین به معنای خانه و قوانین خانه است. از ابتدای تاریخ تا کنون این زن است که با اقتصاد خانوار سروکار دارد و آن را اداره می‌کند. اما در ابتدا معنای اقتصاد در جامعه معلوم نبود. در ابتدا با جمع‌آوری میوه‌ها شروع شد و آرام آرام پیشرفت کرد تا اینکه زن کشاورزی را ایجاد کرد و توسعه داد. اجتماعی شدن به این شکل شروع شد و محصولات تولید شدند. کم کم حجم تولید محصول از نیاز روزانه فراتر رفت. در واقع زن، محصولات بیشتری برای آینده تولید کرد تا گرسنگی نکشند. این فرهنگ تا به امروز ادامه دارد.»

زن و اقتصاد جدایی ناپذیر هستند

گلستان با بیان اینکه ذهنیت مردسالارانه بر زن، اقتصاد زن را از دست او خارج کرد، ادامه داد: «به دلیل ذهنیت مردانه، زنان نقشی در عرصه اقتصادی نداشتند و این تأثیر زیادی بر زنان داشت. اما به لطف انقلاب روژاوا، زنان در هر زمینه‌ای جای واقعی و درست خود را پیدا کردند. یکی از آن حوزه‌ها اقتصاد است و لازم بود زنان در آن شرکت کنند و آن را اداره کنند. رهبر عبدالله اوجالان می‌گوید که زنان و اقتصاد را نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد، زیرا اقتصاد توسط زنان ساخته می‌شود و کسی که اقتصاد را توسعه و احیا می‌کند، زن است. در ذات زن خلاقیت نهفته است و هیچ گاه به علایق شخصی فکر نمی‌کند، او همیشه به اطراف و جامعه خود فکر می‌کند.» 

اقتصاد زنان یک اقتصاد اجتماعی و اشتراکی است 

گلستان با بیان اینکه کمیته اقتصادی زنان در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد گفت: «تا امروز حدود ۳۰۰۰ زن در کارها و پروژه‌های اقتصاد زنان وارد شده‌اند. همچنین کار اقتصادی زنان بر اساس اصل تعاون است. یکی از اهداف اقتصاد زنان، ساختن اقتصاد اجتماعی و اشتراکی است. کار تعاونی یک کار مشترک است، همه با هم کار می‌کنند و هر محصولی که باشد به طور مساوی توزیع می‌شود. به همین دلیل است که بیشتر پروژه‌های ما به صورت مشارکتی انجام می‌شود.»

بسیاری از زنان در حال حاضر در کمیته اقتصاد شرکت می‌کنند

گلستان در ادامه سخنان خود درباره آغاز توسعه اقتصادی گفت: «در ابتدا کار اقتصاد زنان با چند زن شروع شد. اما با آموزش‌ها و بحث‌ها و تحولاتی که در جامعه و انقلاب رخ داد، بسیاری از زنان به اقتصاد زنان روی آوردند و اکنون بسیاری از آنها در کمیته‌های زنان شرکت می‌کنند. هر زن، خود، محیط و جامعه خود را سامان داد. همچنین کار زنان در اقتصاد زنان تنها مبتنی بر توسعه اقتصاد زنان نیست. بسیاری از زنان از طریق آموزش، جلسات، بحث و گفتگو و بازدید سازماندهی شدند. اکنون بسیاری از زنان توجه خود را به اقتصاد زنان معطوف کرده و ایده‌ها و نظرات خود را برای توسعه و رشد اقتصاد زنان ارائه می‌کنند.» 

کار در حوزه کشاورزی بهتر است

گلستان سخنگوی کمیته اقتصاد زنان از اهمیت اقتصاد زنان در روژاوای کوردستان برای زنان خبر داد و گفت: «زنی که پول ندارد آزاد نخواهد بود. رهبر آپو می‌گوید «بیکاری دشمن قدرتمندی علیه زنان است.» برای همین می‌خواستیم بیکاری زنان یا ماندن آنها در چهاردیواری و فقط خدمت به خانه و بچه‌ها را از بین ببریم. در روژاوا کار اقتصادی زنان ما بیشتر کشاورزی است. کشاورزی یک شغل طولانی مدت است و با زمین پیوند ایجاد می‌کند. برای خانواده هم تبدیل به اخلاق می‌شود. علاوه بر کشاورزی، پروژه‌های تجاری و زیربنایی نیز وجود دارد. اما همچنان بر پایه کشاورزی است. چون شغل اصلی اینجا کشاورزی است و بیشترین اهمیت را به کشاورزی می‌دهند. ما ایده‌ها و فلسفه رهبر آپو را اساس کار خود قرار داده‌ایم.» 

ما در برابر همه زنان مسئول خواهیم بود

گلستان مراد سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «خشکسالی اخیر تاثیر زیادی بر اقتصاد و جامعه داشته است. برای جلوگیری از تکرار این اتفاق باید هر سال قدم‌های جدیدی برداریم و با روش‌های جدید آن را حل کنیم. تا در سال‌های آینده دوباره روی کار ما تاثیر نگذارد. ما پاسخگوی همه زنان خواهیم بود و اگر زنی با اندیشه و شخصیت خود آزاد باشد و بتواند خود را مدیریت کند حتی یک زن بیکار نمی‌ماند.»