'حملات ارتش اشغالگر ترک در عین عیسی به اهداف خود دست نیافته است'

بریتان ساریا دلیل حمله نیروهای مسلح و شبه نظامی به عین عیسی را به عنوان عقده کوبانی اردوغان معرفی کرده و در این باره اظهار داشت: حمله به عین عیسی با مقاومت رزمندگان این منطقه مواجه شد.

ترکیه تحت عنوان ارتش ازاد سوریه SMO دست به تجمیع بسیاری از نیروها و گروه‌های مسلح و شبه نظامی وابسته به خود دست زده و سالیان درازی است که به مناطق شمال-شرق سوریه حمله می‌کند. در گام نخست ترکیه در حمله داعش به کوبانی، از این سازمان تبهکار حمایت کرد که در نهایت به مناطق به شنگال و مخمور، گری سپی  سریکانی نیز حمله کرد. با حمله به عفرین، سریکانی و گری سپی، این مناطق را به اشغال خود درآورد، و اکنون حملات خود را به منطقه عین عیسی افزایش داده است. در این میان شاهراه M4 برای سوریه از اهمیت بسیار مهم و استراتژیکی برخوردار است. یکی از شهرهایی که در مسیر این جاده استراتژیک قرار گرفته است، عین عیسی است. عین عیسی شهرهای منبج  و کوبانی را به حسکه و قامیشلو وصل می‌کند. بین این چهار شهر دو راه وجود دارد و جاده M4 از داخل شهر عین عیسی می‌گذرد، از لاذقیه گذشته و به حلب می‌رسد. این شاهراه از حلب نیز به قامشلو رسیده و تا مرزهای سوریه-عراق امتداد می‌یابد.

ترکیه تلاش می‌کند نخست عین عیسی را به اشغال درآورده و از این طریق ارتباط بین کوبانی و منبج را با هم و مناطق دیگر قطع کند. به همین دلیل می‌خواهد که شاهراه M4 را تحت کنترل خود بگیرد. به همین دلیل ترکیه هزاران نفر از نیروهای مسلح شبه نظامی را به عنوان ابزاری برای دست‌یابی به این هدف مورد استفاده قرار می‌دهد. اما حمله این نیروها به عین عیسی با مقاومت نیروهای دمکراتیک سوریه و مقاومت خلق مواجه شده است. تا جایی که در این حملات بسیاری از این نیروها کشته شده‌اند. ترکیه از طریق گروه‌های مسلح خود سه ماه است که این منطقه را مورد قرار داده است، اما تا کنون به هیچ نتیجه‌ای دست نیافته است.

بریتان ساریا از روزنامه‌نگاران جنگی که تحولات منطقه را از نزدیک مورد بررسی قرار می‌دهد در خصوص حملات صورت گرفته به عین عیسی، سیاستهای روسیه و آمریکا در منطقه، دیدار هاکان فیدان از دمشق و دیدارهای بین اتحادیه میهنی کورد و شورای میهنی کورد سوریه  اظهار داشته است:

بعد از حملات صورت گرفته علیه گری سپی و سریکانی که از ۹ اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شدند، این حملات بدون وقفه به عین عیسی ادامه یافته‌اند. اما طی سه ماه اخیر حملات به عین عیسی افزایش یافته‌اند. در این باره برخی از منابع نزدیک به ترکیه اطلاعات غلطی را بازتاب می‌دهند. در مقابل با اطلاعات مغشوش و غلط آنها، تا کنون هیچ حمله همه جانبه‌ای که منجر به اشغال شده بود، صورت نگرفته است. هر چند روسیه با این حملات می‌خواهد خودمدیریتی شمال-شرق سوریه را تهدید کند، اما در چنین صورتی پشتیبانی نیروهای کورد را از دست می‌دهد. به همین دلیل اجازه حملات همه جانبه را نداده است.

تبهکاران با شکست سختی روبرو شده‌اند

ساریا در بخش دیگری از مشاهدات و تحلیلهای میدانی خود اظهار داشت: ترکیه می‌خواهد عین عیسی را به اشغال خود در بیاورد و ارتباط برخی از مناطق و کانتون‌ها را با یکدیگر قطع کند. با این حملات ترکیه تلاش می‌کند که تلاش‌های خودمدیریتی را خنثی کند. حریم هوایی نیز بر روی هواپیماهای جنگی باز نشده است. اما هواپیماهای اکتشافی لحظه به لحظه  بر فراز منطقه به پرواز درآمده و مناطق را بمبماران می‌کنند. تا کنون ۴ روستا را بمباران کرده‌اند. در شمال عین عیسی، روستای سیدا، در شمال و غرب عین عیسی روستای معالک و در مسیر شرق عین عیسی-تل تمر، روستای جبهل و مشرفی را بمباران کرده‌اند.

در این راستا ترکیه تلاش کرده است شهر را محاصره و اشغال کند. درصدد بوده است که قدم به قدم وارد مرکز عین عیسی شود. سه ماه است که این حملات ادامه داشته‌اند. اما تا کنون حتی یک قدم نیز نتوانسته‌اند پیشروی کنند. ۴۵ روز قبل، وارد یک روستای خالی از سکنه شدند. اما نیروهای سوریه دمکراتیک انها را از این روستا نیز خارج کردند و شکست سختی را بر آنها وارد کردند. تبهکاران وابسته به ترکیه اعلام کردند که بدون هواپیما امکان پیشروی ندارند. ترکیه ما را به سوی مرگ می‌فرستد. این نیروها در بعد روانی نیز روحیه خود را از دست داده‌اند.

اردوغان و عقده کوبانی

ساریا در بخش دیگری از مشاهدات و تحلیلهای خود گفت: آنها تلاش می‌کنند با اشغال عین عیسی، کوبانی را نیز محاصره کنند. بعد از انکه داعش در کوبانی شکست خورد، این شکست به عقده‌ای در درون اردوغان تبدیل شد. شهرهایی که از دست داعش آزاد شدند و از سوی خودمدریتی دمکراتیک و با همکاری کورد و عرب اداره شدند، اهمیت فراوانی داشته است. خلق در عین عیسی، رقه، طبقا و شهرهای دیگری که تحت اشغال داعش بود، در مقابل حملات ترکیه نفرت و واکنش شدید خود را نشان داده است. خصوصا که خلق در گری سپی به دلیل حملات ترکیه آواره شده‌اند، واکنش‌های شدیدی را در مقابل ترکیه نشان داده‌اند. در مقابل ترکیه، روسیه و رژیم ترکیه نیز واکنشهای شدیدی را از خود نشان داده‌اند. در حمله ۹ اکتبر نیز اینگونه بود. بین نیروهای سوریه دمکراتیک و رژیم سوریه میدان نظامی و امنیتی مبتنی بر تفاهمی ایجاد شده بود. اما در نهایت سوریه و رژیم اسد از این مسئله به عنوان فرصتی برای خود استفاده کرده و نیروی نظامی بزرگی را به رقا و منبج فرستاندند. اما خلق این مسئله را قبول نکرد. هم اکنون نیز خلق این مسئله را نمی‌پذیرد. خلق ترکیه را نیز به هیچ وجه قبول ندارد.

تداوم حملات

ساریا در بخش دیگری از سخنان خود به اتش‌بس بین نیروهای ائتلاف، آمریکا و روسیه اشاره کرده و اظهار داشت: ما در این مورد از خودمدیریتی سوال کرده‌ایم، آنها نیز به ما پاسخ داده‌اند که ما با نیروهای آمریکایی و روسی دیدارهای بسیاری را در این باره انجام داده‌ایم. اما حملات همچنان ادامه دارند. در عمل این حملات ادامه دارند.

ساریا در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که روسیه از حمله به عین عیسی به عنوان فرصتی برای تهدید علیه خودمدیریتی استفاده می‌کند. زیرا روسیه خواهان دستیابی به M4 است. می‌خواهد که نیروهای ائتلاف کاملا از این منطقه خارج شوند و این منطقه را به تمامی خود کنترل کند. در صورتیکه رژیم بر این مناطق تسلط پیدا کند، به معنای تسلط رژیم است. به همین دلیل نمی‌خواهد که ترکیه دست به حملات همه جانبه دست بزند. ما با توجه به تجربه عفرین می‌دانیم که روسیه همیشه می‌خواهد امتیاز بگیرد.

 دیدار هاکان فیدان از دمشق

ساریا در بخش دیگری از سخنان در رابطه با دیدار هاکان فیدان، ریاست میت نیز گفت: طبق اطلاعات بدست آمده هاکان فیدان از دمشق دیدار کرده است. اما اطلاعات دقیقی از جزئیات آن در دست نیست. با این وجود گفته می‌شود که هاکان فیدان با همکاری روسیه توانسته است با مقامات دمشق دیدار کند.

ساریا در پایان سخنان خود اظهار داشت که میت ترکیه از راههای گوناگون اطلاعاتی تلاش می‌کند تا مقامات خودمدیریتی و پیشاهنگان خلق و روسای عشایر را هدف قرار دهد. از طرف دیگر تلاش می‌کند تا  اتحاد و یکپارچگی خلق کورد و عرب را بر هم زند. در این رابطه تلاش می‌کند خلق کورد و عرب منطقه را به رویارویی همدیگر بکشاند. بعد از آنکه شورای میهنی کورد سوریه با مقامات ترکیه دیدار کردند، تلاش کردند تا دیدارهای خود با اتحادیه میهنی کورد را مجددا از سر گیرند. اما بار دیگر اعلام کردند که مخالف آموزش به زبان مادری هستند. می‌خواهند که نیروی دفاعی از میان برود. تلاش می‌کنند سیستم ریاست مشترک را از میان بردارند. تلاش می‌کنند به طور ۵۰ درصد در خودمدیریتی حضور داشته باشند. با عقل ترکی می‌خواهند همه چیز را تخریب کنند. اکنون شورای میهنی کورد سوریه و پارت دمکرات کوردستان به ترکیه متکی هستند، اما در نهایت ترکیه و پارت دمکرات و شورای میهنی کورد همراه با ترکیه دچار شکست خواهند شد.

منبع: MA