تصویر

مزگین چولاق: برنامه دومین جشنواره شهید برچَم بسیار غنی است

مزگین چولاق عضو کمیته برگزاری و کوردیناسیون جنبش زنان هلال زرین در مورد دومین جشنواره شهید برچم که در فاصله ۶ تا ۹ سپتامبر برگزار می‌شود، گفت: «برنامه جشنواره امسال ما بسیار غنی است و با مشارکت همه گروه‌ها و اتنیک‌ها به شکلی قوی برنامه‌ریزی شده است.»

مزگین چولاق عضو کمیته برگزاری دومین جشنواره شهید برچم و عضو کوردیناسیون هلال زرین شمال و شرق سوریه، درباره جشنواره هنری شهید برچم با خبرگزاری فرات(ANF) صحبت کرد.

مزگین چولاق با بیان اینکه بر اساس تصمیمات کوردیناسیون هلال زرین، جشنواره شهید برچم برگزار می‌شود، گفت: «این جشنواره هر دو سال یکبار برگزار می‌شود. دوره اول آن برای اولین بار در شهر حلب و دوره دوم آن هم امسال در شهر کوبانی برگزار می‌شود. ما هر بار در یک کانتون جشنواره برگزار خواهیم کرد. امسال به ویژه می‌خواستیم به جایگاه شهید آرین در شهر مقاومت بپردازیم. این جشنواره برای زنان آزاد است و در شمال و شرق سوریه برگزار می‌شود. هدف ما به عنوان جنبش فرهنگی هنری زنان هلال زرین این است که یک بار دیگر فرهنگ اصیل مادر را تجدید کنیم. ما می‌خواهیم فرهنگ ایجاد شده توسط زنان را از طریق هنر نمایش دهیم.»

هنرمندان خارج از میهن نیز در این جشنواره حضور خواهند داشت

چولاق یکی از اهداف حملات به شمال و شرق سوریه را تخریب فرهنگ عنوان کرد و ادامه داد: «این حملات به ویژه علیه زنان و جوانان صورت می‌گیرد. در برابر این هجمه‌ها با برگزاری کنش‌های مختلف فرهنگ خود را احیا می‌کنیم. در این جشنواره همه گروه‌های منطقه جایگاه خود را خواهند داشت. هنرمندان خارج از میهن و هنرمندان بین المللی نیز در این جشنواره شرکت خواهند کرد. اَمَل مثلوثی هنرمند تونسی و شادی غلامی هنرمند روژهلات کوردستان نیز به این جشنواره خواهند پیوست.»

این جشنواره به مدت ۴ روز ادامه خواهد داشت

مزگین چولاق از برگزاری این جشنواره با حضور زنان کانتون قامشلو و شهبا-عفرین و بسیاری از مناطق دیگر با اجرای‌های پرشور و متنوع خبر داد و گفت: «گروه‌های رقص و گووند، گروه‌های تئاتر، سرود، هنرهای دستی و نگارگری حضور دارند. این جشنواره در واقع دو بخش اصلی دارد، روزها در محوطه فرهنگ و هنر باقی خدو و شب‌ها در محوطه شهید عگید برگزار می‌شود. در هر بخش نمایش فیلم‌های کوتاه، نمایش، رقص و میزگردهایی در حوزه فرهنگ و هنر برنامه‌ریزی شده است. شامگاه ۶ سپتامبر هم کنسرت‌هایی هنری در بخش شهید عگید برگزار می‌شود. این جشنواره به مدت ۴ روز و با تمرکز بر سه بخش فرهنگ، هنر و ادبیات برگزار می‌شود.»

این جشنواره در چارچوب کارزار آزادی برای رهبر عبدالله اوجالان برگزار می‌شود

این جشنواره در روز اول با برپایی نمایشگاه نقاشی و صنایع دستی آغاز می‌شود. ما این جشنواره را به شهید برچم و رهبر آپو تقدیم می‌کنیم؛ در واقع این جشنواره در چارچوب کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل دموکراتیک برای مسئله کورد» برگزار می‌شود. برای جشنواره که از ۶ سپتامبر آغاز می‌شود و تا ۹ سپتامبر ادامه دارد، حدود ۳۰ هزار آگهی و بروشور در منطقه توزیع می‌شود.

ما از فرهنگ خود صیانت خواهیم کرد

برنامه‌های هنری به این شرح خواهد بود: ۱۲ گروه موسیقی از همه جوامع و گروه‌ها، ۱۱ گروه رقص از همه اتنیک‌ها، تئاتر ۴ گروه و صنایع دستی و نگارنگری. امیدواریم همه مردم ما در این جشنواره حاضر شوند و به این ترتیب از فرهنگ خود صیانت کنیم. مهم نیست که چقدر به ما حمله شود، ما از فرهنگ خود صیانت خواهیم کرد. هنرمندان زیادی تمایل داشتند در این جشنواره شرکت کنند اما به دلیل شرایط پیش آمده نتوانستند حضور پیدا کنند؛ بر همین اساس از ۷ کشور و به شکل جلسات مجازی از طریق پخش زنده در جشنواره شرکت خواهند کرد.»

پ. ن: شهید برچم یک هنرمند اهل عفرین بود. او اولین هنرمند از روژاوا کوردستان است که به صفوف جنبش آزادی پیوسته و عضو گروه آگری بود. شهید برچم پس از مدت‌ها فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر به کوهستان‌های آزادی روی آورد و در سال ۱۹۹۹ به شهادت رسید.