توطئه مشترک دولت ترک و ENKS برای توجیه اشغالگری

ربایش شهروندان و باجگیری از مردم عفرین اشغالی در دو ماه گذشته به شدت افزایش یافته است. افرادی که توسط اشغالگران ربوده شده بودند، کوردهایی بودند که به دلیل اشغال به حلب و شهبا مهاجرت کرده‌اند، اما بعداً با اعتماد به تبلیغات ENKS به عفرین بازگشته بودند.

سه سال و نیم است که عفرین تحت اشغال دولت ترکیه و گروه‌های تروریستی وابسته به این کشور است. جمعیت شهر با حملات و اقدامات اشغالگران، به ویژه داعش تغییر کرد. قبل از اشغال، ۹۶ تا ۹۸ درصد جمعیت این شهر کورد بودند. در حال حاضر، بر اساس برخی منابع، تنها ۲۲ درصد از مردم این شهر کورد باقی مانده‌اند. بر اساس برخی منابع این میزان حتی تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. قتل‌عام، شکنجه، باج، غارت و تجاوز به عنوان بخشی از طرح دولت ترکیه، MIT و گروهک‌‌های ارتش ملی (SMO) در شهر برای نسل‌کشی کوردها انجام می‌شود.

بنابر گزارش سازمان حقوق بشر عفرین سوریه، از ابتدای اشغال دست کم ۷ هزار و ۸۱۰ نفر در شهر ربوده شده‌اند که هویت بیش از ۳ هزار نفر از آنها هنوز ناشناخته است. حدود ۵۰ نفر از شهروندان عفرین، اگرچه شهروند سوری هستند، اما توسط اشغالگران ربوده شده و به زندان‌های ترکیه منتقل شده‌اند. برخی از آنها در دادگاه‌های ترکیه محاکمه شده و به احکام و جریمه‌های سنگین محکوم شده‌اند.

در پی اظهارات عبدالحکیم بشار، نایب رئیس کمیسیون انقلاب و مخالفان سوریه (SMDK) وابسته به دولت ترکیه و عضو هیئت اجرایی ENKS (از نزدیکان و سرسپردگان به مسعود بارزانی)، مبنی بر اینکه 'ادعاهای جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی که دولت ترکیه در عفرین مرتکب شده است صحت ندارد.' ربودن غیرنظامیان در عفرین افزایش یافته است.

به گفته سازمان حقوق بشر عفرين سوريه، ۳۷ نفر در  ژوئيه، ۴۲ نفر در آگوست و در مجموع طی این دو ماه ۷۹ نفر ربوده شده‌اند. در این مجموعه انسان ربوده شده، ۵ زن و یک دختر ۱۴ ساله وجود دارند. تاکنون تنها یکی از زنان ربوده شده آزاد شده است.

در عفرین توطئه، قتل‌عام و اخراج کوردها اجرا می‌شود

ابراهیم شیخو، سخنگوی جمعیت حقوق بشر عفرین و جبرئیل مصطفی، حقوقدانان عفرینی در پیوند با تاثیرات آدم‌ربایی‌ها در طرح تغییر بافت جمعیتی عفرین، افزایش ربودن، شکنجه و نقش ENKS در جنگ ویژه علیه کوردها با خبرگزاری فرات نیوز گفتگو کردند.

جبرئیل مصطفی یادآور شد که از زمان اشغال عفرین، گروه‌های تروریستی ترکیه اقدام به ربایش مردم و البته عمدتا کوردها می‌کنند، باید اذعان داشت که هدف از این آدم‌ربایی‌ها تنها دریافت پول یا باج نیست. جبرئیل مصطفی تصریح کرد که اشغالگران، مردم شهر عفرین را می‌ربایند تا بتوانند بافت جمعیتی شهر را تغییر داده و نسل‌کشی کوردها را انجام دهند. سیاست نسل‌کشی کوردها که توسط مصطفی کمال در باکور کوردستان پایه‌ریزی شد، امروز در عفرین ادامه دارد.

عملیات اشغال در عفرین ادامه طرح "اصلاحات شرق" است. تغییرات جمعیتی در باکور کوردستان در سال‌های اولیه جمهوری و اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ انجام شد. آنچه در حال حاضر در عفرین در حال انجام است ادامه این سیاست ضدبشری است. در عفرین، آثار تاریخی غارت شده، طبیعت و مکان‌های تاریخی را ویران کرده‌اند. ۴ آرامگاه شهدا در عفرین توسط ترکیه ویران شد. همه اینها برای تغییر بافت جمعیتی شهر و در راستای نسل‌کشی کوردها انجام می‌شود.

اشغالگری‌ و جنایاتی که بر مردم عفرین تحمیل شده، توسط گزارش‌های بین‌المللی مستند می‌باشد

جبرئیل مصطفی اظهار داشت که دولت ترکیه از ابتدای اشغال تا کنون مرتکب جنایت علیه بشریت و اقدامات ضد انسانی علیه عفرینی‌ها شده است و این جنایات در گزارش‌های بین‌المللی مستند و افشا شده است. مصطفی گفت: "گزارش‌های بین‌المللی، گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری اداره خودگردان نشان می‌دهند که این اقدامات و جنایات در سطح  و مصداق جنایت علیه بشریت است. کمیسیون مستقل تحقیقات بین‌المللی سازمان ملل متحد در مورد سوریه نیز این موضوع را در گزارش خود گنجانده است. به عبارت دیگر، اقدامات غیر انسانی دولت ترکیه در عفرین به حدی رسیده است که هیچ کس نمی‌تواند آن را بپذیرد.

مردم را با کمیته "بازگردانی حقوق" فریب دادند

مصطفی گفت که پس از ثبت جنایات در شهر توسط سازمان‌های حقوق بشری سوری و بین‌المللی، دولت ترک در عوض عقب‌نشینی و متوقف کردن جنایات خود، اقدام به افزایش این جنایات کرده است. مصطفی با اشاره به اینکه میزان آدم‌ربایی‌ها و شکنجه‌ها در عفرین افزایش یافته است، برخی از سیاست‌های اشغالگران برای فریب مردم صحبت کرد: "دولت ترکیه، SMDK و ENKS (شورای میهنی کورد در سوریه) در چارچوب طرح تغییر بافت جمعیتی و نسل‌کشی کوردها سیاست کثیفی را دنبال می‌کنند. وی تصریح کرد که ورود نصر حریری در اکتبر ۲۰۲۰ به شهر عفرین در همین چهارچوب انجام شد.

در مرحله دوم، کمیته‌ای به نام "کمیته بازگردانی حقوق" ایجاد شد. کسانی که در این کمیته حضور دارند، کسانی هستند که خانه‌ها و املاک عفرینی‌ها را غصب کرده‌اند. و مردم اجازه اعتراض به آنها را ندارند. این کمیته برای گمراه کردن مردم ایجاد شده است. اخیراً رهبری SMDK از عفرین بازدید کرد و هدیه‌ای به فرمانده مزدوران و تروریستهای تیپ سلیمان شاه ابو امشا، اهدا کرد.

ENKS علیه خلق ما در شهبا جنگ ویژه انجام می‌دهد

ابراهیم شیخو، سخنگوی سازمان حقوق بشر عفرین با بیان اینکه ربوده شدن غیرنظامیان توسط اشغالگران در ماه‌های ژوئیه‌ی و آگوست افزایش یافته است، گفت: برخی از ربوده شدگان افرادی بودند که با وجود اشغال در شهر باقی ماندند و مابقی افرادی بودند که از شهبا و حلب به عفرین بازگشته بودند.

شیخو اظهار داشت که ENKS جنگ ویژه‌ای در چارچوب سیاست دولت ترکیه به مردم عفرین تحمیل کرده است، آنها با تبلیغات مردمی که از چنگ دولت اشغالگر ترک و گروههای تروریستی فرار کرده‌اند را به عفرین کشانده و سپس آنها را تحویل این نیروهای اشغالگر می‌دهند.

آنها یک تیم ۲۵ نفره برای این کار آماده کرده‌اند، در جاهایی مختلف پخش کرده و شروع به تبلیغات برای به دام انداختن مردم کرده‌اند. آنها از تمامی امکانات تبلیغی استفاده کرده و با سیاه‌نمایی علیه اداره خودگردان، می‌خواهند مردم را به سوی خود جذب کنند. آناه حتی تبلیغ کرده‌اند که ادراه خودگردان در تلاش است که ۵۰۰ خانوار را به مرز رقه و مرزهای مابین سوریه و عراق منتقل و آنجا اسکان دهد. ENKS از تمامی امکاناتی که ترکیه در اختیار آن گذاشته علیه اداره خودگردان استفاده می‌کند، مردم را فریب داده و می‌گوید برگردید و باغ‌های زیتون و کارخانجات خود را اداره کنید، اما پس از بازگشت این افراد یا ربوده می‌شوند، یا بازداشت و یا کشته می‌شوند.

می‌خواهند اشغالگری را توجیه و اداره خودگردان را تصفیه کنند

شیخو اظهار داشت: "از یک سو کوردها و اعراب محلی در عفرین را شکنجه می‌کنند، آنها را می‌ربایند و از آنها اخاذی می‌کنند. از سوی دیگر، دولت ترکیه از طریق ENKS برخی از کوردها را به عفرین باز می‌گرداند و می‌گوید 'آنچه گفته می‌شود دروغ است.' " شیخو سخنان خود را اینگونه ادامه داد: "تقریباً هر روز منطقه شهبا که حدود ۱۵۰ هزار غیرنظامی در آنجا ساکن هستند، توسط ترکیه بمباران می‌شود. خیل عظیمی از عفرینی‌ها با وجود شرایط سخت در شهبا باقی ماندند و مقاومت خود را ادامه داده‌اند و موجودیت اداره خودگردان را ادامه داده‌اند. یکی از اهداف این سیاست‌ها شکست مقاومت در شهبا و لغو و تصفیه اداره خودگردان است. زیرا آنها می‌خواهند مشروعیت خود را در زمینه افکار عمومی بین‌المللی نشان دهند و حملات به شهبا را افزایش دهند. دولت ترکیه همچنین در تلاش است که عفرین اشغالی را به ترکیه ضمیمه کند، تمامی سیاستهای توجیه اشغالگری برای این منظور انجام می‌گیرد، آنها می‌خواهند مانند اسکندرون، عفرین را نیز به ترکیه ضمیمه کنند.

ابراهیم شیخو اظهار داشت که برخی از مردم منطقه که فریب سیاست‌های جنگی ویژه SMDK و ENKS را خورده و به عفرین بازگشتند، دارای‌های آنها توقیف و خود آنها نیز شکنجه شدند. قاچاق‌برها پول خود را دریافت کرده، سپاس مردم را به باندهای تروریستی تحویل داده و این باندها آنها را در ازای پول بیشتر آزاد می‌کنند. برخی از شهروندان عفرینی بازگشته هم شکنجه شده و هم مورد اخاذی قرار گرفته‌اند. مبالغی که توسط این باندها دریافت شده عدد بزرگی که مابین ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار متغیر است می‌باشد. کسانی که مردم را از شهبا به عفرین قاچاق می‌کنند، گروه‌های وابسته به دولت ترکیه هستند. در اوایل ماه آگوست، برخی از خانواده‌ها در مسیر بازگشت در روستای اشغالی قماره دستگیر شدند. از آنجا به پادگان ترک‌ها منتقل شده بودند. قاچاق‌برها از اعضاء باند تروریستی فیلق شام و گردان حمزه بودند. در ازای مبالغ زیاد برخی را آزاد کرده و برخی دیگر را در اسارت نگه داشته‌اند.

آنهایی که خواستار منازل خود شدند، به قتل رسیده‌اند

ابراهیم شیخو در ادمه گفت که وعده پس دادن خانه‌ها و باغ‌های زیتون به کسانی داده شد که به عفرین بازگشتند، اما این وعده دروغی بیش نبود و افزود: "در ماه آگوست، باند تروریستی سلیمان شاه با جمعی از خانواده‌ها جلسه‌ای برگزار می‌کنند. این باند از خانواده‌های مذکور خواست که از خانواده‌های آواره شهبا بخواهند که به عفرین بیایند، آنها می‌توانند در ازای پرداخت ۲۰۰۰ دلار، منازل خود را پس بگیرند، اما کسانی که برنگردند، حق و حقوق آنها بر خانه‌هایشان به طور کامل از بین می‌رود. به همین منظور کمیته‌ای تشکیل داده‌اند که شامل اشغالگران و باند تروریستی سلیمان شاه (امشات) است.

خانه‌های بسیاری از کوردهای عفرین هنوز در دست اشغالگران است. برای فریب افکار عمومی چیزی به نام "کمیته واگذاری حقوق" ایجاد شد. به کوردهای عفرین گفته می‌شود 'بیایید و خانه‌هایتان را بگیرید'. اما آنها خانه‌ها و اموال غارت شده مردم را پس نمی‌دهند. به عنوان نمونه دیدوان عبدالرحمان علیرغم اشغال در عفرین باقی ماند، اما اشغالگران خانه او را مصادره کردند. به این کمیته مراجعه کرد که خانه خود را پس بگیرد. اما توسط باندهای تروریستی به رهبری گردان حمزه در روستای مزن از توابع ماباتای عفرین به قتل رسید. مردم دلشان برای عفرین و میهنشان تنگ شده است. می‌خواهند به خانه‌هایشان، مزارع زیتونشان و به سرزمین خود برگردند. به همین دلیل است که برخی از مردم با این تبلیغات فریب خورده و به عفرین برمی‌گردند. اما دولت ترک اقدام به نسل‌کشی، شکنجه و سرکوب کوردها می‌کند. اقدامات و فعالیتهای داعش را بی‌وقفه ادامه و مردمی که به عفرین برمی‌گردند را مورد شکنجه و ظلم قرار می‌دهد."