سرمایه‌داری در کمتر از نیم‌سده  ۶٠ درصد حیات طبیعی جهان را نابود کرده است

​​​​​​​به گفته صندوق جهانی طبیعت ۶٠ درصد حیات وحش زمین به دلیل رفتارهای نادرست انسانی در ۴۴ سال گذشته از میان رفته است

صندوق جهانی طبیعت در گزارش روز سه‌شنبه ٣٠ اکتبر/ ٨ آبان هشدار داد که ۶٠ درصد حیات وحش زمین به خاطر رفتارهای نادرست انسانی از دست رفته است. این مقدار تخریب تنها در ۴۴ سال گذشته روی داده است.

 

مدیر کل صندوق جهانی طبیعت در این رابطه از خطر جدی انقراض حیات وحش بر روی زمین سخن گفته است. به گفته‌ی مارکو لامبرتینی "در سیاره‌ای با شرایط اقلیمی بی‌ثبات، اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها از بین می‌روند، زمین نابود می‌شود، جنگل‌ها خالی می‌شوند، تنوع زیستی از بین می‌رود و انسان از داشتن رفاه، آسایش و آینده‌ای سلامت، بی‌بهره خواهد شد."

 

در همین زمینه جیمز سیند، معاون علمی، پژوهشی و نوآوری صندوق جهانی طبیعت در کانادا می‌گوید:"ما تقریبا دو سوم حیات وحش زمین را از دست داده‌ایم." وی افزوده است که قریب به ۸۳ درصد از اکوسیستم کانادا، آمریکای جنوبی و منطقه کارائیب از بین رفته.

 

طبق گزارش مذکور رفتارهای نادرست انسانی همچون تخریب و نابودی زیستگاه، شهرسازی، کشاورزی، ماهی‌گیری و شکار بی‌رویه به از بین رفتن جنگل‌ها و نابودی زمین منجر شده است. تمام موارد ذکر شده از رویکردهای رژیم سرمایه‌داری برای کسب سود بیشتر و انحصار بازار می‌باشد.

 

بنابر این گزارش در ۴۴ سال گذشته ٨٩ درصد از شمار مهره‌داران آمریکای جنوبی و کارائیب، ٢٣ درصد در آمریکای شمالی و ٣١ درصد در اروپا، آفریقای شمالی و خاورمیانه کاسته شده است. طبق گزارش ٨٣ درصد گونه‌های ساکن در آب‌های شیرین هم کاسته شده است.

 

صندوق جهانی طبیعت نبست به نابودی جنگل‌های آمازون هشدار داده است. ژایر بولسونارو رییس جمهور راستگرای برزیل بتازگی از احتمال خروج کشورش از پیمان مقابله با شرایط اقیمی سخن گفته است.

 

این سازمان با یاداوری اینکه دو سال آینده بازه‌ی زمانی تعیین کننده برای حیات وحش خواهد بود نسبت به تداوم رویکرد جاری هشدار داده و گفته است که شاید ما واپسین نسلی باسیم که می‌تواند جلوی تخریب محیط زیست را بگیرد.