باز هم نرخ تورم خوراکیها افزایش یافت

بر طبق گزارشهای رسمی دولت نرخ تورم خوراکی‌ها طی ۱۲ ماه گذشته به ۵۵.۷ درصد افزایش یافت. این در حالیست که حسین راغفر اقتصاددان می‌گوید، نرخ تورم اقلام خوراکی از ٨۰ درصد نیز گذشته است.

جمعه ۶ دی یک خبرگزاری رسمی ایران نرخ تورم ۱۲ ماهه‌ی گذشته‌ی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را اعلام کرد. بر اساس این گزارش تورم ۱۲ ماهه‌ی خوراکیها برای کل ایران ۵۵.۷ درصد بوده است. طی ۱۲ ماه گذشته کمترین نرخ تورم خوراکیها مربوط به استان زنجان با ۴۵.۴ درصد و بیشترین تورم مربوط به استان بوشهر با ۶۶ درصد بوده است.

افزایش دوباره‌ی نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و گرانترشدن آن که سهم زیادی از سبد مصرفی خانوارها را تشکیل می‌دهد، بر قدرت خرید مردم به شدت تاثیر گذاشته و آنها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

در گزارش مذکور همچنین آمده است که شاخص کل تورم در آذر ماه امسال افزایش ۳.۲ درصدی داشته است که بیشترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان اورمیه با ۶.۳ درصد و کمترین آن مربوط به استان سنه با ۱.۲ درصد بوده است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای ایران ۲۷.٨ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام ۳۳.۹ درصد و کمترین آن مربوط به استان سنه با ۲۳.۱ درصد است.

علی رغم آمار اعلام شده اما حسین راغفر اقتصاددان نرخ تورم خوراکیها را بیشتر از ٨۰ دزصد اعلام کرده است.

راغفر اعلام کرد "افزایش دستمزدها در شرایط کنونی حدود ۱۴-۱۳ درصد است که برای برخی گروه‌ها پایین‌تر نیز بوده است" و با اشاره به تورم در بخش مواد غذایی، افزود: "همین امر نشان می‌دهد که نسبت تورم و دستمزدها تا چه اندازه در بودجه سال ۹۹ منجر به نابرابری طبقاتی بیشتر خواهد شد. این مسئله نشان می‌دهد دولت مسئولیت‌های اجتماعی خود را تعطیل کرده است."