تعداد زندانیان در زندان‌های ترکیه نامشخص است

بریوان آمنه کورکوت از مدیران سازمان مدافع زندانیان اعلام کرد، تعداد کنونی زندانیان بر اساس ظرفیت زندان‌ها منتشر می‌شود اما آمار مشخصی در مورد تعداد زندانیان وجود ندارد.

بنیاد "جامعه‌ی مدنی در سیستم مجازات"، یکی از سازمان‌هایی است که در مورد زندان‌ها و زندانیان فعالیت می‌کند. بریوان امنه کورکوت عضو شورای مدیریت مدافع زندانیان در مورد فعالیتهایشان سخن گفت.

وی اعلام نمود، آنها آمار مشخصی از تعداد زندانیان در ترکیه ندارند. وی همچنین اعلام کرد، آمار منتشر شده نیز بر اساس ظرفیت زندان‌ها است و توسط وزارت دادگستری و دستگاه‌های مربوط‌به این وزارتخانه منتشر شده است.

وی در ادامه گفت، قبل از شیوع کرونا تعداد زندانیان بیشتر از ۳۰۰ هزار تن بود اما اکنون پس از "عفو باخچلی" تعداد زندانیان مشخص نیست.

کورکوت همچنین اظهار داشت، افزایش گنجایش زندان‌ها به بیشتر از نصف رسیده است و این مسئله‌ی بزرگی است. آنها در مورد چگونگی افزایش ظرفیت زندانها درخواست آمار و اطلاعات بیشتر نموده‌اند اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌اند.

زندانیان دو سال است از آب بهداشتی محرومند

کورکوت اعلام کرد، افزایش گنجایش زندانها سبب شده تا زندانیان محدودتر شوند و مکان لازم که از لحاظ جمسی، روحی و بهداشتی به آن نیاز دارند، در اختیار نداشته باشند.

کورکوت در ادامه گفت؛"چون تعداد زیادی به صورت مشترک از حمام و سرویسهای بهداشتی استفاده می‌کنند، ترس از شیوع کرونا و ایجاد مسائل بهداشتی برای زندانیان وجود دارد. به ویژه اینکه مدت طولانیست زندانیان از آب بهداشتی محرومند. به عنوان مثال در زندان نوع L پاتنوس حدود دو سال است که آب بهداشتی در دسترس زندانیان نیست."

مسئله‌ی دریافت اطلاعات وجود دارد

کورکوت همچنین افزود، در زمینه‌ی نقض حقوق بشر در زندانها بسیار به سختی اطلاعات بدست می‌آورند و گفت؛"از یک طرف نمی‌توانیم اطلاعات کافی در مورد شرایط زندانیان و از طرف دیگر در مورد تعداد زندانیان کسب کنیم. به عنوان مثال ما به وضوح نمی‌دانیم که پس از عفو باخچلی چند زندانی در زندانها باقی مانده‌اند. یک مشکل دیگر این است که زندان‌ها به روی سازمانهای مدنی گشوده نیستند. یعنی این سازمانها نمی‌توانند در زندانها در موضوع وضعیت زندانیان تحقیق کنند."

کورکوت در مورد گزارشات گفت؛"ما گزارشهایمان را بر اساس درخواستهایمان بوسیله‌ی نامه آماده می‌کنیم. به ویژه مطالعه‌ی نامه‌ها توسط دستگاه‌های دولت و اداره‌ی زندان‌ها و سپس ارسال برای ما، سبب ایجاد مشکل بزرگی شده است. برای آنکه یک زندانی بتواند با نامه با یک سازمان ارتباط برقرار کند، ما چندین بار درخواست می‌کنیم تا زندانیان با ما ارتباط برقرار کنند. اما متاسفانه تاکنون این درخواست ما و زندانیان را عملی نکرده‌اند. یعنی نامه‌هایی که به سازمان ما فرستاده می‌شوند، وقتی متوجه آن شوند، مانع ارسالشان خواهند شد. "

شکنجه و اعمال نامناسب و ناپسند

کورکوت در ادامه گفت، در دیدار با برخی زندانیان آنها می‌گویند که شکنجه شده و اعمال نامناسبی نسبت به آنها انجام می‌شود و گفت؛"ما ناچار هستیم به گفته‌ی منابعمان اکتفا کنیم چون به ما فرصت دیدار از زندان داده نمی‌شود. برای آنکه سازمان‌ها بتوانند نظارت کنند، چندین بار درخواست داده‌ایم و چندین پیشنهاد ارائه کرده‌ایم اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم. در سال‌های اخیر به دلیل شکنجه و اعمال نامناسب و ناپسند هیچ کدام از مسئولین و کارمندان زندان مجازات نشده‌اند."