تمللی: مخاطب اوجالان است

سزای تمللی گفت: حصر مرزهای امرالی را درنوردیده و تمام جوامع در ترکیه در انزوا قرار داده شده‌اند. باید به این حصر پایان داد

سزای تمللی رییس مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها تأکید نمود که واضح و مبرهن است که حل مسئله کرد تنها در امرالی و در دست آقای اوجالان است. تمللی در رابطه با انتخابات محلی هم گفت:"در ٣١ مارس ائتلاف آ.ک.پ/م.ه.پ فرو خواهد پاشید، ما جامعه را از ذهنیت قیم‌ها و میهن را از رسوایی نجات می‌دهیم."

 

وکلای عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد از ٢٧ ژوئیه ٢٠١١/ ۵ مرداد ١٣٩٠ نتوانسته‌اند با موکل خویش ملاقات کنند. خانواده اوجالان هم از ۶ اکتبر ٢٠١۴/ ١۴ مهر ١٣٩٣ موفق به دیدار هفتگی با ایشان نشده‌اند. لیلا گووَن پارلمانتار ه.د.پ و رییس مشترک ک.ج.د برای پایان دادن به حصر اوجالان از ٨ نوامبر ٢٠١٨/ ١٧ آبان ١٣٩٧ دست به اعتصاب غذا زده و این مرحله مقاومت با استقبال زندانیان سیاسی و فعالان و سیاستمداران کردستانی در زندان و خارج از میهن روبرو شده است.

سزای تمللی رییس مشترک ه.د.پ در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات به تداوم حصر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان، اعتصاب غذای گسترده با پیشاهنگی لیلا گووَن و همچنین انتخابات ٣١ مارس در ترکیه می‌پردازد.

 

مخاطب مسئله کرد، اوجالان است

تمللی در آغاز سخنان خود با یادآوری نقض قانون از سوی دولت ترکیه و تداوم حصر اوجالان گفت؛ حصر یکی از دلایل نقض حقوق در ترکیه است، مسئله کرد بزرگترین مسئله ترکیه است. مخاطب مسئله کرد آقای اوجالان است. اگر مسئله کرد حل نگردد هیچ مسئله‌ی دیگری در ترکیه حل نخواهد شد و بحران‌های بزرگتری را با خود به همراه خواهد آورد. به همین دلیل اولویت چاره‌یابی بحران‌های ترکیه حل مسئله کردهاست. حل مسئله کرد یک گام دمکراتیک برای چاره‌یابی مسائل دیگر است. برای جلوگیری از حل بحران‌های دیگر حصر را تشدید می‌کنند. در واقع امر انزوا از مرزهای امرالی گذر کرده و تمام جامعه را در بر گرفته است. باید انزوا در هم شکسته شود. این خواسته‌ای حقوقی است، همه مطالبات قانونی هستند. ترکیه قوانین و معیارهای بین‌المللی را هم نقض می‌کند. ترکیه موازین [حقوق بشر] کشورهای دیگر را نمی‌پذیرد و از عمل به آنان سر باز می‌زند."

 

تصمیم‌های شورای اروپا و کمیته منع شکنجه دورویی و ریاکاری است

تمللی در مورد سکوت کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا در قبال امرالی گفت:"نقض حقوق ما به تنهایی در ترکیه صورت نمی‌گیرد، بلکه در سطحی بین‌المللی با بی‌عدالتی با ما برخورد می‌شود. تمام راههای حقوقی در ترکیه با بن‌بست روبرو شده‌اند. قانون بی‌طرف بودن خود را از دست داده و دادگاهها از مسیر خود خارج شده‌اند. ما حقوق بین‌المللی را پذیرفته‌ایم و از [سازمان‌های مسئول] حقوق بین‌المللی انتظار داریم. سازمان‌ها و نهادهای وابسته به مجلس پارلمانتاران اروپا وجود دارند، باید این نهادها و سازمان‌ها وارد میدان شده و به وظایف خود عمل کنند. مجلس پارلمانتاران اروپا در بسیاری از مسائل دخالت می‌کند اما بسیار جالب است وقتی نوبت به ترکیه می‌رسد همه سکوت می‌کنند. تصمیم‌های شورای اروپا و کمیته منع شکنجه دورویی است. باید فورا از ریاکاری دست بردارند و به مسئولیت خود عمل کنند."

 

صدای لیلا به همه جهان رسیده است

تمللی در رابطه با اعتصاب غذای لیلا گووَن ریاست مشترک ک.ج.د و پارلمانتار جولمرگ ه.د.پ گفت:"باید فریاد لیلا گوون شنیده شود. لیلا گوون با جسم و اراده خویش فریاد بلندی سر داده و ممکن نیست نادیده انگاشته شود. در ١٠۵مین روز اعتصاب لیلا گووَن را دیدم، اعتصاب وی امروز ١٠٨ روز را پشت سر گذاشت. وضعیت او ناگوار است. ما نمی‌خواهیم که هیچکدام از رفقایمان جان خویش را از دست دهند. همه رفقای شرکت کننده در اعتصاب غذا به بیماری‌های گوناگونی دچار شده‌اند. یکبار دیگر از وزیر دادگستری تقاضا می‌کنم که به حصر پایان دهید. عدم التزام شما به حقوق، جان باختن انسان‌ها را در پی خواهد داشت. شما نمی‌توانید از این فریاد چشم‌پوشی کنید. صدای لیلا به همه جهان رسیده است. ٣١٧ زندانی همراه با لیلا در اعتصاب غذا هستند. آنان خواستار عدالت و دمکراسی‌اند. چشم‌پوشی از این خواسته نقض حقوق بشر و جرم است. ما شما را به انجام وظایف قانونی فرامی‌خوانیم. باید تأخیر نشود. اقدام در زمان و لحظه کنونی بسیار حیاتی است. بیایید وارد این مرحله شوید و به سیاست حصری که از سوی دولت اعمال می‌شود پایان دهید."

 

جامعه را متفرق نکنید

تمللی به انتخابات محلی اشاره کرد و افزود:"ترکیه در وضعیتی بسیار بد و فاقد استقرار به انتخابات محلی وارد می‌شود. این انتخابات از انختابات پیشین بسیار بدتر خواهند بود. حکومتی که مشروعیت خود را از کف داده باشد به هر حیله و مکری متوسل می‌شود. سناریوی خود را هم تحمیل می‌کنند. با استفاده از نیروهای مسلح خود صندوق‌ها را محاصره کرده و ترور سیاسی را اعمال می‌کنند. تنها برای اینکه خلق در انتخابات شرکت نکنند، حکومت صندوق‌ها را می‌دزدد، آرای مجازی به صندوق‌ها واریز می‌شود. شورای عالی انتخابات یک موسسه رسمی وابسته به دولت است و می‌باید تابع قوانین باشد. اما متأسفانه این موسسه هم قانون را زیر پا می‌گذارد. با تمام این اوصاف حکومت ترکیه از صبح تا شب پی در پی ه.د.پ را آماج حمله قرار می‌دهد. با ترویج کینه و نفرت، انسان‌ها را علیه ه.د.پ تحریک می‌کنند. اینچنین به تفرقه دامن می‌زنند و وارد مرحله تازه انتخابات می‌شوند. همیشه این جمله را تکرار کرده‌ام، شما برای تجزیه یک کشور اول جامعه آن را متفرق می‌کنید. میان جامعه تفرقه نیاندازید. قبل از همه این کردها بوده‌اند که از ترکیه محافظت کردند. خلق کرد را دشمن نشان ندهید و ترکیه را تجزیه نکنید."

 

ه.د.پ حزب تمامی خلق‌های ترکیه است

تمللی ه.د.پ را حزب تمام خلق‌های ترکیه خوانده و گفت:"حکومت همیشه ه.د.پ را متهم می‌کند که حزبی متعلق به ترکیه نیست. اما همه می‌دانند که ه.د.پ بیش از هر حزب دیگری از ارزشهای این کشور صیانت به عمل می‌اورد. ه.د.پ حزب تمام خلق‌های ترکیه است. ه.د.پ مسئولیت استقرار دمکراسی و آشتی در این سرزمین را بر دوش گرفته است. ترکیه نیازمند صلح، حقوق، عدالت و دمکراسی است. مسائل دیگری همچون بیکاری، مسئله زنان، قتل زنان، ممنوعیت فعالیت‌های اعتراضی و ... در ترکیه وجود دارند. ه.د.پ برای حل تمامی این مسائل تلاش می‌کند. حکومت چکار می‌کند؟ انگشت اتهام را به سوی ه.د.پ دراز می‌کند و به تفرقه‌اندازی در جامعه دست می‌زند. برای مثال؛ تفرقه میان کردها و ترکها، تفرقه میان علوی و سنی‌ها، .... این حکومت مداوما به اختلاف و تفرقه میان خلق‌ها و باورمندی‌ها می‌پردازد. با ایجاد دشمنی، حمله و نزاع دو طرفه می‌خواهد خود را روی پا نگه دارد. در مقابل این رویکرد حکومت، ما هم با فراخوان دمکراسی‌خواهانه خویش را برای انتخابات آتی آماده می‌کنیم."

 

ائتلاف آ.ک.پ/م.ه.پ شکست خواهد خورد

تمللی سپس به انتخابات محلی ٣١ مارس سال جاری پرداخته و گفت:"ما در ٣١ مارس همه را از ذ‌هنیت قیم‌ها نجات می‌دهیم. نه تنها در مناطقی که قیم بر آنان گماشته شده بلکه همزمان در مناطق دیگر هم دمکراسی منطقه‌ای را گسترش می‌دهیم. برای شکست آ.ک.پ در مناطقی که امکان موفقیت ما کم باشد ائتلاف دمکراسی تشکیل دادیم. ما راه را به جامعه نشان دادیم. ما این جامعه را از ذهنیت تک‌‌محوری نجات خواهیم داد."

 

اقتدار مشروعیت خود را از دست داده است

تمللی در پایان سخنان خود به تهدیدهای طیب اردوغان رییس جمهوری ترک و سلیمان سویلو وزیر کشور ترک اشاره کرده و افزود:"پاسخ به سئوال، سیاستمدار چکار می‌کند و چه نمی‌کند؟ پاسخش را در سخنان اردوغان و سویلو می‌توان دید. سیاستمدار بایست چه کاری انجام دهد؟ سیاستمدار باید برای آشتی اجتماعی فعالیت کند. سیاستمداران باید معمار صلح اجتماعی باشند. باید تمام طیفهای جامعه را در آغوش گیرند و تفرقه‌اندازی را ریشه‌کن کند. بایست با لحن کینه و خصومت سخن نگوید. در اینصورت آشتی و دمکراسی به ترکیه باز می‌گردد. اما در این برهه هم رییس جمهور و هم وزار هر که زبان به سخن می‌گشاید به ه.د.پ حمله‌ور می‌شوند. چرا؟ زیرا نمی‌توانند سیاستمداری کنند. وقتی انسان نتواند سیاست بیافریند، در آنصورت چیزی برای ارائه به جامعه ندارند. جامعه به صلح، استقرار، حقوق، عدالت و برابری نیازمند است. حکومت مشروعیت خود را از دست داده‌ است."