مرحله دیگری از قیام‌های مردمی علیه رژیم ایران آغاز شد

گزارشها از روژهلات کردستان و ایران حاکی از آغاز دور دیگری از قیام‌های اعتراضی علیه رژیم است. از شهرهای اراک، بندرعباس، شیراز، کرمان، خرم‌آباد، گرگان و نجف‌آباد خبر می‌رسد که شب گذشته (٩ بهمن/٢٩ ژانویه) مردم به خیابان آمده و شعار "مرگ بر دیکتاتور" سرداد‌ند

گزارشها از روژهلات کردستان و ایران حاکی از آغاز دور دیگری از قیام‌های اعتراضی علیه رژیم است. از شهرهای اراک، بندرعباس، شیراز، کرمان، خرم‌آباد، گرگان و نجف‌آباد خبر می‌رسد که شب گذشته (٩ بهمن/٢٩ ژانویه) مردم به خیابان آمده و شعار "مرگ بر دیکتاتور" سرداد‌ه‌اند.

 

دور تازه قیام‌های مردمی پس از آن آغاز شد که بنابر خبرهای منتشر شده در رسانه‌های جمعی در دور اول گردهمایی و تظاهرات مردمی ٣٧ نفر از جمله ١١ تن در شکنجه‌گاههای رژیم جمهوری اسلامی جانباختند و بیش از ٣٧٠٠ تن هم در خلال ١١ روز بازداشت شدند. برخی از فعالان حقوق بشر پس از موج گسترده بازداشت معترضان و گزارش‌های مکرر از مرگ بازداشتی‌ها نسبت به تکرار قتل حین شكنجه هشدار داده بودند و علیرغم تلاش برخی نمایندگان برای بازدید از زندان اوین، دستگاه قضایی ایران در یکماه اخیر اجازه ملاقات نمایندگان مجلس با زندانیان بازداشتی را نداد.

 

ویژگی دور تازه اعتراضهای ضد جمهوری اسلامی پررنگتر شدن حضور زنان در آن است، تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در بیست‌وچهار ساعت گذشته، ‌هشت زن در سه شهر تهران، گرگان و اصفهان  زنان روسریهای سفید خود را در اعتراض به حجاب اجباری از سر چوب آویزان کردند و انزجار خود را از رژیم مرتجع جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند.

 

خاطرنشان می‌شود مسئولین جمهوری اسلامی پس از ١١ روز از آغاز تظاهرات مردمی که در هفتم دی‌ماه در مشهد آغاز شد و در خلال ده روز یکصد شهر ایران را دربر گرفت، با فراخواندن هوداران خود و گردهمایی‌های دولتی مدعی پایان تظاهرات و کنترل آن شده بودند. مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی با هتاکی به معترضان آنان را وابسته به بیگانگان اعلام کرده بودند. علی‌ خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی معترضین را "دشمن"، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام آنان را "وابسته به صدام و عربستان" و کاظم صدیقی امام جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه ٢٢ دیماه تهران معترضان را "آشغال" عنوان کرده بود و این اظهارات خود نارضایتی وسیعی را در میان افکار عمومی در پی داشت.