مصطفی کاراسو: جمهوری دمکراتیك ترکیه در سال ٢٠٢٣

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان تصریح می کند که هیچ چشم اندازی برای پایان مبارزه کردها و گروههای آزادیخواه که در ٩۵ سال گذشته پیوسته ادامه داشته است وجود ندارد.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان طی مطلبی که در روزنامه "ینی‌ اوزگور پولتیکا" منتشر شده است از فروپاشی حکومت ائتلافی اردوغان تا سال ٢٠٢٣ و چشم‌انداز تأسیس جمهوری دمکراتیك در ترکیه نوشته است.

 

مصطفی کاراسو با بیان آنکه نیروهای دمکراسی‌خواه نباید اجازه می دادند سال ٢٠٠٢ اردوغان و حزب عدالت و توسعه با بهرەبرداری از آزردگی مردم از استبداد حکومتی با وعدەهای دروغین در مورد حقوق و آزادی بر روی کار بیایند، نوشته است  آ.ک.پ با ربودن حاصل نیروهای مبارز بود که بعد از سال‌های سخت و پرفشار دهەهای هشتاد و نود میلادی، زمام امور را در دست گرفت.

 

وی می گوید حزب عدالت و توسعه بخاطر گرایشات ملی گرایانه، مانند کردها و سوسیالیست ها توسط حکومت سرکوب نشده بود هرچند می خواست دین اسلام را به نظام سیاسی جمهوری ترکیه اضافه کند. آ.ک.پ، به این ترتیب حمایت محافظه کاران مذهبی را جلب کرد و دین را به خدمت حکومت درآورد.

 

عضو شورای رهبری ك.ج.ك اشاره می کند که دغدغه اردوغان از همان ابتدا انجام تغییرات دمکراتیك نبود چون اصولا حکومت یک گروه دینی و اتنیکی در تضاد با دمکراسی است.

 

کاراسو به پاکسازی‌های گسترده در نهادهای اداری و اجرایی توسط حکومت اردوغان و تسویەی عوامل شبکەی فتح الله گولن با استفاده از فرصت کودتای ٢٠١۶ پرداخته و می گوید او اکنون با همراه کردن گروههای نژادپرست با خود به دنبال از بین بردن نیروی کردهاست.

 

وی سیاست کنونی ترکیه در قبال کردها را مبتنی بر پاکسازی نژادی می داند و می گوید اردوغان می خواهد چنان وانمود کند که هیچ کس به اندازه او در سرکوب کردها و دمکراسی‌خواهان تبحر ندارد، در نتیجه بهتر است که همچنان حاکم باشد.

 

کاراسو در مقاله خود می افزاید رهبر اوجالان در زمان مذاکرات صلح، هرگز به صداقت حزب خودکامه و فاشیست حاکم باور نداشت اما می خواست با استفاده از ضعف حکومت در زمینه تغییر سیستم و گذار به "ملت دمکراتیك" به نتیجه برسد. 

 

عضو رهبری ك.ج.ك، در ادامه به تلاش اردوغان برای تکمیل نظام ریاستی در ترکیه تا سال ٢٠٢٣ پرداخته که به گفتەی خودش شامل یک حکومت، یک کشور و یک ملت خواهد بود.

 

کاراسو با این وجود تأکید می کند تلاش برای نوسازی جمهوری ترکیه با افزودن اسلام سیاسی کارساز نخواهد بود و در جمهوری دمکراتیك ترکیه جایی برای احزاب ملی گرا و مذهب گرای افراطی وجود ندارد. 

 

وی به عدم امکان برقراری صلح و ثبات در ترکیه تا زمان ادامه جنگ با کردها اشاره می کند و می گوید تنها راهی که حکومت اردوغان برای حفظ قدرت دارد ادامه زورگویی و فشار است که منجر به فروپاشی حکومت تا سال ٢٠٢٣ خواهد شد.

 

عضو شورای رهبری ك.ج.ك تصریح می کند که هیچ چشم اندازی برای پایان مبارزه کردها و گروههای آزادیخواه که در ٩۵ سال گذشته پیوسته ادامه داشته است وجود ندارد.