کالکان: فرصت‌های فاشیسم از میان رفته‌اند

دوران کالکان عضو کمیته‌ی رهبری حزب کارگران کردستان اظهار داشت: اگر جنبش متحد انقلابی خلق‌ها و بخشهای تشکیل دهنده‌ی آن بسیج شوند، فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ که در داخل و خارج از فرصت‌های محدودی برخوردار هستند از میان خواهند رفت

دوران کالکان عضو کمیته‌ی رهبری حزب کارگران کردستان سومین سالگرد جنبش انقلابی متحد خلق‌ها(HBDH),، چهارمین سالگرد مبارزه و مرحله‌ی درهم شکستن حصر و از میان برداشتن فاشیسم را ارزیابی و تحلیل نمود.

 

معیارهای تاسیس جنبش انقلابی متحد خلق دست‌یابی به پیروزی را ناگزیر می‌داند

کالکان خاطرنشان ساخت تاسیس جنبش انقلابی متحد خلق‌ها در ١٢ مارس ٢٠١۶ اعلام شد؛ کالکان در این رابطه گفت؛ تاسیس این جنبش از سوی رفیق اولاش و دلال اعلام گردید که اکنون شهید شده‌اند. به مناسبت سالگرد تاسیس این جنبش، یاد و خاطره‌ی رفقا اولاش و دلال را نیز گرامی می‌دارم. این جنبش در اندک زمانی، به جنبش شهدا تبدیل شد. اما معیارهای تاسیس جنبش انقلابی متحد خلق دست‌یابی به پیروزی را ناگزیر می‌داند. این معیارها به دستورات و احکام شهدا بدل شده‌اند. طی سه سال گذشته، در مقابله با فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ که به واقعیت روزافزون رژیم نظامی فاشیستی ١٢ سپتامبر بدل شده است، جنبش انقلابی متحد خلق‌ها مبارزه‌ای منسجم، پر از پویش و رادیکال را به پیش برده است. همراه با نقائص موجود نیز این جنبش از تاثیرگذاری برخوردار بوده است. موسسان و صدها عضو دیگر این جنبش طی سه سال نخست شهید شدند. در کردستان و ترکیه علیه فاشیسم به مقاومت دست زدند، به نبرد برخاستند و فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ را به آستانه‌ی شکست بردند. این جنبش بیش از این، در سطح منطقه‌ای نیز گامی بزرگ را برداشت، خصوصا در شمال شرق سوریه با مبارزه‌ی خود علیه فاشیسم داعش، نقشی مهم را ایفا کرد. در عرصه‌ی نظامی کمک‌های ارزشمندی را به نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک ارائه کرد و در عرصه‌ی نبرد، در سپرهای زنده انسانی همراهی نمود.  در این نبرد بیش از ۴٠ نفر از زنان و مردان شهید شهید شدند.

 

کالکان در ادامه افزود: جنبش انقلابی متحد خلق‌ها HBDHاز استانبول تا دریای سیاه، از پیرسوس تا رقه، از سرحد گرفته تا چوکوروآ در جغرافیایی گسترده و به در شکل نظامی و سیاسی به مقاوومت دست یازیده و به جنبشی انقلابی بدل شده است که علیه فاشیسم، به حفاظت از ارزش‌های آزادی و دمکراسی پرداخت.

 

جنبش انقلابی متحد خلق‌ها فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ را درهم خواهد شکست

کالکان افزود: این مبارزه ضرباتی را متوجه فاشیسم نمود، تا جایی‌که دیکتاتوری اردوغان-باخچلی را در آستانه‌ی شکست قرار داده است. آن‌ها خود نیز در این باره سخن می‌گویند.

 

مبارزه‌ی HBDH در این رابطه حایز نقشی بسیار مهم بود. طی این چهار سال در عرصه‌ی عمل و با جرات و جسارت، هوشمندی و ابتکار این جنبش را تداوم بخشیده‌اند. طی سه سال در عرصه‌ی عملی ما مشاهده کردیم که بدون گسترش، پیشرفت و اضافه نمودن چیزهای جدید، حفاظت موجود ممکن نشده است. حفاظت و حراست دستاوردهای موجود از طریق کسب دستاوردهای جدید امکان پذیر می‌گردد، از طریق گسترش دایره نفوذ، خلق و ایجاد متدهای جدید سازماندهی و مبارزه، با برداشتن قدم‌های جدید، با گسترش، پر جوش وحرارت بودن و مبارزه‌ی عظیم انقلابی ممکن می‌گردد. ما این آزمون‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. براین باوریم که در چهارمین سال مبارزه‌ی خود،  HBDH دایره‌ی نفوذ خود را بیش از پیش گسترش داده و در راه از میان برداشتن و درهم شکستن فاشیسم گام برخواهد داشت.

 

کسانی که اظهار می‌داشتند کارد به استخوان رسیده است، این مرحله را آغاز کردند

دوران کالکان در ادامه‌ی سخنان خود مرحله‌ی رفع حصر، درهم شکستن فاشیسم را ارزیابی کرده و با اشاره به مقاومت لیلا گوون، ناصر یاغز و صدها انقلابی زندان و ده‌ها میهن دوست دیگر در میهن و خارج از میهن که این مرحله را به پیش می‌برند، درود فرستاد. کالکان درودهای انقلابی خود را به تمامی افرادی که در هر چهار بخش کردستان، ترکیه و دیگر مناطق جهان روزانه در این مرحله از مقاومت به فعالیت دست زده‌اند اعلام داشته و گفت: بار دیگر اعلام می‌کنم که ما پیروز خواهیم شد. طی روزهای اخیر در آلمان یکی از میهن دوستان با نام اوغور شاکار بدن خود را به آتش کشید. برای وی آرزوی سلامتی داریم، به رغم آنکه ما دست زدن به چنین اقداماتی را تایید نمی‌کنیم، این اقدام نشان می‌دهد که فشار فاشیستی و ترور، شدت حملات مبتنی بر کشتار در چه سطحی قرار داشته و تا چه میزان بر جامعه تاثیرگذار بوده است. این اقدام نشان می‌دهد که شدت این فشارها به سطحی رسیده است که یک انسان بدن خود را به آتش می‌کشد. در مقابله با چنین وضعیتی به آتش کشیدن بدن خود دست می‌زند. صدها روز گرسنگی را تحمل می‌کنند، تک تک سلول‌های بدن این اعتصاب کنندگان تخریب می‌گردد. سطح ترور و شدت فاشیستی، انسان را وادار به در پیش گرفتن چنین اقداماتی می‌نماید. این وضعیت بسیار مهم است.

 

دو نتیجه‌ی بسیار مهم این مرحله: کردستان آزاد، ترکیه دمکراتیک

کالکان در این رابطه اظهار داشت که: مرحله‌ی «ما حصر و انزوا را از میان برخواهیم داشت، فاشیسم را در خواهیم شکست» دو نتیجه مهم را در برخواهد داشت:  نخستین نتیجه‌ی آن آزادی کردستان و دومین برآیند آن دمکراتیزه کردن ترکیه است. بر این مبنا، این مرحله راه را بر دمکراتیزاسیون خاورمیانه خواهد گشود. ما به خوبی از نتایج آن اگاهی داریم. فاشیسم در ترکیه مسئولیت پیشبرد سیاست و ذهنیت مبتنی بر قتل‌عام در کردستان را بر عهده دارد. فاشیسم برآمد طبیعی قتل‌عام است. برآمد طبیعی آن نیز رژیم مبتنی بر حصر و انزوا بوده و تمامی این ابعاد نیز همراه با سیستم فشار و شکنجه در امرالی تجسم یافته است. این انزوا و حصر را نمی‌توان را منوط به یک شخص یا جایگاه خاص در نظر گرفت. این امر یک ذهنیت است. یک سیاست ویژه است. راهکاری برای مدیریت و پیشبرد امور است. انزوا و حصر به راهکار مدیریت و سیستم مدیریت آ.ک.پ و م.ه.پ تبدیل شده است. این سیاست مبتنی بر ممنوعیت، فشار، قتل‌عام، ترور و فشار فاشیستی است. به معنای قتل‌عام و کشتار جمعی کردها ست. وضعیت به چنین نقطه‌ای رسیده است. خلق‌ها به طور اعم و به ویژه کردها در برابر چنین رویکردی مقاومت می‌کنند. مقاومت در چنین برهه‌ای منوط به سازماندهی و درک و آگاهی است. هدف نه فقط درهم شکستن فشار و ترور است، این مقاومت، از میان برداشتن فاشیسم و خلق دمکراسی را هدف اساسی خود قلمداد می‌کند. مرحله‌ی کنونی به برهه‌ای از مقاومت  بدل شده است که غیر از پیروزی به چیزی دیگر نمی‌اندیشد. مرحله‌ی ما انزوا را در هم خواهیم شکست و فاشیسم را از میان خواهیم برد، مرحله‌ای از سازماندهی است. مرحله‌ای است که هدف خود را آزادی کردستان و دمکراتیزاسیون ترکیه می‌داند.

 

این مرحله همزمان نشان‌دهنده‌ی فلسفه‌ی جنبش متحد انقلابی خلق‌هاست

کالکان در ادامه‌ی سخنان خود در ارتباط با جنبش متحد انقلابی خلق‌ها اظهار داشت: جنبش متحد انقلابی خلق‌ها بر اساس ذهنیتی سازماندهی گردیده است که مبتنی بر شعار اساسی آن است؛ فاشیسم را در خواهیم شکست و خلق‌ها را آزاد خواهیم نمود. فلسفه‌ی بنیادین مبارزه‌ی این جنبش بر این مبنا قرار گرفته است. حول این شعار تشکل یافته  و در جریان مبارزه‌ی سه ساله‌ی خود این شعار را تداوم بخشیده است. هدف اساسی؛ درهم شکستن فاشیسمی است که کشتار و قتل‌عام را بر کردستان تحمیل می‌کند. کالکان در این رابطه اعلام داشت که این مرحله که با پیشاهنگی لیلا گوون آغاز شده است تا کنون به شیوه‌ای صحیح  نیز تداوم یافته است. این امر نیز ناشی از طراحی و سازماندهی این مرحله از مقاومت بوده است.

 

مبارزه‌ی مشترک و منسجم

کالکان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بسیج تمامی نیروها و امکانات از سوی جنبش HBDH اظهار داشت که  امروز زمان مبارزه است،  زمان درهم شکستن فاشیسم و ایجاد آزادی و دمکراسی است. لازم است که در چنین برهه‌ای وظیفه و مسئولیت خود را به جای آوریم. غیر از این راه دیگری نیست. در این میان آنچه که مهم نیست تصمیم جنبش برای دست زدن به چنین امری است. باید توجه شود که این تصمیم از سوی یک جنبش اتخاذ نشده است. انسان‌هایی که تحت فشار و ظلم و ستم قرار داشتند این مرحله را آغاز کردند. تحت فشار فاشیستی، استعمارگری و قتل‌عام، انسان‌های جسور و آگاهی که می‌گفتند: کارد به استخوان رسیده است، برای ممانعت از چنین فشارهایی به سمت آزادی و رهایی گام برداشتند. چنین مبارزه‌ی تاریخی‌ای را آغاز کردند. آنچه که در این میان بر دوش ما و HBDH  به عنوان بزرگترین نیروی دمکراتیک و انقلابی متحد خواهد افتاد، شنیدن این صداست، پشتیبانی از مقاومت و تشکل و سازماندهی هر چه بیشتر آن است.باید بیش از پیش در میان زنان، جوانان و کارگران گسترش یابیم، جامعه را در این راستا نیز باید بیش از پیش بسیج نماییم. چنین کاری را نیز انجام خواهیم داد. تلاش خواهیم نمود. ما تمامی نیروهای خود را بسیج خواهیم کرد و این کار را انجام نیز خواهیم داد. زیرا این مبارزه، مبارزه‌ای مشترک، مبارزه‌ای متحد و منسجم است.

 

کالکان در ادامه افزود؛ با رفع حصر و از میان برداشتن سیستم حصر و شکنجه‌ی امرالی، روحی جدید در کالبد کردها دمیده خواهد شد و راه بر آزادی کردها  البته در هم شکستن فاشیسم د رترکیه باز خواهد شد. زیرا پیشبرد تمامی امور مرتبط به آزادی کردها و دمکراتیزاسیون در ترکیه به دلیل بقای سیستم شکنجه‌ی امرالی تعلیق شده است. اما تنها معیار حفاظت از آزادی، دمکراتیزاسیون و ضدیت با فاشیسم خیزش علیه سیستم حصر و شکنجه‌ی امرالی است.

 

چهارمین سالگرد مبارزه‌ی جنبش متحد انقلابی خلق‌ها

کالکان در ارتباط با جنبش متحد انقلابی خلق‌ها نیز افزود: مبارزه‌ی HBDH در نتیجه‌ی سه سال مبارزه‌ی خود، تجارب و درس‌های مهمی را کسب و به سطح جنبشی رسیده است که درهم شکستن فاشیسم و تحقق پیروزی را هدف فرا روی خود قرار داده است.

 

وضعیت کنونی فرصت‌های بیشماری را برای پیروزی در اختیار ما قرار می‌دهد. [طرف‌های دیگر] هر چه می‌خواهند بگویند، اجازه بدهید عوامفریبی‌های ٢۴ ساعته‌ی اردوغان و باخچلی ادامه یابد، هر آنچه دوست دارند تصمیم بگیرند. فاشیسم در نهایت از درهم خواد شکست. بحران سیاسی- اقتصادی سنگین‌تر خواهد شد. بدیهی است که دلیل آن نیز فاشیسم، استعمارگری، جنگ و سیاست مبتنی بر کشتار است. باید این واقعیات را درک کرد. علیه سیاست‌های جنگی مبتنی بر کشتار فاشیستی به خیزش دست خواهند زد. فرصت‌های رهبری آ.ک.پ و م.ه. پ برای فریب جامعه و پنهان کردن واقعیات جامعه از میان خواهند رفت. از سوی دیگر، سیاست‌های داخلی و خارجی آن‌ها نقش بر آب شده است. فاشیسم آ.ک.پ و م.ه. پ به رغم آنکه تمامی نیروی خود را تقدیم بازار کرده است، فرصت‌های پیروزی سیاست خود را از دست داده است. تلاش دارند تا روسیه و امریکا را در مقابل یکدیگر قرار داده و در این میان به منافعی دست یابند، اما در خاتمه ترکیه هر دو را با هم از دست خواهد داد. سیاست‌های ترکیه در سوچی نقش بر آب شد، پیوندهای این کشور با آمریکا دچار مشکل شده است، سیاست این کشور در ارتباط با ادلب شکست خورده است، تهدیدهای این کشور علیه منبج و شمال شرق سوریه نیز بدون نتیجه مانده است. حملات این کشور علیه جنوب کردستان با خیزش خلق در دیرلوک و شیلادزه با شکست مواجه شده است. خلق ما در شمال کردستان به رغم تمامی فشارها و حملات، همچنان بر عزم نستوه خود مبنی بر دست‌یابی به آزادی و دمکراسی اصرار داشته و هر روز این امر را با فعالیت‌های خود نشان می‌دهد. خلق ما در کردستان، در  انتخابات ٣١ مارس به پیروزی دست خواهد یافت. در ترکیه فاشیسم را در هم خواهد شکست و در این راستا با روح مبارزه تمامی نیروهای خود را بسیج خواهد کرد.

 

مرحله‌ کنونی، مرحله خاتمه دادن به فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ خواهد بود

کالکان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مرحله‌ی کنونی مرحله پایان دادن به فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ خواهد بود، باید همه این نکته را دریابند. باید این نکته را نیز دریافت که هیچ سیستمی درهم نخواهد شکست مگر از طریق مبارزه. فاشیسم از طرق مبارزه‌ای ضد فاشیستی از میان خواهد رفت. نه خشونت و ترور فاشیستی، نه حمایت امپریالیستی نخواهند توانست فاشیسم را بر پای نگاه دارند، نخواهند توانست بر بقای عمر فاشیسم بیفزایند. از همین رو زمان، زمان در هم شکستن فاشیسم است، زمان زمان پیروزی خط آزادی و دمکراسی است. چهارمین سالگرد تاسیس HBDH اشاره‌ به چنین واقعیتی است.

 

 

کالکان در ادامه سخنان خود افزود در چهارمین سالگرد تاسیس HBDH در می‌یابیم که با پیشاهنگی این جنبش، خلق کردستان و ترکیه  مبارزه‌ی ضد فاشیستی و دمکراسی خود را چگونه تداوم خواهند بخشید. چهارمین سالگرد تاسیس این جنبش به سال مبارزه‌ای همه جانبه، پر از دستاورد و با راهکارهای جدید تبدیل خواهد شد. در کلان‌شهرهای ترکیه، در کردستان و تمامی خاورمیانه امسال به سال مبارزه‌ای سرتاسری تبدیل خواهد شد. در این راستا در تمامی عرصه‌های مبارزه، از مبارزه‌ی ایدئولوژیک گرفته تا دیگر شیوه‌های مبارزه با جوش و خروش ادامه خواهند یافت. در چهارمین سالگرد تاسیس این جنبش، با چنین مبارزه‌ای جبهه‌ی آزادی و دمکراسی به پیروزی دست خواهد یافت.

 

کالکان در پایان سخنان خود گفت: شعار اصلی HBDH و فلسفه‌ی نخستین آن تحقق خواهند یافت. فاشیسم از میان خواهد رفت، انقلاب اتحاد به پیروزی دست خواهد یافت. فاشیسم در هم خواهد شکست، دمکراسی خلقی به پیروزی خواهد رسید؛ زنان و جوانان به پیروزی خواهند رسید.