جنبش فرهنگ و هنر دموکراتیک: ما در راهپیمایی کلن در کنار مردم خود ایستاده‌ایم

جنبش فرهنگ و هنر دموکراتیک در رابطه با راهپیمایی بزرگ کلن اعلام کرد که از مردم حمایت خواهد کرد و گفت: «فقط یک برنامه در ۱۷ فوریه وجود دارد و آن کنش تاریخی است که برای آزادی جسمانی رهبر آپو برگزار می‌شود».

هنرمندان جنبش فرهنگ و هنر دموکراتیک (TEV-ÇAND) خواستار شرکت در راهپیمایی مرکزی در ۱۷ فوریه در شهر کلن برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شدند.

در بیانیه کتبی هنرمندان جنبش فرهنگ و هنر دموکراتیک در رابطه با راهپیمایی «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد»، جملات زیر آمده است: «دولت‌های سرمایه‌داری برای تحقق امید دولت ترکیه برای نابودی آرمان کورد و کوردستان آشکارا تمام ارزش‌های انسانی پایمال می‌کنند.» ابتدا همه تلاش‌های دیپلماتیک را مسدود کردند، سپس با یک توطئه بین‌المللی رهبر آپو را به سبک مافیایی ربودند و به دولتی که دشمن قسم‌خورده کوردهاست تحویل دادند. آرزوی آنها این بود که اگر رهبر آپو اسیر شود، مبارزه آزادیخواهانه خلق کورد نیز همراه با او از بین برود و به این ترتیب چیزی به نام مسئله کورد وجود نخواهد داشت که آنها را آشفته کند. اما هیچ قدرتی نمی‌تواند رهبر آپو که قیام‌های قبلی کوردها را بخوبی مطالعه و تحلیل نموده و جنبش آپویی را از مردم کورد جدا کند.

مردم کورد و جنبش آزادی‌اش از روز اول از دیدگاه رهبر آپو معنای توطئه را به درستی خواندند و بر اساس آن عمل کردند. آنها همه امیدها و اهداف دولت اشغالگر و شرکای آن را نابود کردند، مبارزه خود را گسترش دادند و سازمان‌های خود را بیش از پیش تقویت کردند. کوردها در چهار بخش کوردستان و خارج از کشور از روزها پیش دست به تظاهرات زدند و خواستار آزادی جسمانی رهبر آپو شدند. مردم کورد و دوستانشان که ۲۵ سال است بدون وقفه این مبارزه را انجام می‌دهند، هر روز ثابت می‌کنند که نقشه‌های توطئه‌گران را نقش بر آب کرده‌اند. دولت اشغالگر ۲۵ سال است که با تایید هم‌پیمانان خود در مقابل دیدگان همه انزوای غیراخلاقی را بر رهبر آپو تحمیل کرده است.

راه‌های رسیدن به یک راه‌حل دموکراتیک به مدت ۲۵ سال است که مسدود شده است. دولت اشغالگر ترکیه با استفاده از سلاح‌های ممنوعه ارائه شده توسط دولت‌های سرمایه‌داری به مردم کورد و مبارزان آنها حمله کرده و آنها را قتل‌عام می‌کند. روستاها و شهرها در حال ویران‌شدن هستند، نسل‌کشی سیاسی و فرهنگی به وحشیانه‌ترین سطح خود رسیده است. در روژاوا زیرساخت‌ها هر روز بمباران می‌شوند، قتل‌های سیاسی انجام می‌شود، هنرمندان، روشنفکران و فعالان هدف قرار می‌گیرند. آنها نمی‌توانند با این اقدامات به مبارزه آزادی پایان دهند و مردم کورد را به اسارت بگیرند. این همان چیزی است که دولت اشغالگر را دیوانه می‌کند.

ما به عنوان هنرمندان میهن‌دوست می‌دانیم که در مبارزات مردمی خود برای آزادی نقش و وظیفه داریم، در هر کنش و فعالیتی در کنار مردم خود هستیم و سعی می‌کنیم رهبری کنیم. لذا در این روز تاریخی همه ما هنرمندان و فرهنگیان میهن‌دوست باید در کنار مردم خود باشیم. روز ۱۷ فوریه همه برنامه‌های خود را متوقف می‌کنیم و می‌گوییم در آن روز فقط یک برنامه وجود دارد و آن راهپیمایی تاریخی برای آزادی جسمانی رهبر آپو است.