۷ دفتر جمعیت زبان: تلاش می‌شود از استفاده از زبان کوردی جلوگیری شود

۷ دفتر جمعیت زبان، بازداشت معلمان آموزش زبان کوردی را غیرقانونی دانستند و گفتند: «افراد بازداشت شده باید فورا آزاد شوند.»

در روز ۲۴ سپتامبر، پلیس ترکیه در شهر آمد عملیاتی را علیه جمعیت تحقیقات زبان و فرهنگ مزوپوتامیا (MED-DER)، کتابفروشی پاییز و تعاونی آموزش زبان و هنر آنکا انجام داد و ۳۰ نفر بازداشت شدند.

دفاتر جمعیت زبان در شهرهای آمد، آگری، اِلح، مِردین، رحا، شرنَخ و وان ناخرسندی خود را از عملیات بازداشت ابراز کردند.

زبان کوردی با تنگنا مواجه می‌شود

بیانیه توسط شبکه کمیسیون زبان کوردی این دفاتر اعلام شد. در این بیانیه آمده است: «افراد بازداشت شده در این عملیات غیرنظامیانی هستند که به کار در حوزه زبان کوردی علاقه مند هستند. یورش به موسسات و بازداشت این افراد مخالفت با فعالیت زبان کوردی است. اینکار همچنین در راستای جرم انگاری زبان کوردی، مردم ما را از فعالیت‌های زبان کوردی دور نگه می‌دارد. در ترکیه، اگرچه زبان کوردی از نظر تئوری به جز استفاده به عنوان زبان رسمی و در موسسات عمومی ممنوع نشده است، اما شاهد آن هستیم که تصمیمات غیرقانونی برای جلوگیری از استفاده از زبان کوردی اتخاذ می‌شود. به این ترتیب برخی از اقدامات سازمان‌های دولتی در راستای دوری از فعالیت‌های زبان کوردی است.

غیرقانونی است

یادآور می‌شویم که طبق قانون، فعالیت‌های مرتبط با زبان کوردی جرم نیست. زندگی و پاسداری از این زبان در هر زمینه‌ای حق هر کوردی است. ما از این حق در همه جا صیانت خواهیم کرد. از طریق بازداشت، ایجاد تهدید علیه فعالیت‌های زبانی کوردی از جمله یادگیری یا آموزش زبان کوردی، امری غیرقانونی است.

ما به عنوان شبکه کمیسیون زبان کوردی دفاتر نهاد زبان منطقه، اهمیت فرهنگ کثرت گرایی را یادآوری می‌کنیم و به مسئولان یادآور می‌شویم که دستگیری و یورش به منازل فعالان زبان کوردی غیرقانونی است و فعالان زبان کوردی باید بلافاصله آزاد شوند.