جوخه ترور دولت ترکیه در اروپا و ارتباطات آنان با کوشک اردوغان

تیم ترور دولت ترک در اروپا در حالی که خود را برای سوءقصد علیه رمزی کارتال، رئیس مشترک کنگره خلق کوردستان و زبیر آیدار، عضو شورای اجرایی ک.ج.ک آماده می‌کرد لو رفت. تصاویر تیم ترور که در کوشک اردوغان و سفارتخانه ترکیه در پاریس قید شده بودند افشا شدند.

دو عکس؛ یکی از آنان در مقابل کوشک اردوغان در بشتپه گرفته شده است، یکی هم در سفارت ترکیه در پاریس. این دو عکس تیم ترور دولت ترک در اروپا و روابط آن‌ها را افشا می‌کند. در این عکس‌ها ٢ قاتل، سفارت ترکیه در استانبول و کوشک اردوغان دیده می‌شوند. آنانی که دستور می‌دهند، هماهنگی می‌کنند و قاتلان همه در این عکس‌ها حضور دارند.

بروکسل، ماه ژوئن ٢٠١٧؛ در اطراف ساختمان کنگره ملی کوردستان (KNK) یک خودرو سیاه رنگ از نوع مرسدس کلاس A در حال گشت‌زنی است. مدتی است که خودرو مذکور در حال گشت‌زنی در این منطقه از بروکسل و جمع‌آوری اطلاعات است. این خودرو روز ١۴ ژوئن حداقل سه بار در اطراف ساختمان ک.ن.ک دیده شد. خودرو مذکور از سوی پلیس تحت نظر بود. در واقع مسئولین کورد بارها در خصوص فردی مشکوک هشدار داده بودند، اما پلیس بلژیک در آغاز چندان توجهی به هشدار کوردها توجه نکرده بودند. پس از تحقیقات تکنیکی و فیزیکی پلیس بلژیک به اهمیت این موضوع پی برد. سرنشینان این خودرو پس از فعالیت استخباراتی در اطراف ساختمان ک.ن.ک بسوی تونلی در نزدیکی ک.ن.ک براه افتادند. پلیس بلژیک در حین تعقیب، آنان را به دلیل سرعت غیرمجاز متوقف کرد. خودرو سه سرنشین داشت. پلیس سرنشیانان را از خودرو پیاده کرد. پس از کنترل مدارک هویتی اسامی آنان محرز شد. از مدارک آنان عکس گرفته شد. پلیس طوری رفتار کرد که گویا به فعالیت‌های کنترل روزمره می‌پردازد.

دادستانی و پلیس بلژیک تحقیقات مخفیانه‌ای را در مورد برنامه‌ ترکیه برای سوءقصد علیه سیاستمداران کورد به انجام رساندند. بنابر اطلاعاتی که از منابع نزدیک پرونده دریافت شد، پرونده‌ای مشتمل بر هزاران صفحه آماده گردید.

سرنشینان خودرو تیم ترور بودند

ذکریا چلیک‌بیلک یکی از سرنشینان خودرو مرسدس کلاس A بود. ذکریا سابقا نظامی بوده است. روزنامه ژورنال دمانس فرانسه روز ١۴ مارس نامه هر سه سرنشین خودرو را آشکار کرد. چلیکبیلک که شهروند فرانسه بود، وقتی خودرو حامل وی در بروکسل متوقف شد تقریبا ۶-٧ ماه بود که در بانلیو آرگنتول پاریس ساکن شده بود. یعقوب کوچ دومین سرنشین خودرو بود. او مدارکی را همراه داشت که نشان می‌دادند که وی پلیس ترکیه است.

برپایه اطلاعاتی که خبرگزاری فرات به آنان دست یافته است کد سازمانی یعقوب کوچ «آلبای» است. او «عملیات» در بروکسل را مدیریت می‌کرد. سرنشین سوم خودرو فردی به نام حاج آکولاک است، او یک کوردتبار است و در بلژیک زندگی می‌کنند.

اعضای مرکز تحقیقات پلیس متوجه شدند که دو روز پس از کنترل خودرو مرسدس یعنی در ١۶ ژوئن میزان مخاطرات این تیم بیشتر آشکار می‌شوند. اعلام شد که "چهار نفر از از ترکیه" به بلژیک وارد شده‌اند و در اینجا خانه‌ای را اجاره کرده‌اند. یکی از آنان تک‌تیرانداز است. هدف آنان رمزی کارتال رئیس مشترک کنگره خلق و زبیر آیدار عضو شورای اجرایی ک.ج.ک بود.

قطع ارتباط دو عضو تیم ترور

منابع نزدیک به پرونده به ما گفتند: چند ماه پس از توقف خودرو مرسدس کلاس A توسط پلیس بلژیک، عملیاتی آغاز گردید. چلیک‌بیلک و یعقوب از منطقه خارج شدند. پلیس بلژیک به جای آنکه به تحقیق در مورد محل اختفای آنان بپردازند به شاخه بلژیک این شبکه جاسوسی مشغول شدند. یکی از بازداشت‌ها در شهر گنت انجام شد. در منزل یک شهروند ترک به نام نجاتی دمیراوغلولار که تخمین زده می‌شود اهل ساکاریا باشد و همچنین در منزل فردی دیگر به نام آک‌کوکاک تحقیقاتی به عمل آمد. مدارک بسیاری ضبط شدند.

آنچه سبب آغاز عملیات شده بود در اعترافات آک‌کولاک مخفی مانده است. آک‌کولات به پیشنهاد جاسوسی پاسخ مثبت داد، وقتی که به زوایای نقشه در مورد نقشه سوءقصد پی برد، هم به سازمان‌های کورد و هم به پلیس بلژیک خبر داد و آنها را مطلع کرد. محرز شده است که فردی که آک‌کولاک را به این تیم ترور ترک وارد کرد نجاتی دمیراوغلولار بوده است. دمیراوغلولار پس از آنکه نیروهای پلیس وارد منزل وی شدند به نقش خود اعتراف کرد. گزارش‌های دریافت شده حاکیست که دمیراوغلولار داماد یعقوب کوچ می‌باشد و مدارک را او به تیم ترور رسانده است.

اعترافات این دو فرد اثبات می‌کنند که تیم ترور ترک با سفارت ترکیه در پاریس دارای روابط گسترده‌ای هستند. از سوی دیگر چلیک‌بیلک در ملاقاتی ویژه به حاج آک‌کولاک گفته است که قتل سه زن انقلابی کورد در پاریس نیز نقش داشته است. این بازجویی در بلژیک کمک بسیاری به از سرگیری رسیدگی به پرونده قتلعام پاریس کرده بود. در بازجویی تازه‌ای که در ماه مه ٢٠١٩ از سوی دادستانی پاریس آغاز شد علیه آمران و افراد همدست در قتل ٣ زن انقلابی کورد اقامه دعوی شد. وکلای خانواده‌های هر سه زن انقلابی می‌گویند که همچنان شبکه‌ای نیرومند متصل به این قتل‌عام در اروپا وجود دارد.  

تصاویر کوشک و سفارت ترکیه

عکس‌هایی که به خبرگزاری فرات رسیده است تیم قتل در بلژیک را افشا کرد. در همان حال به شیوه‌ای واضح رابطه آنان را با همدیگر نشان می‌دهد. بخصوص رابطه میان چلیک‌بیلک با رئیس جمهور ترکیه و سفارت این کشور در پاریس را نشان می‌دهد. یکی از عکس‌ها سطح گسترده رابطه چلیک‌بیلک را با اسماعیل حقی موسی، سفیر ترکیه در پاریس نشان می‌دهد. در این عکس دو نفر دیگر هم دیده می‌شوند که هویت آنها محرز نشد. دو عکس در داخل سفارتخانه ترکیه در پاریس گرفته شده‌اند. یک عکس هم در محل میز نشست‌های مطبوعاتی قید شده است. در یک عکس دیگر چلیک‌بیلک در داخل حیاط کوشک اردوغان، رئیس جمهور ترک در منطقه بشتپه دیده می‌شود. در این عکس چلیک‌بیلک یک دست لباس لاجوردی پوشیده است. در یک عکس دیگر نامبرده یک کلاه کماندو بر سر دارد.

عکس‌های یعقوب کوچ نیز در فاصله سال‌های ٢٠٠٨ و ٢٠١١ قید شده‌اند. یکی از عکس‌ها در مسیر جاده براتیسلاوا گرفته شده است، عکس دیگر در جزیره مونت سانت میشل فرانسه گرفته شده است. در مناطق بسیاری تحت عنوان یک «جهانگرد» عکس گرفته است.

این عکس به وضوح رابطه میان تیم ترور و کوشک اردوغان و سفارت ترکیه در پاریس را نشان می‌دهد.

اسماعیل حقی موسی هماهنگ کننده است

در پرونده بازجویی که در بلژیک جریان داشت آمده است که "فعالیت‌های این شبکه جاسوسی و ترور در اروپا از سوی اسماعیل حقی موسی هماهنگ می‌شود". اسماعیل حقی موسی در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها در مورد وی افزایش می‌یافت اعلام کرد که دوره خدمت وی به پایان رسیده است و سفیر ترکیه در تونس جای او را خواهد گرفت.

پس از آنکه در روز ٩ فوریه ٢٠١٣ ساکینه جانسز از بنیانگذاران پ.ک.ک، فیدان دوغان نماینده ک.ن.ک در پاریس، لیلا شایلمز نماینده جنبش جوانان کورد در پاریس به قتل رسیدند همه نگاه‌ها به آنکارا دوخته شد. در نتیجه بازجویی‌های به عمل آمده و اعترافاتی که به رسانه‌ها درز پیدا کرد نشان داد که این قتل از سوی سازمان میت ترکیه برنامه‌ریزی و اجرا شده است. اسماعیل حقی موسی در چند سال گذشته یکی از مظنونین بوده است. اسماعیل حقی موسی مدتی سمت نمایندگی مشاوره میت و سپس نفر دوم سازمان میت را برعهده داشته است، او زمانی بر سفارت ترکیه در پاریس تعیین شد که فعالیت‌های شبکه‌‌ای جاسوسی و تلاش برای ترور افزایش یافته بودند.

١١ سال پایانی فعالیت موسی

موسی در اواخر دهه ١٩٨٠ برای تحصیل در دانشگاه به پاریس رفت. سپس سمت‌های جداگانه‌های را بر عهده گرفت. در ١ نوامبر ٢٠١١ به عنوان سفیر اول ترکیه در بروکسل تعیین شد، اما برای مدت کمی در این سمت باقی ماند. در اکتبر ٢٠١٢ فراخوانده شده و به عنوان معاون مستشاری میت منصوب شد. اسماعیل حقی موسی در مدت یکسال در بروکسل روابط قدرتمندی را با مساجد، مراکز بنیادگرایان مسلمان و نژادپرستان ترک برقرار کرد. با این اقدامات خود توجه سازمان استخبارات بلژیک را به خود جلب کرده بود.

پس از آنکه هاکان فیدان مستشار میت برای اعلام نامزدی در انتخابات ناچار شد از سمت خود کناره‌گیری کند، موسی در ١٠ فوریه ٢٠١۵ به عنوان معاون مستشار میت منصوب شد. این وظیفه او تا ١٠ مارس ٢٠١۵ ادامه یافت. موسی زمانی که در میت فعالیت می‌كرد و در بروکسل و پاریس سمت سفیر ترکیه را بر عهده داشت جرم‌های سنگینی از سوی میت به انجام رسیدند.

موسی در ماه ژوئیه ٢٠١۶ پس از چهار ماه تنش داخلی دولت ترک به سمت سفیر اول ترکیه در پاریس منصوب شد. همزمان دولت ترک در مساجد و بسیاری از مناطق به فعالیت‌های استخباراتی گسترده‌ای دست زد. یک ماه پس از استقرار اسماعیل حقی موسی در سفارت ترکیه در پاریس، ماشه‌کش قتل‌عام پاریس عمر گونای در ١٧ نوامبر ٢٠١۶ در زندان به شیوه‌ای مشکوک درگذشت.