عبدالله اوجالان: دولت دچار اشتباه نشود، می‌خواهم که وکلایم به اینجا بیایند

عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد روز گذشته توانست تنها چند دقیقه با محمد اوجالان برادرش از طریق تلفن گفتگو کند. وی در این مکالمه کوتاه تلفنی اظهار داشت که این گفتگو را نمی‌پذیرم. دولت اشتباه بازی می‌کند و شما هم. این غیر حقوقی است. درست نیست.

رهبر آپو مدت ۲۲ سال است که در زندان امرالی که تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد، در انزوایی شدید به سر می‌برد. اوجالان آخرین بار در ۲۷ آوریل ۲۰۲۰ برای نخستین بار طی تماسی تلفنی با برادرش محمد اوجالان گفتگو کرده بود. بعد از ان زمان، روز گذشته رهبر عبدالله اوجالان بار دیگر از طریق تماس تلفنی توانست برادرش محمد اوجالان تماس برقرار کند. محمد اوجالان در این باره اعلام کرد که در جریان تماس تلفنی، این تماس به یکباره قطع شده است. همچنین حاملی ییلدریم نیز که در زندان امرالی زندانی است، توانسته است به مدت کوتاهی با خانواده خود گفتگو کند، اما تلفن وی نیز بعد از مدت کوتاهی قطع شده است. ویسی آکتاش و عمر خیری کونار نیز که در زندان امرالی هستند، به منظور اعتراض به این وضعیت، برقراری تماس تلفنی را نپذیرفته‌اند.

محمد اوجالان در گفتگویی خبری در رابطه با تماس تلفنی کوتاهش با رهبر آپو سخن گفت.

محمد اوجالان در این باره گفت:"شخصی که خود را به عنوان مدیر زندان امرالی معرفی می‌کرد ساعت ۱۸:۰۰ روز ۲۴ مارس با وی تماس گرفته و گفته است؛ به من گفت که روز ۲۵ مارس، ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه باید به دادستانی جمهوری در رحا رفته و با برادرت گفتگویی تلفنی داشته باشی. صبح زود به رحا رفته و راس ساعت معین به دادگاه رفتم. مسئولان دادگاه از این تماس تلفنی خبر داشتند. بعد از ۱۰ دقیقه من را به طبقه پایین دادگاه برده و به اتاقی رفتم که یک کارمند در آنجا حضور داشت. به من گفتند که در این اتاق با برادرت حرف بزن."

عبدالله اوجالان: تهدیدهای بسیاری وجود دارند

محمد اوجالان در ادامه افزود:"با برقراری تماس تلفن، برادرش رهبر خلق کورد از وی پرسیده است که «چگونه به اینجا آمده‌ای؟ چه کسی تو را به اینجا آورده است؟ چگونه این مسئله را به اطلاع تو رسانده‌اند؟ با چه کسی صحبت می‌کنی؟» محمد اوجالان در باره گفتگوی تلفنی خود افزود: برادرم به من گفت: «در رابطه با مسائلی که روی می‌دهند هم دولت و هم تو اشتباه می‌کنید. علت همین است. یک سال است که به هیچ نحوی امکان ملاقات و دیدار را فراهم نمی‌کنند. اقداماتی که روی می‌دهند نه در حقوق دولت و در سایر حقوق وجود ندارند. آمدن تو بسیار اشتباه و پر از خطر است. دولت نیز به کار خطرناکی دست زده است. این اقدام درست نیست. اگر دیداری صورت گیرد باید در چارچوب قانون باشد. بعد از یکسال بر اساس درخواست آنها نمی‌شود که از طریق تلفن دیدار کرد.» رهبری دوباره تاکید کرد که «اقدامی را که شما انجام می‌دهید بسیار اشتباه است. دولت نیز بسیار اشتباه عمل می‌کند و شما هم. این حقوقی نیست. درست نیست. این مسئله هرگز پذیرفته نمی‌شود. همزمان این مسئله بسیار خطر آفرین است. شما در این فکر هستید که باید چکار بکنید؟ من می‌خواهم که وکلای من در این جا با من ملاقات کنند. این مسئله درست نیست. من ۲۲ سال است که در اینجا هستم. این مسئله در آینده چگونه خواهد بود؟ این مسئله تنها از طریق قانون می‌تواند حل شود. چرا به اینجا نمی‌آیند؟ اگر دیداری صورت گیرد باید از سوی وکلا انجام شود. زیرا مسئله هم سیاسی و هم حقوقی است»."

هیچ کس نباید برای من جانش را از دست دهد

محمد اوجالان خاطرنشان ساخت که؛"گفته‌ام که هدف از آمدنم به اینجا این بوده است که اطلاع دهم که در زندان‌ها اعتصاب غذا همچنان ادامه دارند. رهبری گفت؛ «من نمی‌خواهم که هیچ کس در جریان اعتصابات غذا و در زندان‌ها جان خود را از دست بدهد. پیش از این نیز گفته‌ام. اکنون نیز دوباره می‌گویم. احتیاجی به این کار نیست. این مسئله بسیار سخت است. باید این مسئله را در نظر بگیرید». ما نزدیک به ۴-۵ دقیقه حرف زدیم. صدا بسیار ضعیف بود. من فکر می‌کنم که صدای رهبری بود، به من گفت: «این دیدار بسیار اشتباه است. این ملاقات نیست». بعد از ان تلفن قطع شد."

محمد اوجالان در ادامه افزود که به کارمندان و مسئولان آنجا در خصوص قطعی تلفنی اطلاع داده است و انها نیز خواسته‌اند که متتظر بماند. بعد از ان تماس دیگری گرفته شد. اما شخص دیگری پشت تلفن بوده است. این فرد به من گفت که منتظر باشم و انجا را ترک نکنم. نزدیک به ۱۵-۱٠ دقیقه من منتظر ماندم. بعد از آن من گفتم که تماس نگرفتند. به مسئولان دادگاه گفتم. آنها نیز به من گفتند «ملاقات پایان یافته است»."

محمد اوجالان در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دولت ترک و تمامی افراد با وجدان اظهار داشت :"رویدادهایی که به وقوع می‌پیوندند، به هیچ وجه مایه پذیرش نیستند. در زندان‌ها همه از حقوق انسانی و دمکراتیک خود برخوردار هستند. بر اساس قوانین ترکیه، هر ۱۵ روز یکبار تمامی زندانیان از حق ملاقات برخوردار هستند. تماس تلفنی برقرار شد. ۴-۵ دقیقه بیشتر نبود. وکلا هر هفته از این حق برخوردارند که با موکلشان دیدار داشته باشند. یکسال است که ملاقاتی صورت نگرفته است. این مسئله را در کجای جهان می‌توان دید؟ ما ملاقات مستقیم نداشته‌ایم. این اقدامات غیر دمکراتیک هستند. حتی براساس حقوق ترکیه نیز نیستند. از همینجا بار دیگر از CPT، شورای اتحادیه اروپا، وکلای حقوق بشر، روشنفکران، انسان‌های دمکراتیک می‌خواهیم که باید این مسئله سریعا حل شود. این مسئله را نمی‌توان قبول کرد. اگر ما شهروند این کشور هستیم، از حقوق قانونی و دمکراتیک برخورداریم. ما می‌خواهیم که حقوق ما به رسمیت شناخته شود."

هیچ کس حق ندارد این پل را تخریب کند

محمد اوجالان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت ؛"رویدادهای جاری نمی‌توانند به شکل کنونی ادامه پیدا کنند. دولت‌هایی که رهبری را به دولت ترکیه مسترد کرده‌اند نیز در این باره مسئولیت دارند. به آنها نیز می‌گویم. باید سریعا خانواده و وکلا بتوانند به ملاقات رهبر آپو بروند. هزاران نفر دست به اعتصاب غذا زده‌اند. ۲۲ سال است که دولت رهبر را در زندان نگاه داشته است. تماس تلفنی ۴-۵ دقیقه‌ای خنده‌آور است. رهبر پلی بین خلق‌هاست. هیچ کس حق ندارد این پل را تخریب کند."