دیدار هیات آکادمیک روژآوا از دانشگاههای آلمان

هیاتی از دانشگاههای روژآوای کوردستان از چند دانشگاه آلمان دیدار کردند. دجله حیدر عضو این هیات اعلام نمود کە درصدد انجام چند پروژه مشترک با دانشگاههای آلمان هستند.

هیاتی از طرف دانشگاههای روژآوا و کوبانی در شمال و شرق سوریه با دعوت دانشگاە ایمدینلیر به آلمان رفتند و با مسئولان دانشگاههای ایمدینلیر و آلیس سالومون و دانشگاه برمن دیدار کردند. دجله حیدر عضو این هیات و استاد بخش ژنولوژی دانشگاه کوبانی دربارەی دیدارهایشان بە آژانس خبری فرات گفت  ابتدا با مسئولین دانشگاه آلیس سالومون در برلین دیدار کردیم.

دجله حیدر افزود در این نشست ها دو مسئله مهم وجود داشت. ما به موضوع ژنولوژی و شیوه اداره جامعه در روژآوا پرداختیم. سپس دانشگاههای روژآوا را به آنها شناساندیم. ما در ایجاد ارتباط دوستانه با آن دانشگاهها برآمدەایم. در این رابطە چند کار ویژه دانشگاههای روژآوا و کوبانی مورد ارزیابی قرار گرفت. اقدامات ما در دانشگاههای روژاوا از طرف آنها با دیدە مثبت ارزیابی شد. درباره سطح و میزان و توانایی واحدهای درسی دانشگاهیمان از ما پرسیدند و ما برایشان توضیح دادیم. نیز درباره چگونگی روابط مان با مقامات آکادمیک آلمانی گفتگو کردیم.

دجله حیدر افزود دومین دیدارمان با دانشگاه برمن بود و افزود؛ پیش تر دانشجویان دانشگاه برمن و روژآوا چند سمینار مشترک انجام داده بودند. او گفت آنها درباره زنولوژی و فعالیتهای دانشگاههای روژآوا و موانع پیش روی این مراکز علمی، برایشان توضیح دادند. دجله حیدر همچنین گفت که آنها با رویکرد مثبت با این مسئلە برخورد کردند و گفتند که با گذشت زمان روابط رسمی بین آنها ایجاد می شود. دجله حیدر افزود: سازمان زنانی که کودکستان هەورین خلف را تاسیس کرده بود، درباره ارتباطشان با روستای ژنوار سمیناری را ارائه دادند.

دجله حیدر به مباحث اروپایی ها درباره ژنولوژی اشاره کردە و گفت: رابطه نزدیکی بین دانشگاه ایمدن در آلمان و دانشگاه روژآوا در مورد بحثهای ژنولوژی وجود دارد. در اصل آمدنمان به اینجا برای تجدید این توافقنامه بود. دانشجویان هر دو دانشگاه سمینار مشترک برگزار کردە و کار مشترک انجام می دهند. تا زمانی که اینجاییم می خواهیم با دانشگاههای بیشتری رتباط داشتە باشیم. ما می خواهیم بە یافتەهایی بنیادی دست پیدا کنیم. ما توافقنامه دانشگاه همکاری با دانشگاه ایمدن را تمدید کردە و درصدد هستیم تجاربی از این دست  را با دانشگاههای دیگر نیز داشته باشیم. ما با چنین هدفی به برنامەها و تلاشهایمان ادامه می دهیم.