دیدبان حقوق بشر: اردوغان حقوق کوردها و چندین گروه دیگر را نقض می‌کند

سازمان دیدبان جهانی حقوق بشر (HRW) در جدیدترین گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ترکیه به این مسئله اشاره کرده است که حکومت ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان حقوق چندین ملیت و خلق‌های گوناگون در ترکیه را نقض می‌کند.

این سازمان در جدیدترین گزارش خود که روز چهارشنبه ۲۴ مارس منتشر شده است، به تلاش‌های اردوغان و دادگاه‌های ترک برای بستن حزب دمکراتیک خلق‌ها و همچنین لغو نمایندگی و مصونیت نمایندگان این حزب اشاره می‌نماید.

این سازمان حقوق بشری می‌گوید، "در آخرین اقدامات رژیم ترکیه، بیشتر خشونت‌ها و نقض حقوق بشر علیه کوردها، اپوزیسیون، زنان و فعالان عرصه‌ی دمکراسی و حقوق بشر بوده است."

دید‌بان حقوق بشر به لغو نمایندگی نماینده‌ی ه.د.پ عمر فاروق گرگری‌اوغلو اشاره می‌کند که هفته‌ی گذشته توسط پارلمان ترکیه با اکثریت آرای احزاب آ.ک.پ و م.ه.پ انجام شده و می‌گوید،" این اقدام ترکیه کاری کرد که گرگری‌اوغلو به یکی از هزاران قربانی نقض حقوق بشر در ترکیه تبدیل شود."

سازمان دیدبان جهانی حقوق بشر در گزارش خود تاکید کرده است؛ "تلاش‌های اردوغان برای بستن ه.د.پ حق میلیون‌ها کورد در این کشور را هدف قرار داده و دمکراسی را به خطر انداخته است".

در این گزارش همچنین آمده است؛"‌طی ۳۰ سال گذشته ترکیه پنج حزب گوناگون و نزدیک به کوردها را بسته و دادگاه نیز ۶۸۷ تن از موسسان و رهبران این احزاب را محکوم کرده است که بیشتر آنها اعضا و یا نمایندگان این احزاب بوده‌اند که از کوردها در ترکیه پشتیبانی می‌کرده‌اند."

همچنین به برگزاری مراسم نوروز در باکور کوردستان اشاره شده و آمده است؛"در روزهای ۲۰ و ۲۱ مارس کوردها و رای‌دهندگان ه.د.پ سال تازه‌ی کوردی نوروز را جشن گرفته‌اند و اعتراضات خود علیه تجاوزهای ترکیه و نقض حقوق کوردها و ه.د.پ را نشان داده‌اند. اما حکومت ترکیه دست به تحقیق و دستگیری اعضا و رهبران ه.د.پ به دلیل شرکت در این مراسم و سخنرانی‌های آنها در مراسم نوروز زده است."

این سازمان همچنین می گوید؛"حکومت اردوغان حکم دادگاه حقوق بشر اروپا را نقض کرده که درخواست کرده بود صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس مشترک پیشین ه.د.پ و عثمان کاوالا فعال مدنی و حقوق بشر در ترکیه را آزاد نماید."

غیر از کوردها و ه.د.پ بر اساس گزارش این سازمان جهانی در ترکیه زنان و همچنین فعالان عرصه دمکراسی با نقض حقوق بشر در ترکیه مواجه هستند.

سازمان دیدبان جهانی حقوق بشر می‌افزاید؛"حتی مسئولین حکومتی کاملا آشکارا علیه همجنسگراها به سخنرانی می‌پردازند. مردم نیز به دلیل بلند کردن پرچم این گروه دستگیر می‌شود. همچنین مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی دستگیر می‌شوند."

این سازمان از اتحادیه‌ی اروپا درخواست می‌کند، در جلسات خود در روزهای ۲۵ و ۲۶ ماه جاری به طور واضح در مورد وضعیت حقوق بشر در ترکیه صحبت کرده و آن را جدی بگیرند. همچنین باید ترکیه را ناچار نمایند تا به حملات علیه اپوزیسیون و نقض حقوق بشر در این کشور پایان دهد.