فاروق گرگری اوغلو: من تسلیم نخواهم شد

عمر فاروق گرگری‌اوغلو که اخیرا وکالت و مصونیت پارلمانی وی توسط دادستانی کل ترکیه لغو و درخواست شده است که ظرف مدت ۱۰ روز خود را به مراجع  قضایی تحویل دهد، اعلام کرد که این اقدام و خواست دادگاه مغایر یا قوانین ترکیه بوده و هیچگاه تسلیم نخواهد شد

عمر فاروق گرگری‌اوغلو نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها بعد از فاش کردن نقض فاحش و مکرر حقوق بشر و شکنجه‌های مداوم از سوی اعضای آ.ک.پ، مورد هدف این حزب قرار گرفته است. بعد از آنکه این نماینده پارلمان از حزب دمکراتیک خلق‌ها هدف آ.ک.پ قرار گرفته و دادگاه علیه وی حکم صادر کرد، مجلس نیز مصونیت پارلمانی وی را باطل اعلام کرد. این نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در اعتراض به ابطال مصونیت پارلمانی خود دست به «تحصن عدالت» زده است و بعد از اعتصاب ۵ روز، نیروهای پلیس به مجلس حمله کرده و وی را دستگیر کردند. این نماینده مجلس با لباس خواب توسط نیروهای پلیس دستگیر شده و حتی اجازه نماز صبح را به نیز به وی ندادند. بر اساس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد مجلس ترکیه، مصونیت پارلمانی وی به اتهام ضدیت با استانداردهای بین‌المللی نمایندگی لغو شده است.

بعد از انکه نیروهای پلیس گرگری‌اوغلو را دستگیر کردند، همانروز نیز وی را آزاد کردند. بعد از آزادی وی دادستانی کل ترکیه با ارسال حکمی به گرگری‌اوغلو به وی یاد آور شد که حکم زندان وی حتمی شده و باید ظرف مدت ۱۰ روز خود را به مراجع قضایی تحویل دهد. گرگری‌اوغلو تصمیم گرفته است تا زمان اخذ تصمیم دیگری از سوی دادگاه عالی قانون اساسی دست به اعتصاب می‌زند. گرگری‌اوغلو در رابطه با بازداشت وی و درخواست تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها با آژانس خبری مزوپوتامیا گفتگو کرده است.

این نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه اظهار داشت که طی حکم دادستانی کل در کوجالی لازم است من ظرف مدت ۱۰ روز خود را با این مرجع قضایی تسلیم کنم. در این حکم آمده است که در صورتیکه ظرف مدت ۱۰ روز خود را به این مرجع قضایی تسلیم نکنم، با مجازات سنگین‌تری روبرو می‌شوم. اما من تسلیم حکم دادگاه نمی‌شوم چون تصمیم دادگاه ضد قوانین و حقوق مصرح قانونی است. این حکم به منزله نقض اراده خلق است. ما هیچگاه در مقابل این خواست سر تسلیم فرود نمی‌آوریم. این مسئله با حیثیت خلق ارتباط دارد. تا آخرین لحظه مقاومت می‌کنیم. باید بیایند و مقاومت ما را ببینند.

به هیج جا نمی‌روم و اینجا هستم

گرگری اوغلو در پاسخ به این پرسش که از ترکیه خارج می‌شوید یا خیر و چکار می‌کنید نیز گفت: به هیچ جا نمی‌روم، من همینجا هستم. در آنکارا هستم. من روزانه در مرکز حزب دست به اعتصاب می‌زنم و شب هم در خانه‌ام هستم. جا و مکان من مشخص است. اما هیچگاه تسلیم نمی‌شوم. گفتند به خارج از کشور بروم، ضمن ادای احترام به این پیشنهاد این مسئله در اولویتهای من قرار ندارد. زیرا ما در اینجا دست به مبارزه می‌زنیم و مبارزه خود را نیز در اینجا ادامه می‌دهیم. مبارزه هزینه خود را هم دارد. حتی اگر زندان پیش روی ما باشد. من اعتقاد دارم که ما با جامعه ترکیه در تماس باشیم و در اینجا سیاست‌ورزی کنیم اهمیت بیشتری دارد. ما هم از اصول خودمان برخورداریم. به همین دلیل یک گام به عقب نمی‌گذاریم.

مسئله سیاسی است

گرگری‌اوغلو در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که مسئله‌ای حقوقی در کار نیست. کیفم آماده است. اما به خواست خدا بالاخره یک روز هم بر می‌گردیم و کارمان را ادامه می‌دهیم. زمانی که در ۱۹ فوریه پرده از حکم خود برداشتنند، من آماده بودم. نخستین بار است که قرار است از تجربه زندان برخوردار شوم، اما پیش از این نیز برای نظارت به زندان رفته‌ام. اما نخستین بار است که به عنوان زندانی قرار است به زندان بروم. اما مسئله اینست که روندی حقوقی در جریان نیست. مسئله کاملا سیاسی است.

من هنوز هم نماینده پارلمان هستم

گرگری‌اوغلو در رابطه با وضعیت خود نیز گفت: من هنوز هم نماینده مجلس هستم. حق من را سلب کرده‌اند. اما بر روی کاغذ؛ ملت من را انتخاب کرده است. به همین دلیل تنها ملت است که می‌تواند از من سلب صلاحیت کند. هر چند حق نمایندگی من را سلب کرده‌اند اما مبارزه خودم را ادامه می‌دهم. من بدون تبعیض از حقوق همه دفاع کرده‌ام. هم اکنون نیز همه می‌توانند از من حمایت کنند. خلق در مقابل این بی‌عدالتی است. اگر یک ترک از حقوق کورد دفاع نکند و یک کورد از حقوق یک ترک دفاع نکند، سنی حقوق علویان را حفظ نکند و برعکس، ما نمی‌توانیم به جایی برسیم. ما نمی‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم. به عنوان نماینده مجلس که از وی سلب مصونیت و صلاحیت شده است، به عنوان یک نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها مقاومت می‌کنم. اتهام دادستانی بی‌اساس است. اینجا اتاق حزبی است. رفقایم من را مهمان کرده‌اند. من مهمانی انها را قبول کرده‌ام و اجازه نمی‌دهم مایه آزار کسی را فراهم کنم. چهار روز خوش را با هم گذرانده‌ایم. چگونه به من اتهام می‌زنند که مجلس را غصب کرده‌ام؟ حتی اگر نماینده پارلمان هم نباشم عضو حزبم که هستم. چگونه حضور من را در دفتر حزب به عنوان اشغال معرفی می‌کنند؟ ما در ۱۷ مارس شکوائیه خود را به کمیسیون عمومی ارسال کرده‌ایم. رئیس مجلس با سخنانی غیر اخلاقی چیزهایی را سرهم کرده است. این مسئله تاثیر مخربی دارد. این اتهامات بسیار بی اساسند.

گرگری‌اوغلو در بخش دیگری از گفتگوی خود ضمن اشاره به لغو مصونیت پارلمانی خود و نیز اشاره به تلاش برای تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها اظهار داشت: لغو حق نمایندگی من و درخواست تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها تصادفی نیست. مدت یک ماه است، بعد از آنکه دادگاه حکم من را صادر کرد، در رسانه‌های اجتماعی تلاش‌های مقابله به مثل نیز شکل گرفتند. بسیاری از افراد و شخصیتها علنا می‌گویند که این حکم درست نیست، ریاست مجلس نباید آن را در مجلس قرائت می‌کرد، باید منتظر رای دادگاه عالی قانون اساسی بود. از طرف دیگر تلاش می‌کنند تا حزب دمکراتیک خلق‌ها را تعطیل کنند. از میان رفتن حزب دمکراتیک خلق‌ها برای پارلمان ضرر بزرگی محسوب می‌شود. حزب دمکراتیک خلق‌ها مسئله کورد را به عنوان مسئله مطرح نکرده است. کورد علنا اعلام می‌کنند که قانون را نقض نکنید. امروز هیچ کوردی نمی‌تواند بگوید من مورد تبعیض واقع نشده‌ام. زیرا تمامی کوردها با تبعیض مواجه می‌شوند. پ.ک.ک و ه.د.پ باعث وجود مسئله کورد نشده‌اند. اکنون هم برای حل مسئله کورد در جستجوی راهی هستند. با تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها نمی‌توانند مسئله را حل کنند. تصور کنید که امروز حزب دمکراتیک خلق‌ها تعطیل شود، فردا چکار می‌کنند؟ چند سال است که احزاب را تعطیل می‌کنند اما راه‌حلی پیدا نشده است.

گرگری‌اوغلو در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که وی براین باور است که از طریق دست‌زدن به اعتصاب اقدامات من به نتیجه می‌رسد. در رابطه با اقدامات من دچار تنگنا شده‌اند. در تاریخ جمهوری ترکیه نخستین بار است که یک نماینده را لغو مصونیت می‌کنند. آن را مانند فرمان اعدام قرائت می‌کنند. خلقمان در مراسم نوروز از حزبمان صیانت نمود. خلق در رابطه با تعطیلی حزب دمکراتیک و لغو مصونیت پارلمانی من خشمگین است. شرکت کنندگان در مراسم نوروزی آمد، همیشه جزو پرشورترین شرکت کنندگان هستند. خلق به این مسئله پاسخ داده است. خلق حمایت فراوانی را از این مسئله نشان داد. ما برای خلقمان مبارزه می‌کنیم. هر اندازه که برای خلقمان مبارزه کنیم، کم است.