فراخوان اتحاد مدافعان دمکراسی در مورد ه.د.پ به اتحادیه‌ی اروپا

اتحادیه‌ی مدافعان اروپایی دمکراسی و حقوق بشر (ELDH)، از اتحادیه‌ی اروپا درخواست نمود تا در مقابل فشارهای وارد شده بر حزب دمکراتیک خلق‌‌ها به جای منافع خود به دفاع و حفظ دمکراسی بپردازد.

اتحادیه‌ی مدافعان اروپایی دموکراسی و حقوق بشر در مورد نقض حقوق و فشارهای رژیم ترکیه بر حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) بیانیه‌ای منتشر کرده و اعلام نمود، پرونده بستن ه.د.پ و همچنین لغو نمایندگی نماینده‌ی این حزب عمر فاروق گرگری‌اوغلو در یک روز انجام شد و در روز نوروز گرگری‌اوغلو در پارلمان ترکیه توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

در این بیانیه آمده است، این رخدادهای خطرناک همه در هفته‌ی نوروز رخ داده‌اند. حملات به شیوه‌ای سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده برای سرکوب و علیه موجودیت و برای از بین بردن نمایندگی سیاسی خلق کورد انجام می‌شوند.

"پرونده‌ی بستن ه.د.پ سیاسی است؛ اپوزیسیون با زندانی کردن قربانی می‌دهد"

در این بیانیه به سطح جدیدی از خشونت دولت ترکیه اشاره شده و نتیجه‌ی نظارت ناظران اتحاد مدافعان اروپایی دمکراسی و حقوق بشر در مورد شکایت‌ها علیه ه.د.پ و اعضا و هواداران این حزب منتشر شده است.

در این بیانیه همچنین اعلام شده است، همه‌ی شکایت‌ها و پرونده‌ها علیه ه.د.پ‌ای‌ها سیاسی هستند و اساس دادگاهی کردن نیز نقض شده است. تعداد زیادی از سیاستمداران ه.د.پ مانند فیگن یوکسکداغ و صلاح‌الدین دمیرتاش بهای اپوزیسیون بودن مقابل حکومت آ.ک.پ و م.ه.پ را می‌دهند و برای چندین سال زندانی شده‌اند.

در این بیانیه به گفته‌های کمیساریای عالی امور خارجه اتحادیه‌ی اروپا جوزپ بورل و کمیساریای گسترش اتحادیه‌ی اروپا الیور فارهای اشاره شده است که گفته بودند، بستن دومین حزب بزرگ اپوزوسیون تجاوز و دخالت در حقوق انتخاب میلیون‌ها رأی دهنده در ترکیه است.

"ترکیه از مهاجران به عنوان ابزار تهدید و مذاکره استفاده می‌کند"

اتحادیه‌ی مدافعان اروپایی دمکراسی و حقوق بشر همچنین اعلام کرد، کمیسیون به معیارهایی که باید یک کشور نامزد برای اعضاء در اتحادیه‌ی اروپا و عضو شورای اروپا در آن چهارچوب عمل کند، توجه و دقت می‌کند.

همچنین اعلام کرده است، رسانه‌های رسمی ترکیه کارت چهار میلیون پناهجو را به عنوان فشار استفاده می‌کنند و گفت، "حکومت ترکیه در بسیاری مواقع پناهجویان را به عنوان ابزار تهدید و مذاکره به کار می‌گیرد".

"نباید با خوشرویی از نابودی دمکراسی استقبال کرد"

در بیانیه‌ی اتحاد مدافعان اروپایی دمکراسی و حقوق بشر، از اتحادیه‌ی اروپا و حکومت‌های اروپایی درخواست شده است، دیگر با خشنودی و با خوش‌رویی از نابودی دمکراسی و احکام دادگاه حقوق بشر اروپا توسط ترکیه استقبال نکنند.

همچنین اشاره شده است، نباید نیروهای دمکراسی‌خواه در ترکیه قربانی منافع اقتصادی و نظامی اتحادیه‌ی اروپا و ناتو شوند.