ه‌ب‌د‌ه: ما قتل‌عام در زندان‌ها را فراموش نمی‌کنیم، خواهان پاسخگویی هستیم

ه‌ب‌د‌ه قتل‌عام در زندان‌های آمد، بوجا، آنکارا-اولوجانلار در سال ۱۹۹۶ و ۱۹۹۹ را یادآوری کرد و یاد زندانیان به قتل رسیده را گرامی داشت. آنها در این بیانیه اعلام کردند که قطعا دولت ترکیه را بخاطر این قتل‌عام‌ها پاسخگو خواهند کرد.

کمیته اجرایی جنبش انقلابی متحد خلق‌ها (ه‌ب‌د‌ه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد یاد و خاطره ۲۴ انقلابی و میهن‌دوستی که در ۱ سپتامبر ۱۹۹۶ در زندان بوجا، ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۶ در زندان آمد و ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۹ در زندان اولوجانلار آنکارا به قتل رسیدند را گرامی می‌دارد.

در این بیانیه اعلام شده است که در تاریخ فاشیسم دولت ترکیه، قتل‌عام در زندان‌ها همواره به عنوان یک سیاست ادامه داشته و گفته شده است: «اراده انقلابی که در زندان‌ها تسلیم نشد و مبارزه در خارج از زندان سرکوب نشد، بطور مداوم عجز و ناتوانی فاشیسم دولت ترکیه را نشان داده است. از این رو دولت با تمام قوا به انقلابیون و میهن‌دوستان در زندان‌ها حمله کرد و آنها را به قتل رساند. هر کدام از دولت‌هایی که به قدرت رسیده‌اند، این سیاست را تغییر ندادند، به جای تغییر، آن را بیشتر ماندگار کردند.»

در ادامه این بیانیه اعلام شد، نتیجه‌ای که از قتل‌عام‌ها در زندان‌های بوجا، آمد و اولوجانلار انتظار داشتند حاصل نشد و گفته شد: «این پرونده سال‌ها ادامه داشت، زمان گذشت، خانواده‌های زندانیان مرعوب شدند و حقیقت را وارونه کردند. کسانی که این قتل‌عام‌ها را انجام دادند به هیچ وجه فاش نشدند، حتی کسانی که در قتل‌عام‌ها شرکت کردند، رتبه و مقام آنها ارتقا داده شد و یا برحق نشان داده شدند. به عنوان یک سیاست سنتی، کسانی که رتبه و مقام آنها ارتقا داده شد، پس از آن نیز به قتل‌عام مردم ادامه دادند.

در برابر قتل‌عام‌ها در زندان که یک سیاست سنتی دولت است، اراده انقلابی تا به امروز پا برجا مانده است. بحران‌های بورژوازی دولت ترکیه، حمله به زندان‌ها و مقاومت حتی امروز نیز ادامه دارد. مقاومت در برابر حملات به مردم ادامه دارد. علاوه بر این، در زندان‌ها، انزوا، به تعویق انداختن آزادی زندانیانی که دوران محکومیت‌شان به پایان رسیده است، اعتراف اجباری، شکنجه، مرگ زندانیان بیمار و اقدامات فاشیستی مشابه ادامه دارد. وقایعی که در زندان‌های بوجا، آمد و اولوجانلار رخ داد، اساس سیاست زندان دولت فاشیست ترکیه بود. همین ذهنیت امروز هم بر سر کار است. این واقعیت در قتل‌عام ۱۹ دسامبر ثابت شده است.»

در پایان این بیانیه به نام ه‌ب‌د‌ه اعلام شده است که با احترام در مقابل یاد و خاطره مبارزان مقاومتگر در زندان‌ها سر تعظیم فرود می‌آورند و آمده است: «بار دیگر تأکید می‌کنیم که سنت مقاومت آنها را ادامه خواهیم داد. مبارزه آنها را ادامه می‌دهیم و از یاد و خاطره آنها صیانت بعمل می‌آوریم. ما مبارزه انقلابی متحد خود را افزایش خواهیم داد، ما قطعاً دولت ترکیه را پاسخگو خواهیم کرد. شاید برای فردا بماند، اما برای دولت ترکیه این حتمی است.»