کنگرە ملی کوردستان، در سالگرد راپه‌رین خلق باشور کوردستان خواستار اتحاد ملی شد

کنگره ملی کوردستان اعلام کرد: اکنون اتحاد ملی احزاب کوردی بیشتر از هر زمانی مانع از توطئه‌ها و تهدیدهای مخالفان و تضمین حفاظت از دستاوردهای راپه‌رین خلق باشور کوردستان خواهد شد.

شورای اجرایی کنگره ملی کوردستان، به مناسبت سی و دومین سالگرد راپه‌رین خلق باشور کوردستان علیه رژیم بعث بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است که ٣٢ سال پیش در یک فرصت تاریخی مناسب، خلق کوردستان با یک خیزش توده‌ای ستم رژیم بعث عراق را در باشور کوردستان سرنگون کردند، رژیمی که سالها انواع ظلم و نابودی را بر خلق کورد روا داشته بود. او از تمامی سلاح‌های مدرن و ممنوعه علیه کوردها استفاده کرد و به مرحله نسل‌کشی و ژنوساید رسید، اما چون خلق و نیروهای سیاسی کورد در دفاع و تسلط بر سرنوشت خود متحد بودند، توانستند بر موانع فائق آیند.

همچنین کنگره ملی کوردستان اعلام کرد: با اطمینان می‌توان گفت آنچه در آن زمان از کوردستان و خلق کوردستان محافظت کرد، در درجه اول اتحاد داخلی و ملی کوردها با تکیه بر توان شکست‌ناپذیری خلق کورد بود که اکنون بیش از هر زمان دیگری وجود آن احتیاج است.

کنگرە ملی کوردستان توضیح داد که کوچ دستە‌جمعی بهار ١٩٩١ نقطه عطفی در تاریخ کوردستان بود و دریچه وسیعی را به روی کوردها گشود و افق و تجربه جدیدی را به خلق ارائه کرد.

در بخش دیگر این بیانه نیز گفته شد: راپه‌رین بە امید همه بخش‌های کوردستان مبدل گشت و از هر چهار طرف حمایت صورت گرفت و بعد از آن پارلمان و حکومت اقلیم کوردستان تشکیل شد و به یک دستاورد ملی در تاریخ ما تبدیل شد و خلق کورد به طور کلی از این دستاورد خوشحال شدند. آنها این دستاورد را تحت شرایط دشوار، گرسنگی و فقر محافظت کردند و آن را سرپا نگە داشتند.

در پیام کنگرە ملی کوردستان همچنین آمده است که اگرچه این تجربه با گذر از دوران سخت، جنگ داخلی و فقر خلق همراە بودە است اما خلق کورد آن را یک دستاورد ملی می‌دانند و از آن محافظت می‌کنند. بە این سبب لازم است مدیریت حکومت اقلیم باشور کوردستان، همیشە خواست و ارادەی مردم را لحاظ کند.

همچنین کنگرە ملی کوردستان اظهار کرد: با وجود اینکه تجربه باشور کوردستان مرحلەای بحرانی عمیق و سخت اقتصادی، سیاسی و اداری را پشت سر می‌گذارد، با خطر و حملات تروریستی و توطئه‌های نیروهای اشغالگر کوردستان نیز مواجه شده است و این نە تنها باشور کوردستان، بلکە تجربە روژآوای کوردستان و مبارزە دیگر بخش‌های کوردستان را با خطر روبرو کردە است.

کنگرە ملی کوردستان گفت: بیش از هر زمان دیگری اکنون وحدت ملی و سنگر مشترک خلق و نیروهای کورد مانع از توطئه‌ها و تهدیدات مخالفان و تضمین حفاظت از دستاوردها نیز خواهد شد.

در ادامە این بیانیه آمده است که امروز پس از ٣٢ سال، دستاوردهای راپه‌رین باشور کوردستان مانند دستاوردهای انقلاب روژآوای کوردستان در معرض تهدید قرار گرفته و نیروهای مخالف به ویژه دولت اشغالگر ترکیه علیه آنها توطئه می‌چیند. بە این سبب بە پیشرفت و محافظت نیاز دارد.

این نیز گفتە شدە است مدافعان واقعی دستاوردهای ملت کورد، اتحادیه ملی کوردستان و نیروهای سیاسی آن هستند، همه نیروهای کورد در تمام نقاط کوردستان مسئولیت تاریخی این صیانت را بر عهده دارند، در غیر این صورت تاریخ به کسی رحم نمی‌کند، بە این دلایل است ایجاد نیروی مشترک دفاعی و محافظتی وظیفە کنونی و بسیار ضروری این مرحلە است.

همچنین کنگرە ملی کوردستان ضمن تبریک گفتن یاد و خاطر راپه‌رین شکوهمند خلق باشور کوردستان به همه کوردها گفت: با افتخار از آن یاد می‌کنیم و امیدواریم مشکلات داخلی نیروهای کورد با گفتگو و منطق حل شود و توطئه‌های اشغالگران خنثی شود.

در آخر کنگرە ملی کوردستان می‌گوید: امیدواریم خلق باشور کوردستان هر چه زودتر بر بحران‌های اقتصادی و سیاسی خود فائق آیند و در سایه قانون اساسی و حاکمیت قانون برای خلق باشور کوردستان زندگی مناسبی فراهم شود؛ زیرا خلق باشور کوردستان شایستە این هستند و سر تعظیم برای تمامی جانباختگان مبارزات برحق خلقمان فرود می‌آوریم.