مادران شنبه: ۴۰ سال است که ما مبارزه می‌کنیم. عدالت اینگونه تحقق پیدا نمی‌کند

مادران شنبه با گذشت ۸۳۷ هفته تلاش، همچنان از سرنوشت نوراالدین یدی‌گول که ۴۰ سال پیش مفقود شده است، اطلاعی ندارند. خواهر نوراالدین، سویم یدی‌گول در این باره اظهار داشت: مادرم هیچگاه نتوانسته است که فرزندش را فراموش کند.

مادران شنبه به منظور یافتن فرزندان مفقود شده خود، محاکمه قاتلان و اطلاع از سرنوشت فرزندان خود، در ۸۳۷-مین هفته، در رسانه‌های اجتماعی فعالیتهای خود را ادامه دادند.

مادران شنبه به دلیل شیوع کوید-۱۹ این هفته از طریق شبکه‌های اجتماعی نشست خود را برگزار کردند. نشست این هفته در رابطه با عاقبت نورالدین یدی‌گول بود که در ۱۰ آوریل سال ۱۹۸۱ نیروهای پلیس وی را در ایده‌آل تپه استانبول و در جریان حمله به منزلش دستگیر کردند و بعد از آن از سرنوشت وی خبری در دست نبوده است.

مادران شنبه این نشست مجازی را با گرامیداشت یاد و خاطره زیجان یدی‌گول، مادر نورالدین یدی‌گول آغاز کردند که تا زمان مرگش در نوامبر سال ۲۰۲۰ همچنان تلاش می‌کرد از سرنوشت فرزندش کسب اطلاع کند. سپس مظفر یدی‌گول، برادر نورالدین یدی‌گول در این نشست مجازی سخن گفته و خواهان معرفی افرادی شد که در این  جنایات دست داشته‌اند. وی در این باره اظهار داشت که تا زمانیکه تلاش‌های آنان به نتیجه نرسد مبارزه و تلاش خود را ادامه می‌دهند. تمامی اسناد و شواهد مشخص هستند. علیرغم تمامی ادله و شواهد، اما همچنان از سرنوشت برادرم اطلاعی در دست نیست. ما هیچگاه دست از مبارزه بر نمی‌داریم.

خواهر نورالدین یدی‌گول با نان سویم یدی‌گول نیز در این نشست مجازی اظهار داشت که ۴۰ سال است که برادرش مفقود شده و در تمام این چهل سال آنها برای یافتن وی تلاش کرده‌اند. هیچگاه نیز امیدهای خود را برای یافتن وی از دست نمی‌دهند. کسانی که این ظلم و آلام را بر ما تحمیل کرده‌اند، به هیچ چیز، نه دین و نه ایمان باوری ندارند. ما حتی به استخوان‌های مفقودین نیز راضی هستیم. مادرم با چشمان باز و در انتظار یافتن برادرم از دنیا رفت. پدرم نیز با حمله قلبی مواجه شده است. ما چهل سال است که مبارزه و تلاشمان را برای یافتن وی ادامه داده‌ایم.

امید افه نماینده بنیاد حقوق بشر ترکیه TİHV در استانبول نیز در این نشست مجازی عنوان کرد که افراد بسیاری از دستگیری نورالدین یدی‌گول و بازجویی‌های وی اطلاع داشته و اطلاع دارند که وی بعد از ۴ روز شکنجه مفقود شده است.

ارن کسکین ریاست مشترک سازمان حقوق بشر İHD نیز اظهار داشت که خانواده یدی‌گول نیز مانند سایر خانواده‌هایی که اعضایشان مفقود شده است، به بسیاری از سازمان‌ها و نهادها مراجعه کرده‌اند و در این باره اظهار داشت: با تمامی این مراجعات، آنها به هیچ نتیجه‌ای دست نیافتند. دادستانی نیز بعد از مدتی دستور عدم پیگیری این پرونده را صادر کرد. به شهادت شاهدان توجهی نشد و عدالت پیگیری نشد. تصمیم دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا نیز در رابطه با این پرونده حاکی از عدم توجه به مسائل انسانی بود.

در همین جلسه به نمایندگی از مادران شنبه، اونجا وردی‌اوغلو نیز سخنرانی کرده و اظهار داشت که از سرنوشت افرادی مانند نورالدین هیچگونه خبری در دست نبوده و عاملان این جنایات تا کنون تحت پیگرد قرار نگرفته‌اند.