"میدان نوروز استانبول و آمد باید پاسخی به تلاش‌های برای تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها باشد"

پروین بولدان ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با نوروز آمد اعلام کرد که باید میادین نوروز آمد و استانبول پاسخ به تلاش‌هایی باشد که در صدد تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها برآمده‌اند.

پروین بولدان ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در مراسم نوروز استانبول سخنرانی کرد. بولدان در این سخنرانی در رابطه با مسائل روز مسائل مهمی را مطرح کرد. بولدان در آغاز سخنان خود با درود به سیاستمداران دربند کورد اعلام نمود که نوروز برای آنها صرفا به معنای فرا رسیدن بهار نیست، بلکه همزمان به معنای هویت و فرهنگ مختص به خودشان است.

در این سخنرانی بولدان اعلام نمود که فرایند کنونی، فرایندی دشوار و تاریک است. خلق‌های ترکیه در نهایت یا فاشیسم یا دمکراسی را انتخاب می‌کنند. ما اعتقاد داریم که خلقمان به این فرایند تاریک و دشوار نه می‌گوید. بدون هیچ تردید، اولویت ما آزادی، روشنایی آزادی و صلح در این کشور است. ما فشارها و تضییقات تحمیل شده را قبول نمی‌کنیم.

ناگزیر هستیم شانه به شانه هم حرکت کنیم

پروین بولدان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فشارهای تحمیل شده از سوی آ.ک.پ/م.ه.پ علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها اظهار داشت: در انتخابات نخست به این فشارها پاسخ می‌دهیم. در این کشور ما ناگزیر هستیم که شانه به شانه هم حرکت کنیم. ما ناگزیر هستیم که به آ.ک.پ و شریک کوچکش درس تاریخی بدهیم. و برای این کار از جسارت و اعتقاد برخورداریم. مسئله‌ای که ما را کنار هم قرار می‌دهد، جسارت و اعتقاد ماست. هیچ کس نمی‌تواند برای آینده ما تصمیم بگیرد. ما اجازه نمی‌دهیم. با هدف قرار دادن ما می‌خواهند که سیاستهای خود را برتری بدهند. می‌خواهند هزینه تمامی اشتباهات سیاسی خود را بر کورد، بر زنان، بر کارگران تحمیل کنند. خلق‌های ترکیه در انتخابات به این اقدامات آ.ک.پ/م.ه.پ پاسخ می‌دهند.

گشودن پرونده تعطیلی حزب به معنای شکست آنهاست

پروین بولدان در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل موجود در ترکیه اشاره کرده و در این باره گفت: در این کشور مسئله بیکاری، بدهی، مسئله انزوا، مسئله آزادی و برابری‌های زنان وجود دارد. از طرف دیگر نه تنها شهرداری‌های ما را غصب کردند بلکه مصونیت پارلمانی نمایندگان ما را نیز لغو می‌کنند. مصونیت پارلمانی خانم لیلا گووَن و موسی فارس اوغلولاری و چند روز قبل آقای فاروق گرگری‌اوغلو را لغو کردند. به تمامی رفقایمان درود می‌فرستیم. هم لغو مصونیت پارلمانی گرگری‌اوغلو و هم تلاش برای تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها نشانه‌ای از شکست آنها به شمار می‌رود. به رغم تمامی تلاش‌های آنان، مبارزه همچنان ادامه دارد.

به اینجا و آمد بنگرید

بولدان در سخنان خود به شکست آ.ک.پ در انتخابات ۷ ژوئن، ۲۳ ژوئن و از دست دادن آنکارا، استانبول و ادرنه اشاره کرد. بولدان در این باره گفت: آنها روز به روز با شکست‌های بیشتری مواجه شده و در نهایت شکست خواهند خورد. زیرا در انتخابات حریف ما نخواهند شد و می‌خواهند انتقام بگیرند. هیچ کس نگران نباشد، کسانی که پرونده تعطیلی حزبمان را می‌گشایند، فردا و پیش فردا به آمد بنگرند. در مراسم نوروز است که آ.ک.پ پاسخ خود را می‌گیرد، با گشودن پرونده برای تعطیلی حزبمان، تلاش می‌کنند همه را از صحنه سیاست دور کنند. اما ما اعلام می‌کنیم که تا زمانیکه این میادین اینگونه مملو از جمعیت باشند، هیچ نیرویی نمی‌تواند سیاست‌ورزی ما را ممنوع کند.

پیام اوجالان در سال ۲۰۱۳

بولدان در بخش دیگری از پیام نوروزی خود در استانبول به پیامهای رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان در نوروز ۲۰۱۳ اشاره کرده و گفت: نامه آقای اوجالان در نوروز ۲۰۱۳ همچنان اثر بخش است. این نامه مانیفستی برای این سرزمین بوده و از اهمیتی بسیار برخوردار است. اگر این مانیفست پذیرفته می‌شد امروز شاهد رویدادهایی نبودیم که در کشور و منطقه روی می‌دهند. هم مانیفست نوروز و هم تفاهمنامه دلما باخچه از سوی حکومت پذیرفته نشدند. ما همچنان حامی مانیفست نوروز ۲۰۱۳ هستیم.

انزوای تحمیلی بر اوجالان

بولدان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که چون مانیفست اوجالان را نپذیرفتند، انزوا بر رهبر خلق کورد تشدید شده است. حتی به قوانین که خودشان  صادر کرده‌اند باوری ندارند. انزوا و در حصر قرار دادن رفتاری ضد بشری است. لازم است که آقای اوجالان نیز مانند تمامی زندانیان دیگر حق دیدار با خانواده و وکلای خود را داشته باشد. این حق مشروع است. هیچ کس این حق را ندارد که این کشور را به سری تاریکی سوق دهد. ما نمی‌خواهیم که خون از بینی حتی یک شهروند جاری شود. اصرار بر عدم دست‌یابی به راه حل اشتباه سیاسی است. از حکومت و وزیر دادگستری می‌خواهیم که انزوا را از میان بردارند. ما برای آشتی در این سرزمین تلاش می‌کنیم و تا زمان دستیابی به آن مبارزه را ادامه می‌دهیم.

فراخوان برای نیروهای اپوزیسیون

پروین بولدان در خاتمه سخنان خود در مراسم نوروز استانبول اظهار داشت که برای تحقق صلح و دمکراسی نیازمند حمایت تمامی نیروهای اپوزیسیون و دمکراتیک هستیم. از تمامی نیروهای دمکراتیک می‌خواهیم که در مبارزه ما را تنها نگذارند. درخواست صلح به معنای حس وظیفه ومسئولیت‌پذیری است. امیدواریم که نوروز به وسیله‌ای برای صلح تبدیل شود.