رئیس دادگاه: حرف بیهوده نزن، ما نمی‌فهمیم

جلسه دادگاهی سیاستمدار و موسس جمعیت زنان رُزا، آیلا آکات‌آتا در شعبه پنجم دادگاه جرایم سنگین آمد برگزار شد. زمانی که آیلا آکات در جلسه دادگاهی خود به زبان کوردی از خود دفاع می‌کرد، ریاست دادگاه، رمضان دوندار گفت: حرف بیهوده نزن. ما نمی‌فهمیم.

جلسه دادگاه آیلا آکات آتا، سیاستمدار کورد، عضو کنگره زنان آزاد (KJA) و از اعضای موسس کومله زنان رُزا در دادگاه پنجم جرایم سنگین آمد در شمال کوردستان برگزار شد. آتا در ۲ اکتبر ۲۰۲۰ در چارچوب تحقیقات پرونده کوبانی که از سوی دادستانی جمهوری در آنکارا پیگیری می‌شود، دستگیر شده بود. آیلا آکات آتا که در زندان زنان سیلیوری از طریق سیستم یکپارچه صوت و تصویر در این نشست شرکت کرد دفاعیات خود را به زبان کوردی آغاز کرد. اما به دلیل فقدان مترجم رمضان دوندار رئیس دادگاه اعلام کرد: حرف بیهوده نزن، ما نمی‌فهمیم. زمانیکه الیف تیرنچ به عنوان وکیل تلاش نمود تا ترجمه را بر عهده بگیرد، آیلا آکات با لهجه زازاکی از زبان کوردی بخش دیگری از دفاعیات خود را همچنان ادامه داد. ریاست دادگاه در این باره سخن گفته و گفت: چرا کسانی که دستگیر می‌شوند واله و شیدای زبان کوردی می‌شوند؟ آیلا آتا در پاسخ اظهار داشت پیش از آنکه دستگیر هم بشوم به زبان کوردی از خود دفاع می‌کردم.

آیلا آکات به زبان کوردی در جلسه دادگاه اظهار داشت که: حق استفاده و کاربرد زبان مادری به رسمیت شناخته نمی‌شود. من می‌خواهم که به زبان مادریم، زبان کوردی، لهجه زازاکی از خودم در دادگاه دفاع کنم. اما عملا نمی‌توانم.

ریاست دادگاه در این باره از وی پرسید اگر خودتان یاد نگرفته باشید پس چرا ما را متهم می‌کنید؟ ایلا آکات در پاسخ اظهار داشت: من دادگاه شما را متهم نمی‌کنم، اما حق استفاده از زبان مادری به رسمیت شناخته نمی‌شود. زیرا نمی‌توانیم به زبان مادری آموزش ببینیم. و زبان مادری را به اندازه‌ای از مادرم آموخته‌ام که می‌توانم از خودم در دادگاه دفاع کنم. ریاست دادگاه بعد از این دفاعیه آیلا آکات اظهار داشت: فهمیدم. من می‌خواهم زبانهای کوردی، آلمانی و انگلیسی و فرانسه را یاد بگیرم.

تا زمان رسیدن مترجم، آیلا آکات اعلام کرد که در ۷ مورد توسط شهود نا مشخص و نا معلوم من را به اقداماتی متهم کرده‌اند. من بیانیه‌هایی را قرائت کرده‌ام. قرائت بیانیه حق قانونی است. حق سازماندهی و آزادی عقیده قانونی است. من از این حق قانونی خودم استفاده کرده‌ام. من به عنوان ریاست کنگره زنان آزاد KJA در این فعالیتها شرکت کرده و بیانیه را قرائت کرده‌ام.

قاضی دادگاه اعلام کرد که شما به دلیل اینکه دستور سازمان را برای مشارکت در کنگره زنان آزاد و قرائت بیانیه پذیرفته‌اید متهم شده‌اید. آتا در پاسخ اظهار داشت: من به دستور هیچ سازمانی در این فعالیتها مشارکت نکرده‌ام. نسبت به اظهارات شهود نا مشخص اعتراض دارم. هنوز نیز نتوانسته‌ام شهادت شهود را ببینم. هر زمان شهادت این افراد را شنیدم می‌توانم در این باره دفاع کنم.

وکیل آیلا آکات، الیف تیرنچ نیز در این باره به دادگاه اعلام کرد که ادله موجود در پرونده موکل من به هیچ وجه قانونی نبوده و جزو مستندات قانونی به شمار نمی‌روند و خواستار تجمیع پرونده کوبانی که در دادگاه ۲۲ آنکارا برای آیلا آکات گشوده شده است با پرونده دادگاه آمد شد. هیات دادگاه تصمیم گرفت که منتظر پاسخ شعبه ۲۲ دادگاه مجازات سنگین آنکارا باشد. در خاتمه این پرونده همچنان باز و در روزهای آینده مجددا مورد بررسی قرار می‌گیرد.