سازمان عفو بین‌الملل: ترکیه نیاز مبرم به یک قوه قضائیه مستقل دارد

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود از سال ۲۰۲۰ خاطرنشان ساخت که ترکیه نیاز مبرم به قوه قضائیه مستقل داشته و در این گزارش به شکنجه عثمان شیبان و سروت تورگورت نیز پرداخته است.

سازمان عفو بین‌الملل گزارش سالانه خود را در خصوص حقوق بشر در سطح جهانی منتشر کرد. در بخش ترکیه این گزارش اعلام شده است که ترکیه به صورت مبرم نیازمند یک قوه قضائیه مستقل است. در بخش دیگری از گزارش در مرحله پاندمی به وضعیت این کشور خصوص آزادی بیان، دادرسی‌های عادلانه، فشار بر مخالفان و اعضای جامعه مدنی، نابرابری جنسیتی، تبعیض، حقوق پناهندان و آوارگان و ناپدید شدگان قهری، شکنجه و رفتارهای سوء پرداخته شده است. همچنین در این گزارش به عدم آزادی عثمان کاوالا و صلاح‌الدین دمیرتاش نیز پرداخته شده است که علیرغم حکم آزادی وی از سوی دادگاه حقوق بشر اتحاده اروپا همچنان در زندان به سر می‌برد. در این گزارش آمده است که حق آزادی اجتماعات زنانی که دنبال حقوق خود هستند ده‌ها بار نقض شده است. همچنین آمده است که پیمان استانبول با تهدیدها بزرگی از سوی ترکیه مواجه شده است.

محاکمه مستقل نادیده گرفته شده است

در گزارش امده است که با بسیاری از شخصیتهای اجتماعی با محاکمه قضائی روبرو شده و محاکمه عادلانه در جریان نبوده است. در گزارش آمده است که تهدیدهای حکومت علیه اپوزسیون همچنان ادامه داشته و اپوزسیون تحت فشار قرار دارد. از طرف دیگر ترکیه رسانه‌های اجتماعی را سانسور می‌کند. در گزارش سالانه عفو بین‌الملل با اشاره به گزارش دفاتر این سازمان خاطرنشان شده است که بسیاری از وکلای دستگیر شده محاکمه شده و قانون جدید دفاتر حقوقی وظایف و استقلال آنها را تضعیف کرده است.

عدم آزادی فیگن یوکسکداغ و دمیرتاش

در بخشی از گزارش سازمان عفو بین‌الملل نیز به وضعیت  به اعضای اپوزیسیون ترکیه پرداخته شده است که علیرغم اتمام زمان محکومیت آنها همچنان در زندان هستند. ریاست مشترک پیشن حزب دمکراتیک خلق‌ها، صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ از جمله این افراد هستند که علیرغم حکم دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا دولت ترک مانع از آزادی آنها شده است.

سروت تورگوت و عثمان شیبان نیز بخش دیگری از گزارش عفو بین‌الملل را به خود اختصاص داده‌اند. این دو سال گذشته در منطقه وان در شمال کوردستان از سوی نظامیان ترک دستگیر و از هلیکوپتر در حال پرواز به زمین پرتاب شده بودند. در نتیجه این اقدام تورگوت جان خود را از دست داده بود. همچنین در این گزارش خاطرنشان شده است که  گزارش استانداری وان و وزارت امور خارجه با شهادت شاهدان این رویداد کاملا متناقض هستند.