توافق مجدد گروه‌های حاضر در نشست آستانه علیه کورد

روسیه، ترکیه و ایران بار دیگر در نشست‌های آستانه علیه حقوق مشروع خلق کورد در سوریه به تفاهم رسیدند.

روسیه، ترکیه و ایران بیانیه پایانی نشست آستانه را که در سوچی روسیه برگزار شده بود صادر کردند. نمایندگان حکومت دمشق و تبهکاران وابسته به دولت اشغالگر ترک در این نشست حضور داشتند.

الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در رابطه با امور سوریه این بیانیه را قرائت کرد. در این بیانیه آمده است که هر سه کشور علیه طرح‌های تجزیه شرق فرات-شمال-شرق سوریه- هستند که تمامیت ارضی سوریه را با خطر مواجه می‌کند. با این گفته بار دیگر این سه کشور دشمنی خود را با خلق کورد در شمال-شرق سوریه نشان داده و بر این اساس به توافق رسیدند.

هر سه کشور مذکور همواره خلق کورد را به تلاش به تجزیه متهم می‌کنند، و در مقابل مسئولان خلق کورد همواره تاکید کرده‌اند که یکپارچگی خاک سوریه را مورد ملاحظه قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند تا از آن محافظت کنند. اما دولت ترک بخش‌های بزرگی از خاک سوریه را به اشغال خود درآورده است و زبان، پرچم و واحد پول ملی ترکیه را بر آنجا تحمیل کرده است.

علیرغم آنکه ارتش اشغالگر ترک حاکمیت دولت سوریه را نقض کرده است و گروه‌های وابسته به ایران در بسیاری از مناطق سوریه مستقر شده‌اند، اما هر سه گروه شرکت کننده در آستانه از حاکمیت کشور و یکپارچگی ارضی دم می‌زنند.

لاورنتیف در رابطه با ادلب سخن گفته و اظهار داشت که ما وضعیت را در منطقه خلع سلاح شده ادلب به طور گسترده مورد بحث و بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که باید تمامی توافقنامه‌ها در رابطه با ادلب عملی شده و وضعیت در این منطقه نیز ثبات داشته باشد. در بیانیه پایانی هر سه کشور در رابطه با تهدیدهای روز به افزایش گروه‌های تروریستی و از جمله هیات التحریر االشام و سازمان‌های تروریستی وابسته به آنان که در لیست ترور بین‌المللی سازمان ملل متحد نیز قرار دارند ابراز نگرانی کرده و آنان را به عنوان تهدیدی برای غیر نظامیان دانسته‌اند. گروههای مورد نظر در مناطق تحت حاکمیت ارتش اشغالگر ترک قرار دارند و در این مناطق فعالیت دارند، از طرف دیگر پایگاههای ارتش ترکیه نیز در این مناطق بوده و حمایتهای لجستیکی و نظامی را در اختیار این گروه‌ها قرار می‌دهند.

لاورنتیف در بخش دیگری از اظهارات خود اعلام کرد که آنها در رابطه با ادامه همکاری‌های خود برای نابودی داعش، جبهه النصره و تمامی اعضای آن، گروه‌ها، سازمان‌های دیگر تروریستی وابسته به القاعده و داعش و همچنین تحقق دفاع از غیر نظامیان و زیرساختهای انسانی بر اساس قوانین انسانی بین‌المللی به توافق رسیده‌اند.

در این بیانیه همچنین حملات اسرائیل به سوریه محکوم شده و از این کشور خواسته شده است که به بمباران مناطق مختلف سوریه خاتمه دهد. همچنین از سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی نیز خواسته شده است که به اختصاص واکسن کوید۱۹ به شهروندان سوری اهمیت بدهند.