تصویر

ویلسون: عبدالله اوجالان یک مدل ارائه می‌دهد

نویسنده مجموعه رمان، شان مایکل ویلسون گفت که کنفدرالیسم دموکراتیک الگویی برای شیوه مدیریت جهان است.

مصاحبه با شان مایکل ویلسون

شان مایکل ویلسون رمان‌نویس اسکاتلندی ساکن ژاپن است. ویلسون در کتاب‌های خود به بررسی مسائل تاریخی، سیاسی و اجتماعی می‌پردازد. کتاب "FREEDOM SHALL PREVAIL the Struggle of Abdullah Öcalan and Kurdish People" (آزادی پیروز خواهد شد، مبارزه عبدالله اوجالان و خلق کورد) منتشر شد. نسخه اصلی کتاب به زبان انگلیسی است و تاکنون به زبان‌های آلمانی، کوردی و ترکی ترجمه شده است. شان مایکل ویلسون در این رابطه به سوالات خبرگزاری فرات پاسخ داد.

او در ابتدا درباره شناخت ایده عبدالله اوجالان صحبت کرد و گفت: «من از طریق ابتکار بین‌المللی با او آشنا شدم. کارهای زیادی انجام دادم که به آنها می‌گوییم رمان گرافیکی؛ یک سری رمان برای بزرگسالان تهیه کردم، که البته مناسب کودکان نیست. درباره حزب کارگر در انگلستان و رهبر آن زمانشان جرمی کوربین یک سری رمان گرافیکی آماده کردم. در مورد سندیکای کارگر و درباره مبارزه مردم در انگلیس کتابی نوشتم. پس از اتمام آن کتاب، درباره کتاب بعدی این مجموعه صحبت کردیم. بعد من، یا شخص دیگری بود، خوب یادم نیست، شاید استلا بود، استلا اسمیت، می‌دانید از طرفداران قدیمی (دوستان کوردها) است. شاید پیشنهاد داده، خوب یادم نیست، یکی پیشنهاد داد کتابی درباره کوردستان تهیه کنیم. از آن زمان، به لطف استلا و ابتکار بین‌المللی، اطلاعاتی در مورد کوردستان و عبدالله اوجالان دریافت کردم. تا آن زمان اطلاعات زیادی نداشتم. الان هم چون کتاب را نوشتم و درباره آن تحقیق کردم خیلی چیزها را می‌دانم. بیشتر اطلاعات من از ابتکار بین‌المللی گرفته شده است.»

وی درباره کمپین آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و حل مسئله کوردها گفت: «بسیاری از مردم جهان از این موضوع آگاه نیستند، بسیاری از مردم نمی‌دانند کوردستان کجاست، کمبود اطلاعات وجود دارد. در مورد این موضوع باید چه کنیم؟

امیدوارم این کتاب به زبان‌های انگلیسی، ترکی، آلمانی و البته کوردی و شاید به زبان‌های فرانسوی، ایتالیایی و اسپانیایی منتشر شود. به اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد این موضوع به آگاه‌سازی مردم کمک خواهد کرد. نه تنها ایده آزادی عبدالله اوجالان، بلکه ایده کنفدرالیسم دموکراتیک نیز باید شناخته شود چراکه الگویی برای شیوه سازماندهی جهان است.

به نظر من خیلی مهم است. به همین دلیل باید آگاه بود. مسلماً یکی از دلایل مهم در این زمینه این است که نظام سرمایه‌داری کنونی در معرض تهدید و فروپاشی است. باید در واقعیت جایگزینی داشته باشیم، البته رسانه‌های عمومی نمی‌خواهند در مورد آن صحبت کنند، زیرا بسیار خطرناک است. این یکی از جنبه‌های خوب مجموعه رمان است. چراکه این یک هنر است که خیلی‌ها می‌توانند آن را بخوانند، در حقیقت یک رسانه جمعی است، اما باید به روشی منطقی انجام شود.»

شان مایکل ویلسون اظهار امیدواری کرد کتاب‌هایش به زبان‌های مختلف به انتشار اطلاعات درباره اوجالان و کنفدرالیسم دموکراتیک کمک کند.