کودار؛ آموزش به زبان مادری یکی از اساسی‌ترین ارکان دفاع ذاتی هر ملتی است

کمیته‌ی آموزش کودار: جمهوری اسلامی ایران با سیاست‌های ضد فرهنگی خود درپی پاکسازی فرهنگی و یا به عبارت دیگر "قتل‌عام سپید" خلق‌های ایران است

کمیته‌ی آموزش کودار: جمهوری اسلامی ایران با سیاست‌های ضد فرهنگی خود درپی پاکسازی فرهنگی و یا به عبارت دیگر "قتل‌عام سپید" خلق‌های ایران است

 

کمیته‌ی آموزش جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کردستان- کودار به مناسبت آغاز سال تحصیلی بیانیه‌ای منتشر کرد. کودار با یادآوری سیاست‌های نژادپرستانه حاکم در کشورهای خاومیانه از طیف‌های گوناگون جامعه همچون جوانان، زنان و آحاد خلق خواسته است تا حق آموزش به زبان مادری را یکی از اساسی‌ترین ارکان دفاع ذاتی دیده و هر مکانی را به مدرسه‌ی آموزش زبان مادری مبدل کنند.

 

متن بیانیه به نقل از وبگاه کودار:

"در حالی سال تحصیلی جدید در ایران و شرق کردستان آغاز می‌شود که آموزش تک‌بعدی و ساختار مرکزگرایانه‌ی سیستم آموزشی همزمان و همراستا با یکدیگر در حال از میان بردن جهان‌ـفرهنگ و دنیای معنایی خلق‌های ایران هستند. برکسی پوشیده نیست که آموزش به زبان مادری حق مسلم و انکارناپذیر هر ملتی است. هر ملتی باید بتواند از جهان فرهنگی خود دفاع کند تا در مقابل و مواجهه با سیاست‌های خصمانه دشمنان خود از میان نرود. رژیم ایران سیاست‌های همگن‌ساز و استیلاگرانه خود  را در حوزه‌ی فرهنگی و آموزشی بر خلق کُرد، بلوچ، آذری، عرب و دیگر ملتها تحمیل و هر گونه آموزش به زبان مادری را ممنوع ساخته است.

 

سیاست‌های ذوب و همگن‌سازی فرهنگی در کشورهای خاورمیانه و بویژه ایران، ترکیه، عراق و سوریه به شکلی گسترده و خصمانه با قدرت و ظرافت خاصی از جانب دولت‌های حاکم در حال اجرا است. در این میان نه‌تنها ملت کُرد بلکه کیان دیگر ملتهای ستمدیده از جمله عرب، بلوچ، آذری، ارامنه، آسوری، کلدانی و حتی موجودیت فرهنگی و سیاسی آئین‌های یارسان، علوی، ایزدی و... انکار و رد می‌گردد. جمهوری اسلامی ایران با سیاست‌های ضد فرهنگی خود درپی پاکسازی فرهنگی و یا به عبارت دیگر قتل‌عام سپید خلق‌های ایران است. سیستم آموزش و پرورشی ایران یکی از اساسی‌ترین نهادها و ساختارهایی است که در راستای قتل‌عام فرهنگی برنامه‌ریزی و عمل می‌نماید. مسلم است اگر دموکراسی بومی در ایران اجرایی نگردد، آموزش به زبان‌ مادری با توجه به فرهنگ بومی در ایران ناممکن خواهد بود. آزادی آموزش به زبان و فرهنگ مادری قطعا موجب ایجاد همدلی و اتحاد کل ملت‌های ایران و تقویت زبان‌ها و فرهنگ‌های این سرزمین خواهد شد. این در حالی‌ست که رژیم ایران طی چهل سال گذشته حتی کوچکترین اصل قانون‌ اساسی خود یعنی اصل پانزدهم قانون اساسی را نادیده گرفته و مسکوت گذاشته است. تدریس به زبان‌ مادری همه‌ خلق‌ها بویژه خلق‌ کُرد باید در کنار زبان‌ فارسی آزاد و همه‌ زبان‌ها بعنوان زبان رسمی پذیرفته شوند. دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در مورد «اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی» و وزارت آموزش و پرورش عناوینی مملو از ذهنیت تحمیل‌گر هستند که گاهگداری در این اواخر وعده‌های پوشالی تشکیل کارگروه ویژه تدریس به زبان‌های محلی را می‌دهند. رژیم ایران با این ترفندها و اقدامات توخالی نمی‌تواند موجودیت عظیم فرهنگی ملت‌ها را تحقیر کند. مبنای نگرانی‌های قدرت‌مداران ایران، چیزی جز برخورد سیاسی و ملیتاریستی علیه ملت‌ها نیست.

 

 با ظهور جنبش آزادی‌خواهی خلق کُرد، ذوب فرهنگی ملت‌ کُرد حتی در توان قدرت‌گراترین دولت‌ـ‌ملت‌ها هم نیست. مبارزات و جانفشانی‌های هزاران شهید مبنای این پیروزی است. در آستانه سال تحصیلی جدید در ایران و شرق کردستان باید همه‌ جوانان، زنان و خلقمان حق آموزش به زبان مادری را یکی از اساسی‌ترین ارکان دفاع ذاتی جهت حفظ موجودیت خویش قلمداد نمایند و هر مکانی را به مدرسه‌ای جهت آموزش به زبان مادری مبدل نمایند. اصل ملت دمکراتیک اصل ایجاد برادری‌ای است که با تضمین حقوق فرهنگی و آموزشی می‌توان آن را تحقق بخشید.

 

 کمیته‌ آموزش کودار در آستانه سال تحصیلی جدید ضمن محکوم نمودن همه‌ی سیاست‌های ذوب فرهنگی رژیم‌های حاکم بر کردستان، بویژه رژیم ایران، از تمامی دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و فعالان و نهادهای مدنی‌ـ‌فرهنگی دعوت به عمل می‌آورد در راستای مطالبه حق آموزش به زبان و فرهنگ مادری در شرق کردستان و ایران بی‌وقفه تلاش و مبارزات در این راستا را به انحا مختلف اعتلا بخشند."