۱۰۰ هزار نفر در تل آویو نتانیاهو را محکوم کردند

جنگ در نوار غزه ۷ ماه است که ادامه دارد و ده‌ها هزار نفر در تل آویو علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر تظاهرات کردند.

به گفته برگزارکنندگان، ۱۰۰ هزار نفر در «میدان دموکراسی» در تل آویو تجمع کردند.

معترضان با سردادن شعارهایی علیه نتانیاهو رهبر حزب راست‌گرای لیکود -که در موارد مختلف به ویژه فساد مالی متهم شده است- خواستار استعفای فوری نخست‌وزیر و برگزاری «انتخابات فوری» شدند.

تظاهرکنندگان سپس به گروه دیگری از معترضان پیوستند که برای حل مسئله گروگان‌های جنگ اسرائیل و حماس گرد آمده بودند. معترضان خواستار حل مشکلات از طریق مذاکره شدند.

حدود ۲۵۰ زندانی توسط حماس ربوده شدند. به گفته ارتش اسرائیل ۳۴ نفر از آنها جان باخته‌اند. تخمین زده می‌شود که در حال حاضر  ۱۲۹ اسیر در دست حماس وجود دارد.

تظاهرات روز یکشنبه در حدود پنجاه نقطه از تل آویو برگزار شد. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی بین پلیس و معترضانی که قصد داشتند به ساختمان محل اقامت نتانیاهو در قیصریه در شمال تل آویو نزدیک شوند درگیری روی داد و یک نفر هم بازداشت شد.

یایر لاپید رهبر مخالفان نیز در تظاهراتی در کفار صبا در شمال شرق تل آویو سخنرانی کرد و خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی جدید شد.

یایر لاپید قبل از رفتن به واشنگتن برای دیدار با آمریکایی‌ها گفت: «آنها درس نگرفته‌اند، هرگز تغییر نمی‌کنند. تا زمانی که آنها را از قدرت به پائین نکشیم اجازه نخواهند داد این کشور پیشرفت کند.»