بمباران اسرائیل: ۱،۵ میلیارد یورو خسارت در جنوب لبنان

خسارات ناشی از بمباران هفت ماهه اسرائیل در جنوب لبنان به عنوان بخشی از جنگ در نوار غزه حدود ۱،۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه در ۷ اکتبر، هر روز درگیری بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله حامی حماس رخ می‌دهد.

شورای جنوب، نهاد رسمی مسئول ارزیابی خسارات در جنوب لبنان، تخمین می‌زند که «میزان خسارت وارده به ساختمان‌ها و مؤسسات از ابتدای تشدید تنش تا اوایل ماه می بیش از یک میلیارد دلار بوده است.»

آسیب جدی به زیرساخت‌ها وارد شده است

هزینه خسارت عمده به زیرساخت‌ها توسط شورای جنوب «تقریبا ۵۰۰ میلیون دلار» برآورد شده است. این خسارت عمدتاً بر خدمات ضروری و جاده‌ها تأثیر گذاشته است. هاشم حیدر، رئیس شورای جنوب به خبرگزاری فرانسه گفت: «۸۰ درصد آمار توسط تیم‌های ما در میدان جمع‌آوری شده است.»

حیدر گفت که شورای جنوب اطلاعات خود را در مورد این مناطق از «مهندسین، شهرداران و مقامات منتخب محلی» دریافت می‌کند.

بیش از ۹۳ هزار نفر آواره شدند

به دلیل شدت بمباران و تخریب راه‌های اصلی، خبرنگاران نمی‌توانند به مناطق مرزی برسند. پزشکان و امدادگران از ویرانی عظیم در روستاهایی خبر می‌دهند که به طور کامل متروک شده‌اند.

سازمان ملل نیز در تازه‌ترین گزارش خود اشاره می‌کند که تنش بیش از ۹۳ هزار نفر را در لبنان آواره کرده است. اسرائیل مدعی است که زیرساخت‌ها و مواضع حزب‌الله را هدف قرار داده است، اما به گفته مقامات، هزاران خانه به طور جزئی یا کامل آسیب دیده است.

استفاده از فسفر سفید

این بمباران‌ها معیشت ساکنان و مناطق کشاورزی را نیز هدف قرار دادند. لبنان اسرائیل را به استفاده از فسفر سفید (سلاح‌های آتش‌زا) متهم می‌کند که استفاده از آن علیه غیرنظامیان در درگیری‌ها ممنوع است.

مقامات لبنانی منتظر آتش‌بس برای اندازه‌گیری خسارت هستند، اما در مورد روند غرامت در این کشور که از سال ۲۰۱۹ در چنگال یک بحران اقتصادی بی‌سابقه بوده، ابهام وجود دارد. در پی خشونت هفت ماهه فرامرزی، حداقل ۳۹۰ نفر جان خود را از دست دادند. بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه، ۲۵۵ جنگجوی حزب‌الله و ۷۷ غیرنظامی در لبنان کشته شده‌اند.