ده‌ها هزار نفر در تل‌آویو به دولت نتانیاهو اعتراض کردند

ده‌ها هزار نفر روز شنبه در تل‌آویو پایتخت اسرائیل تجمع کردند و به دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعتراض کردند و خواستار بازگرداندن گروگان‌ها در غزه شدند.

همانند هفته‌های اخیر، ده‌ها هزار نفر در تل‌آویو، بزرگترین شهر اسرائیل، گرد هم آمدند تا به دولت نتانیاهو اعتراض کنند. مردم با در دست داشتن پرچم‌های اسرائیل به خیابان‌ها آمدند و بنرهایی مانند «وزیر جنایت» و «جنگ را متوقف کنید» حمل کردند.

سازمان‌دهندگان اعلام کردند که تعداد تظاهرکنندگان در روز شنبه از مرز ۱۵۰ هزار نفر گذشت و آن را گسترده‌ترین تجمع از زمان جنگ غزه که در ۷ اکتبر آغاز شد، توصیف کردند.

برخی از تظاهرکنندگان در اعتراض به آنچه به عنوان «مرگ دموکراسی» در کشور در زمان نتانیاهو می‌دانستند، روی زمین قرمز رنگ در میدان دموکراسی شهر دراز کشیدند.

یووال دیسکین، رئیس سابق آژانس امنیت داخلی اسرائیل شین بَت خطاب به جمعیت، نتانیاهو را «بدترین نخست‌وزیر اسرائیل» توصیف کرد.

انگیزه جنگ اخیر در غزه حمله بی‌سابقه حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر بود. بر اساس اطلاعات رسمی، در این حمله ۱۱۹۴ نفر که اکثرا غیرنظامی بودند کشته شدند. به گفته ارتش اسرائیل، ۱۱۶ نفر از ۲۵۱ نفری که توسط حماس ربوده شده‌اند، همچنان در غزه نگهداری می‌شوند و ۴۱ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

پس از این حمله، اسرائیل جنگ وحشتناکی را آغاز کرد و قول داد حماس را که از سال ۲۰۰۷ در غزه قدرت دارد، نابود کند. بر اساس آمار وزارت بهداشت دولت حماس، تاکنون ۳۷ هزار و ۵۵۱ نفر که اکثرا غیرنظامی هستند جان خود را از دست داده‌اند.