حمله به پایگاه آمریکایی در عراق با موشک‌های بالستیک

فرماندهی خاورمیانه آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که روز شنبه یک موشک بالستیک به پایگاه سربازان آمریکایی در عراق شلیک شد، یک سرباز عراقی مجروح شد و گفته می‌شود که احتمالاً سربازان آمریکایی نیز زخمی شده‌اند.

سنتکام در بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در شبکه‌های مجازی گفت: «در ۲۰ ژانویه، حدود ساعت ۱۸:۳۰ به وقت بغداد، راکت و موشک‌های بالستیک به سمت پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب عراق توسط ملیشیاهای مورد حمایت ایران شلیک شد.

فرماندهی آمریکا اعلام کرد که «یک سرباز عراقی مجروح شد» و «تعدادی از پرسنل از نظر آسیب‌های مغزی (تراوما) تحت بررسی هستند.»

به گفته همین منبع، بیشتر موشک‌ها توسط سامانه‌های پدافند هوایی رهگیری شده‌اند.

پیش از این، یک مقام پلیس عراق و یک سرباز آمریکایی از شلیک حدود ۱۰ موشک به پایگاه نظامی عین‌الاسد در غرب عراق که سربازان آمریکایی و سایر نیروهای ائتلاف بین‌المللی در آن مستقر هستند، روز شنبه خبر داده بودند.

مسئولیت این حملات را «مقاومت اسلامی عراق» بر عهده گرفت که از اواسط اکتبر ده‌ها حمله را علیه نیروهای ائتلاف بین‌المللی انجام داده است.

واشنگتن چندین بار حملات قبلی را تلافی کرده است. ایالات متحده ۲۵۰۰ سرباز در عراق و حدود ۹۰۰ سرباز در سوریه دارد.

تیراندازی‌های روز شنبه در پس زمینه تنش‌های منطقه‌ای ناشی از پیامدهای جنگ بین متحد ایالات متحده اسرائیل و حماس در نوار غزه رخ داد.

همچنین روز شنبه، پنج تن از اعضای سپاه پاسداران ایران در حمله‌ای در دمشق کشته شدند و تهران اسرائیل را مقصر دانست و تهدید به انتقام گرفت.

شامگاه دوشنبه ۱۵ ژانویه، ایران با ادعای اینکه علیه اسرائیل است باشور کوردستان را با موشک‌های بالستیک هدف قرار داد و بسیاری از غیرنظامیان جان خود را از دست دادند.

به گفته یک مقام دفاعی آمریکا، بین ۱۷ اکتبر تا ۱۷ ژانویه، حداقل ۱۴۰ حمله با استفاده از پهپادها و موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد علیه نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه صورت گرفته است.