حوثی‌ها مسئولیت حمله به نفتکش انگلیسی را بر عهده گرفتند

شورشیان حوثی یمن مسئولیت حمله به یک نفتکش انگلیسی در دریای سرخ را بر عهده گرفتند که روز گذشته توسط آژانس‌های امنیتی و وزارت خارجه آمریکا گزارش شد.

یحیی سریع سخنگوی ارتش حوثی‌ها گفت: «نیروهای دریایی نیروهای مسلح یمن با تعداد زیادی موشک نیروی دریایی، نفتکش انگلیسی پولوکس را در دریای سرخ هدف قرار دادند.»

آژانس امنیت دریایی بریتانیا UKMTO و شرکت امنیت کشتیرانی آمبری گزارش دادند که روز پنجشنبه انفجاری در نزدیکی یک کشتی در سواحل شهر موخا رخ داد. در حالی که UKMTO گفت: «کشتی و خدمه آن سالم هستند»، آمبری خسارت جزئی را گزارش کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا بعداً اعلام کرد که موشکی که از یمن پرتاب شد به «کشتی با پرچم پاناما که عازم هند و حامل نفت خام بود» اصابت کرد.

از ماه نوامبر، حوثی‌ها حملات خود را به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن افزایش داده‌اند و بسیاری از مالکان کشتی را مجبور به دور زدن این منطقه دریایی که برای تجارت بین‌المللی حیاتی است، کرده‌اند.

حوثی‌های مورد حمایت تهران ادعا می‌کنند که کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را برای «همبستگی» با فلسطینی‌ها در جنگ بین اسرائیل و حماس که از ۷ اکتبر در نوار غزه ادامه دارد، هدف قرار می‌دهند.

از ماه ژانویه به این سو، حوثی‌ها همچنین کشتی‌های انگلیسی و آمریکایی را در پاسخ به حملات به مواضع‌شان از سوی ایالات متحده و بریتانیا که ادعا می‌کنند از آزادی دریانوردی «دفاع» می‌کنند، هدف قرار داده‌اند.

حوثی‌ها که واشنگتن آنها را «تروریست» توصیف می‌کند، روز پنجشنبه مسئولیت حمله دیگری به «کشتی بریتانیایی» در خلیج عدن را بر عهده گرفت.

حوثی‌ها در بیانیه روز جمعه خود اعلام کردند که «در انجام و گسترش عملیات نظامی خود برای دفاع از یمن و تأیید همبستگی خود با مردم فلسطین تردید نخواهند کرد.»

حوثی‌ها صنعا پایتخت و بخش‌های وسیعی از قلمرو در شمال غربی یمن را که از سال ۲۰۱۴ در چنگال جنگ داخلی قرار دارد، کنترل می‌کنند.