تصویر

کنفرانس جوانان خاورمیانه با اعلام پایان نامه خاتمه یافت

کنفرانس جوانان خاورمیانه در شهر بیروت لبنان در ۲مین روز خود با اعلام پایان نامه‌، خاتمه یافت.

کنفرانس جوانان خاورمیانه و شمال آفریقا

کنفرانس جوانان خاورمیانه و شمال آفریقا که دیروز با مشارکت ۲۱ سازمان جوانان در پایتخت لبنان، شهر بیروت آغاز شد، امروز با اعلام پایان نامه خاتمه یافت. این کنفرانس با شعار ‌«جوانان و بنا کردن آینده آزاد» ۲ روز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(۸ و ۹ ژوئن) ادامه داشت و در آن تاثیرات مدرنیته کاپیتالیستی بر جوانان، مبارزه و آزمون‌های خودمدیریتی جوانان، قتل‌عام طبیعت و محیط زیست، وضعیت زنان جوان و آزادی زنان مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. مشکلات جوانان،‌ نقش جوانان در توسعه فرهنگ حیات مشترک مسالمت‌آمیز و روش‌های توسعه همبستگی و اتحاد جوانان نیز از مباحث اساسی این کنفرانس بود.

پس از گفتگوها، کنفرانس با قرائت پایان نامه به پایان رسید.

پایان نامه این کنفرانس به شرح زیر است‌:‌

‌«به مثابه جوانان خاورمیانه و شمال آفریقا، ما امروز با دشوارترین بحران نظام حاکمه روبرو هستیم. هر روزی که می‌گذرد، آتش جنگ و درگیری در همه جای خاورمیانه،‌ شعله‌ورتر می‌شود. نژاپرستی و دین‌گرایی راه را برای قتل‌عام خلق‌ها هموار کرده، درهای اتحاد خلق‌ها را مسدود می‌کنند، طبیعت و غنای منطقه را غارت می‌نماید. نظام مدرنیته کاپیتالیست در موجودیت ۵۰۰ ساله خود، بجز جنگ، درگیری، تفرقه‌اندازی میان اجتماع، استعمارگری و غارتگری، برای خلق و جوانان خاورمیانه، چیز دیگری با خود به همراه نداشته است. در روزگار امروز جوانان منطقه از حقوق آینده آزاد خود، بدون سهم نهاده شده‌اند. نتایج این امر در همه جا قابل مشاهده و احساس کردن است‌؛ که از جمله آن می‌توان به مهاجرت و تغییرات دموگرافیک، قتل زنان، خشونت و توسعه نیروهای شبه‌نظامی  که در خدمت این سیستم، ترور علیه خلق‌های منطقه و عدم رهیافت در مقابل بحران موجود روا می‌دارد، اشاره داشت. معلوم است که نه رژیم و دوئل‌ موجود و نه نیروهای جهانی که با مداخلات خود می‌خواهند، طرحی جدید را علیه این منطقه تحمیل کنند،‌ نمی‌توانند راه برون رفت از این کائوس و بحران را نیز پیدا کنند. باید ما خود را به امید کمک گرفتن از خارج،‌ فریب ندهیم. خلق منطقه تنها با دستان خود می‌تواند اتحادش را توسعه دهد، تکیه‌گاه خود را نیروی ذاتی خویش قرار داده و تنها بدین شکل می‌تواند یک رهیافت ایجاد کند. امروز جوانان منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خود را سازماندهی کرده و برای آینده‌ای آزاد و عادلانه مبارزه می‌کنند. جوانی به معنای جستجوی حقیقت است، جستجوی رهیافت و ایفای نقش پیشاهنگی برای آزادی جامعه است. برای اینکه بتوانیم همراه با هم مسائل موجود را تحلیل کنیم،‌ راه و روش‌های مبارزه را مشخص نماییم و راه‌حل لازمه را بیافرینیم، ما تحت پیشاهنگی ابتکارعمل جوانان خاورمیانه و شمال آفریقا،‌ در میان روزهای ۸ و ۹ ژوئن در شهر بیروت، در کشور لبنان گردهم آمدیم و به مثابه ۹۵ جوان از سازمان‌‌، جنبش و احزاب سیاسی از ۱۵ کشور همچون تونس، الجزایر، مغرب، مصر، سودان، یمن، اردن، ترکیه، لبنان، سوریه، شمال و شرق سوریه، ارمنستان، فلسطین و ایران،‌ ما اعلام می‌نماییم‌:

۱- رهیافت از بحران موجود تنها خارج از مدرنیته کاپیتالیستی و با ایجاد خاورمیانه‌ای دمکراتیک عملی است.

۲- مدرنیته کاپیتالیستی و تمام ابعادش نمی‌توانند یک رهیافت ایجاد کنند، اما مشکلات موجود را بیشتر ژرف می‌کند. در این کنفرانس اعلام شده است که باید در مقابل تمام پروژه‌هایی که از خارج بر منطقه تحمیل می‌شود، به عنوان مثال پروژه خاورمیانه بزرگ و اسلام سیاسی، مبارزه‌ای فکری،‌ سیاسی و اجتماعی متداخل با یکدیگر انجام شود.

۳- ما تمام موضع و نظریاتی که در انتظار این هستند از خارج مشکلات را برایشان حل کنند، را نظریاتی اوریانتالیستی می‌دانیم که خاورمیانه را کوچک انگاشته و نیروی رهیافت را در خود نمی‌یابد، این چنین برخوردهایی را رد کرده و درمقابل این امر، جوانان را به مثابه دینامیک‌ترین نیروی تغییرات و نو شدن می‌بینیم.

۴- علیرغم تمام تفاوت‌های تاریخی، زبان، فرهنگ، میراث، راه و رسم، ملی و باوری، مشکلات خلق‌های خاورمیانه و شمال آفریقا با یکدیگر مرتبط می‌باشد. بدین صورت جوانان می‌توانند به نیروی پیشاهنگی و رهیافت مبدل شوند، یک نیاز فوری به بنا کردن و قویتر کردن اتحاد نیروهای جوانان منطقه وجود دارد.

۵- برای اینکه ما بتوانیم این اتحاد نیروها را عملی سازیم و گام‌هایی مشخص به سوی کنفدرالیسم جوانان خاورمیانه و شمال آفریقا برداریم، کنفرانس ما یک شورای هماهنگی که از نمایندگان تمام سازمان‌ها تشکیا می‌شود را انتخاب نموده و به آن مسئولیت داده است.

۶- ما مشارکت کنندگان این کنفرانس، برده ساختن زنان و سطه‌گری مردان بر زنان را به مثابه بنیادین‌ترین و اساسی‌ترین مشکل می‌بینیم و اعلام می‌کنیم که زنان جوان نیروی پیشاهنگ دمکراتیک کردن خاورمیانه هستند.

۷- مشارکت کنندگان  این کنفرانس، پروژه‌های دولت-ملت را که خلق و باورداشت‌های منطقه را در مقابل هم به جنگ وا می‌دارد، موجودیت آنان را منکر می‌شود و مانع‌های بنیادینی در مقابل حیات مشترک مسالمت آمیز و دمکراتیک ایجاد می‌کند را به مثابه رهیافت نمی‌بیند. بلکه بجای آن پروژه ملت دمکراتیک که از حق تعیین سرنوشت تمام اعضا و اقشار منطقه دفاع می‌کند را اساس کار خود قرار می‌دهند.

۸- ما تعریفی که مبارزات مشروع خلق‌ها را به مثابه تروریسم نام می‌نهد را رسوا و رد می‌کنیم. اعلام می‌کنیم که در مقابل هرگونه اشغالگری و استعمارگری، دفاع مشروع حق هر جامعه‌ای است.

۹- ما در مقابل کاپیتالیسم و ایدئولوژی لیبرالیسم‌اش که جامعه را بر اساس یک برداشت ساختگی و جعلی از ‌«آزادی» متفرق می‌کند و فردگرایی را پیشبرد می‌دهد، جوانان را از وظایف میهن‌دوستی خود دور کرده‌، علیه مردسالاری، غارتگری طبیعت، نابودسازی محیط زیست، تمام شیوه‌های سلطه‌گری بر بنیاد جنسیت،‌ هویت، دین، زبان و ملل، مبارزه می‌کنیم.

۱۰- ما سیاست‌های اشغالگرانه دولت ترکیه که در خدمت منافع نیروهای مدرنیته کاپیتالیستی است و از لیبی گرفته تا قفقاز و همچنین در یمن و کوردستان انجام داده می‌شود را به مثابه دشمن مشترک تمام خلق‌های خاورمیانه و شمال آفریقا می‌بینیم. بر همین اساس از مبارزه مشترک خلق کورد و خلق‌های منطقه حمایت می‌کنیم.

۱۲- ما اشغالگری اسرائیل و قتل‌عام خلق فلسطین را محکوم می‌کنیم. ما مبارزه خلق فلسطین برای آزادی را مشروع می‌بینیم و هر پروژه‌ای که خلق یهود و خلق فلسطین را به ضدیت با یکدیگر وادارد را رد می‌کنیم.‌»