کشته شدن یک فرمانده ارشد گردان‌های حزب‌الله در حمله آمریکا در بغداد

شامگاه چهارشنبه در حمله آمریکا در بغداد، پایتخت عراق، یکی از فرماندهان ارشد گردان‌های حزب‌الله که طرفدار ایران محسوب می‌شد، کشته شد.

در حمله بغداد که تقریبا یک هفته پس از بمباران آمریکا در عراق و سوریه انجام شد، گردان‌های حزب‌الله هدف قرار گرفتند. پیش از این حملات آمریکا، سه سرباز آمریکایی در حمله پهپادی در وسط صحرای اردن در مرز سوریه در ۲۸ ژانویه کشته شدند.

گردان‌های حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کردند که یکی از فرماندهان ارشد آنها به نام ابوبکر السعدی در حمله روز چهارشنبه آمریکایی‌ها کشته شده است. بر اساس گزارش‌ها، السعدی مسئول «امور نظامی» در سوریه بود.

فرماندهی نظامی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) حمله در عراق را تایید کرد و گفت که «یکی از فرماندهان گردان‌های حزب‌الله که مستقیما مسئول طراحی و مشارکت در حملات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه بود» کشته شد.

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده آمریکا به اقدامات لازم برای حفاظت از مردم ما ادامه خواهد داد» و افزود: «هرکس نیروهای آمریکایی را تهدید کند، پاسخگو خواهد بود.»

یک مقام امنیتی عراق که با خبرگزاری فرانسه صحبت کرد و خواست نامش فاش نشود، گفت که در این حمله که یک خودرو هدف قرار گرفت، در مجموع سه نفر از جمله «دو فرمانده» گردان‌های حزب‌الله و راننده آنها کشته شدند.

گردان‌های حزب‌الله که از سوی واشنگتن در فهرست گروه‌های «تروریستی» طبقه‌بندی شده و مشمول تحریم‌ها هستند، در هفته‌های اخیر هدف حملات آمریکا در عراق قرار گرفته‌اند.

این گروه یکی از نیروهای پیشرو «مقاومت اسلامی عراق» محسوب می‌شود که طی هفته‌های اخیر مسئولیت ده‌ها حمله علیه سربازان آمریکایی و شرکای آنها در ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه را بر عهده گرفته است.

در مجموع، از اواسط اکتبر، بیش از ۱۶۵ حمله موشکی و پهپادی، نیروهای آمریکایی را در خاورمیانه هدف قرار داده‌اند.

جنبش نُجَباء عراق که بخشی از «مقاومت اسلامی» است، در واکنش به کشته شدن ابوبکر، قول «پاسخ دادن» به این حمله را داد و اعلام کرد که «این جنایات بدون مجازات نخواهند ماند.»