یک مستشار نظامی ایرانی در حمله اسرائیل در حلب کشته شد

گزارش‌ها حاکی از آن است که یک مستشار نظامی ایرانی نیز در میان ۱۶ نفر کشته شده در حمله اسرائیل در نزدیکی حلب بوده است.

رسانه‌های دولت ایران اعلام کرد که سعید آبیار یکی از مستشاران سپاه پاسداران در سوریه در جریان حمله اسرائیل به حلب جان باخت.  

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، شب‌های یکشنبه و دوشنبه، «کارخانه‌ای که گروه‌های طرفدار ایران در آن مستقر بودند» هدف قرار گرفت و «باعث انفجارهای بزرگ» شد. 

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت «۱۶ نفر از جمله سوری‌ها و خارجی‌ها کشته شدند» اما مشخص نکرد که آیا همه کشته‌شدگان جنگجو هستند یا نه. 

وزارت دفاع سوریه در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد که «اسرائیل دشمن مواضع نزدیک حلب را هدف حمله هوایی قرار داد». در این بیانیه بدون ذکر جزئیات بیشتر آمده است که «این حمله منجر به شهدا و خسارات مادی زیادی شده است». 

از زمان جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه در ۷ اکتبر، اسرائیل حملات خود را در سوریه تشدید کرده است. 

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در دو حمله اسرائیل که شامگاه چهارشنبه یک شهر ساحلی و مرکز سوریه را هدف قرار داد، به گفته رسانه‌های رسمی سوریه یک زن جوان و ۶ جنگجو از جمله سه سوری از حزب‌الله لبنان متحد دمشق کشته شدند. 

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، حداقل ۵۲ سرباز سوری و جنگجویان حزب‌الله در اواخر ماه مارس در حملات منتسب به اسرائیل در حلب کشته شدند. این رقم سنگین‌ترین تلفات ارتش سوریه در حملات به سوریه از ابتدای ماه اکتبر بوده است. 

در اول آوریل، حمله‌ای منتسب به اسرائیل، کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داد و تعدادی از مقامات ارشد ایرانی طی آن کشته شدند. تهران در ۱۳ آوریل با حمله‌ای بی‌سابقه علیه اسرائیل پاسخ داد. 

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، شدت حملات اسرائیل در سوریه پس از پاسخ ایران کاهش یافت، اما در ماه می دوباره افزایش یافت.