ارمنیان تل تمر یاد و خاطره قربانیان نسل‌کشی عثمانیان را گرامی داشتند

ارمنیان منطقه تل تمر در روژآوای کوردستان، یاد و خاطره نسل کشی ارامنه از سوی دولت عثمانی را گرامی داشتند و تایید کردند که هم اکنون دولت اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن در روژآوای کوردستان تاریخ را تکرار می کنند.

ارمنیان منطقه روژآوای کوردستان در یکصد و پنجمین سالگرد نسل کشی ارامنه توسط عثمانیها، که بین سالهای ۱۹۱۵-۱۹۱۷ به طول انجامید، در روستای تل گوران، از توابع تل تمر در کانتون حسکه، یاد و خاطره قربانیان را در کلیسای ارامنه گرامی داشتند. در نتیجه این نسل‌کشی صدها هزار نفر قربانی و صدها هزار نفر نیز به کشورهای اطراف آواره شدند.

مراسم گرامیداشت قربانیان با اجرای مراسم نظامی از سوی گردان ارامنه شهید نوبار آوزانیان آغاز شد، سپس مونتا میلکونیان فرمانده این واحد نظامی به سخنرانی پرداخت. بیانیه سالگرد نسل‌کشی ارمنیان در یکصد و پنجمین سال این رویداد به شرح زیر است:

"نسل‌کشی ارمنیان از چنان وحشیتی برخوردار بود که هیچگاه از نمی‌توان آن را از یاد برد. زخمی است که مداوا نمی‌شود و مهری از شرم و وقاحت بر سیمای دولت ترک است. ما به نمایندگی از خلق ارمنی، جامعه جهانی نمی‌تواند حتی بعد از گذشت هزاران سال نیز آن را از یاد ببرد، به همین دلیل ۲۴ آوریل مانند رویدادی در تاریخ ثبت شده است که نه مایه پذیرش است و رویدادی است که هیچگاه از یاد نخواهد رفت. تا امروز، خلق ارمنی دشواری‌های سرکوب و فرودستی را تحمل می‌کند، همانند کورد، فلسطینی‌ها، ایزدیان بوده و به این معناست که ظلم همچنان ادامه دارد. همراه با این موارد، افرادی مانند حزب اتحاد و ترقی که از عاملان این رویداد بودند هیچگاه محاکمه نشدند و حکومتهای بعد از ان نیز، اقدامات رژیم فاشیست ترک را همچنان ادامه دادند. اما ما در مقابل تمامی خلق‌های جهان، خواهان محاکمه عاملان این رویداد هستیم.

ما به عنوان گردان شهید نوبار آوزانیان، نسل‌کشی ارمنیان را فراموش نمی‌کنیم، مجرمان این رویداد را نیز نمی‌بخشیم. مرگ بر دولت فاشیست ترک. نسل‌کشی خلق‌های شمال-شرق سوریه توسط ارتش اشغالگر  ترک تداوم نقض حقوق و قوانین بشری و بین‌المللی ارتش عثمانی است."

بعد از قرائت بیانیه، رزمندگان و اهالی منطقه، برای گرامیداشت یاد قربانیان، شمع روشن کردند، این مراسم با اکران فیلمی در رابطه با تاسیس گردان شهید نوبار آوزانیان پایان یافت.

منبع: ANHA