نقشه مشترک اشغالگرانه‌ی ترکیه، سوریه، روسیه و ایران

میت ترکیه و استخبارات سوریه با میانجیگری روسیه و ایران در هفته‌های اخیر سلسله‌ دیدارهایی با همدیگر انجام داده‌اند. گفته می‌شود که در دیدارهای مذکور به توافقی برای اشغال شمال سوریه دست یافته‌اند

   میت ترکیه و استخبارات سوریه با میانجیگری روسیه و ایران در هفته‌های اخیر سلسله‌ دیدارهایی با همدیگر انجام داده‌اند. گفته می‌شود که در دیدارهای مذکور به توافقی برای اشغال شمال سوریه دست یافته‌اند تا در چهارچوب پیمان آدانا مابین خویش مناطق مد نظر خویش را تقسیم کنند.

   برپایه اطلاعات کسب شده حکومت فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ که در پی فرصت برای اشغال شمال و شرق سوریه است با میانجگیری ایران و روسیه سلسله دیدارهایی را با حکومت سوریه انجام داده است. اعلام شد که دیدارها در تهران، موسکو، بغداد و حمیمیم انجام شده‌اند و هاکان فیدان مستشار سازمان میت در برخی از آنها رأسا شرکت کرده است. دیدارها در چهارچوب پیمان آدانا همچنان ادامه دارند.

   دولت ترکیه توافق امنیت مرزها را در  ۵ و ۶ و ۷ آگوست با آمریکا امضا کرده است و در ابتدا آنرا مثبت میدانست. اما اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بعد از دیدار ۲۷ آگوست در روسیه، این توافق را رد کرده و برای اشغال منطقه خود را آماده کرد. تلاشها برای اشغالگری پس از نشست میان اردوغان، پوتین و روحانی در آنکارا افزایش یافت.

نشستهای تهران، مسکو و حمیمیم

   بر اساس اطلاعات موجود، رژیم اردوغان که تاکنون از راه میانجیگریها با رژیم سوریه در ارتباط بوده است، پس از نشست آنکارا، ارتباطشان گسترده‌تر شده است. بر اساس اطلاعات موجود در حمیمیم، تهران و مسکو دیدارهایی انجام شده است و هاکان فیدان نیز در این دیدارها حضور داشته است. در رسانه‌ها نیز اعلام شد، مصطفی شنتوپ رئیس پارلمان ترکیه در بغداد با رژیم سوریه دیدارهایی انجام داده است.

   رژیم اردوغان، برای دشمنی با کوردها، نشستها و دیدارهایش با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را آغاز کرده است. تاکنون به او میگفتند "اسدِ قاتل کشور را سوزاند و نابود کرد". اما اکنون توافق آدانا در ۱۹۹٨ را دوباره آماده میکنند و بر روی نکات مشترک توافق میکنند. شاخه‌ی آوراسیا و ارگنکون رژیم اردوغان می‌گویند، توافق آدانا نیز برای نابودی دستاوردهای خلق کورد کافی نیست.

خط ۵ کیلومتری

   گفته میشود در نشست میان میت و استخبارات سوریه که با میانجیگری روسیه و ایران انجام شده است، متعهد شده‌اند عملیاتهای ترکیه در منطقه برای تقسیم خاک سوریه نباشد. بلکه عملیاتها برای نابودی جایگاه کوردها انجام شود و پس از خروج آمریکا از منطقه در چهارچوب توافق آدانا، ترکیه به عمق ۵ کیلومتری عقب نشینی خواهد کرد.

سهم رژیم چیست؟

   در دیدارها اشاره شده است، پس از عملیاتهای رژیم ترکیه، دیرالزور، طبقا و حسکه به کنترل رژیم سوریه درخواهند آمد و سپس ترکیه از سایر مناطق شمال سوریه عقب خواهد نشست و در عمق ۵ کیلومتری مرزها مستقر خواهد شد. گفته می‌شود این نقشه برای شرق فرات است، همچنین در جرابلس، اعزاز، باب، عفرین و ادلب نیز نقشه عملی خواهد شد.

اخراج آمریکا از منطقه

   روسیه و ایران تلاش میکنند از راه این توافق ائتلاف بین‌المللی با سرکردگی آمریکا را از منطقه اخراج کنند و با هر شیوه‌ای از این نقشه حمایت می‌کنند. بر اساس اطلاعات بدست آمده، روسیه این مثال را مطرح کرده که پس از اشغال عفرین برخی از محلات حلب در کنترل ی.پ.گ و ی.پ.ژ بودند و شهبا هم در دست رژیم سوریه قرار داشت.

نشانههای حمایت از نقشه

   این نقشه در چهارچوب نشستهای دولت ترکیه و رژیم سوریه مورد بحث قرار گرفته است، مشخص نیست آیا به طور کامل پذیرفته شده است یا نه. اما سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه‌ی روسیه هفته‌ی گذشته اعلام کرد، ترکیه نگران است و این حق آنهاست و در مورد توافق آدانا سخن گفت. همچنین رژیم سوریه تلاش میکند نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک را «تروریست» معرفی کند. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز توافق آدانا را به عنوان راه حل نشان داد.