تصویر

آنها سنت‌های خود را با هنر کار دستی ادامه می‌دهند

دلال و نالین که خواهر هستند، با وجود سن کم‌شان، با هنر کار دستی به سنت‌های خود ادامه می‌دهند.

هنر کارهای دستی

هنر کار دستی که به دلیل پیشرفت تکنولوژی در معرض از بین رفتن است، از نسلی به نسل دیگر توسط کودکان منتقل و احیا می‌شود. دلال حاج یوسف و نالین حاج یوسف که خواهر هستند و در شهر قامشلو زندگی می‌کنند، سنت‌های خود را از طریق کار دستی بدون کسب درآمد با اطرافیان خود به اشتراک می‌گذارند. دلال و نالین در مورد احساسات خود نسبت به هنر کار دستی با خبرگزاری ما صحبت کردند.

او در ۱۱ سالگی هنر خود را توسعه داد

دلال حاج یوسف که به هنر کار دستی می پردازد با بیان اینکه هنر کار دستی را دوست دارد، گفت: «این هنر را بسیار دوست دارم، زیرا انسان از طریق این هنر هر کاری که می‌خواهد انجام می‌دهد، بنا به میل قلبی خود خلق می‌کند. این هنر را از ۱۱ سالگی شروع کردم، الان ۱۲ ساله هستم و ادامه می‌دهم. اوایل که این کار دستی را شروع کردم خیلی سخت بود، وقتی یک کار تزئینی درست می‌کردم خسته می‌شدم. چون من مهره و پولک نداشتم، مادرم تعدادی لباس داشت که مهره و پولکدار بودند، از آن باز کردم و برای بچه‌ها دستبند و انگشتر درست کردم. اما با حمایت خانواده به خصوص مادر و خواهرم به تدریج قدم‌های پیشرفته‌ای در این هنر برداشتم.»

می‌خواهد هنر خود را گسترش دهد

دلال اظهار کرد که اجناس در بازارها زیبا نیستند، کار دستی زیبایی‌های متفاوت دارد و گفت: «افرادی که به بازارها می‌روند و اجناس ساخته شده را می‌خرند باید بدانند که کار دستی زیباتر است. به کلاس ششم می‌روم، در بین آن‌ها، من و خواهرم مهره و پولک می‌آوریم و برای بچه‌ها و جوانان محله‌مان وسایل تزئینی درست می‌کنیم.»

کار دستی تنها هنر نیست، بلکه فرهنگ کوردها نیز هست

دلال گفت که می‌خواهد کار دستی رشد کند و مردم آن را دوست داشته باشند.

نالین حاج یوسف نیز درباره هنر کار دستی خود گفت: «به کلاس چهارم می‌روم، از ۹ سالگی با خواهرم هنر کار دستی را شروع کردیم. این هنر واقعا زیباست و ما آن را بسیار دوست داریم. ما تا حدودی پیشرفت کرده‌ایم و همه کسانی که کار ما را می‌بینند از آن استقبال می‌کنند و آن را دوست دارند. زمانی که شروع کردیم، دو روز طول کشید تا یک دستبند درست کنیم، اما اکنون پنج دستبند را در روز درست می‌کنیم. ما هنرمان را بدون سود و چشمداشتی انجام می‌دهیم، زیرا آن را با جامعه به اشتراک می‌گذاریم.»

نالین با بیان اینکه این کار قبل از اینکه تبدیل به یک هنر شود، برای مردم کورد فرهنگ و سنت است، گفت: «به همین دلیل ما در کودکی نباید هنرمان را از دست بدهیم تا نسل به نسل منتقل شود. من از همه زنان، جوانان و کودکان می‌خواهم که این هنر را دوست داشته باشند و گسترش دهند.»