بدران چیا کورد: روسیه تلاش می‌کند گفتگوها را به پیش ببرد

بدران چیا کورد اعلام کرد که آمریکا در خصوص سوریه اختلافات فراوانی با روسیه داشته و می‌خواهد موضوع سوریه را به روسیه واگذار کند.

بدران چیا کورد اعلام نمود که روسیه اکنون تلاش می‌کند فرایند گفتگو و مذاکرات را با دولت شام ایجاد کرده و در این باره گفت: ما به روسیه اعلام کرده‌ایم که آماده هستیم، ایستارهای ما بری دست‌یابی به راه حل شفاف بوده و لازم است در این باره همه از ایستارهای شفاف برخوردار باشند.

بدران چیا کورد معاون ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در رابطه با حملات و تهدیدهای دولت ترک علیه مناطق شمال-شرق سوریه، دیدار با کشورهای خارجی، نشست‌های بایدن و اردوغان و گفتگوهای احتمالی با دمشق، با خبرگزاری هاوار گفتگو کرد.

خبرگزاری هاوار: دولت ترک تلاش می‌کند تا دامنه اشغالگری‌های خود را در مناطق شمال-شرق سوریه و روژآوای کوردستان گسترش بدهد. به همین دلیل تهدیها و فشارهای خود را بیشتر کرده است. شما حملات و تهدیدهای دولت ترک را چگونه تحلیل می‌کنید؟

بدران چیا کورد: تهدیدهای اخیر دولت فاشیستی ترک در مناطق شمال-شرق سوریه در سطحی گسترده و جدی قرار دارند. حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ در این باره از طرح حمله اشغالگرانه به منطقه برخوردار است. هر سال دست به چنین اقدامی می‌زند و تلاش می‌کند این سیاست را علیه شمال-شرق سوریه ادامه بدهد. به همین دلیل هم برای این مسئله دست به تدارک و زمینه‌سازی زده است. در همین رابطه دست به پروپاگاندای عظیمی زده است تا همه به لحاظ روانی، روحیه خلقمان را ضعیف کند و هم اتمسفری از حمایت را برای خود بیافریند. بدون تردید تا کنون در این باره تایید تمام طرف‌ها را نگرفته است. چه از سوی آمریکا و چه از سوی روسیه. اکنون دست به تحرکات دیپلماتیک زده‌اند و می‌خواهند با کسب مجوز از این کشورها، دست به تهاجم بزنند. دولت ترک بدون چراغ سبز روسیه و آمریکا نمی‌تواند دست به حمله بزند. پیش از حمله به عفرین، جرابلس، باب، سریکانی و گری سپی، با نیروهای آمریکایی و روسی به توافق رسیده بودند. به همین دلیل در حملات دولت ترک، این کشورها از نقش مهمی برخوردار هستند. تا کنون هیچگونه تاییدیه‌ای در این راستا به دولت ترک داده نشده است. اما در هر حال کشورهای بزرگی هستند و از منافع مشترک و اساسی برخوردار بوده و احتمال داردکه با هم به توافق برسند. ما باید در آمادگی کامل باشیم. اگر چنین حمله‌ای صورت بگیرد ما باید در تمام حوزه‌ها از آمادگی برخوردار باشیم. ما هیچگاه طرفدار جنگ نیستیم. اگر جنگی روی دهد، غیر از مقاومت و دفاع از خود هیچ انتخاب دیگری نداریم. با تمام امکانات خود از دستاوردهایمان دفاع می‌کنیم. زیرا دولت اشغالگر ترک با این حمله تلاش می‌کند که حتی راه دفاع را هم از ما بگیرد.

خبرگزاری هاوار: آ.ک.پ برای کسب اجازه حمله با روژآوا نشست‌هایی بسیاری را با دولت‌ها انجام داده است. در صورتیکه اجازه حملات را بگیرد، دولت ترک در روژآوا با چه مسئله‌ای روبرو می‌شود؟

بدران چیا کورد: در نشست بایدن و اردوغان، بار دیگر این مسئله هر چند جزو موضوعات اصلی نبود، از سوی آمریکا و بایدن در دستور کار قرار نگرفته و مشخص می‌شود که مسائل بسیار مهمتری وجود دارد که امریکا لازم می‌داند در رابطه با آنها با ترکیه گفتگو کند. طبق اطلاعاتی که کسب کرده‌ایم، آمریکا از یک حمله جدید ناراضی است. به همین دلیل گفته است که اقدامات مشترک زیادی برای انجام دادن در سوریه وجود دارند. از ادلب نام برده است، در رابطه با مناطق شمال-شرق سوریه هم آمریکا گفته است که چون ما منافعی در آنجا داریم و در آنجا حضور داریم، نمی‌پذیریم که به این منطقه حمله‌ای صورت بگیرد. همچنین در دیدارهای ما با روسیه، این کشور هم اعلام کرده است که این حملات را مورد تایید قرار نمی‌دهند، گفته‌اند که ما نمی‌پذیریم، اما در هر صورت ما باید تدابیر لازم را بگیریم. این نگرش هر دو طرف در رابطه با این موضوع است. اما ما نمی‌دانیم که آیا ممکن است که منافع آنها بار دیگر در نقطه‌ای به هم نزدیک شده و شاید با هم به توافق برسند. ما امیدواریم که هیچگونه معامله سیاسی روی ندهد و هر دو کشور نقش مهم خود را در راه حل ایفا کرده و مانع از ایجاد یک جنگ احتمالی در این منطقه شوند.

خبرگزاری هاوار: در صورتیکه بدون اجازه حمله کنند....

بدران چیا کورد: اگر دولت ترک اجازه حمله را دریافت نکند و دست به چنین اقدامی بزند، نتایج بسیار بدی برای دولت ترکیه رقم می‌خورد. وضعیت داخلی دولت ترک در ابعاد اقتصادی، سیاسی با بحران روبرو است و این بحران روز به روز عمیق‌تر می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که در بعد اجتماعی واکنش‌های زیادی برانگیخته شود. در پارلمان ترکیه اجازه حضور دولت ترک در سوریه تمدید شده است. حزب دمکراتیک خلق‌ها و ج.ه.پ و برخی از احزاب دیگر آن را تایید نکردند. ج.ه.پ بار نخست است که اجازه  حضور ترکیه در سوریه را تمدید نمی‌کند. در داخل ترکیه میل بزرگی وجود دارد که دولت ترکیه دیگر مداخله نظامی خود را ادامه ندهد. چنین اقدامی تبعات سنگینی را برای دولت ترک به همراه خواهد داشت. هر چند آمریکا و روسیه اعلام کرده‌اند که اگر مداخله سنگینی روی دهد، علیه آن موضع می‌گیرند، و در بعد سیاست خارجی آمریکا، این حمله می‌تواند به بازگشت تحریمهای تعلیق شده آمریکا منجر شود.

در صورتیکه این حمله روی دهد، منطقه بار دیگر با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. ثبات موجود از میان رفته و بار دیگر باعث آوارگی‌های فراوانی می‌شود. موج جدید آوارگان مسائل و مشکلات بسیاری را به همراه می‌آورد. باید مانع از روی دادن چنین مسئله‌ای شد. داعش و القاعده، خصوصا در منطقه تحت تاثیر حملات و اشغالگریهای دولت ترک، بار دیگر خود را سازماندهی می‌کنند. در صورتیکه بار دیگر حمله‌ای روی بدهد، این گروه‌ها خود را سازماندهی کرده و مناطق اشغال شده را به پناهگاهی برای خود تبدیل می‌کنند. از همین مناطق آغاز کرده و در منطقه و اروپا منافع این کشورها را مورد تهدید قرار می‌دهند. ممانعت از حمله‌ای احتمالی در راستای منافع اروپا، آمریکا و روسیه و همزمان منافع حکومت دمشق و کشورهای عربی است.

خبرگزاری هاوار: بعد ار نشست گروه جی-۲۰ بین اردوغان و بایدن دیداری صورت گرفت. در این دیدار اردوغان بار دیگر درخواست کرد که یگانهای مدافع خلق و نیروهای سوریه دمکراتیک را در لیست ترور قرار دهند. از طرف دیگر در مناطق تحت اشغال، گروه‌های دیگر ایجاد می‌شوند. شما این تهدید و پارادوکس را چگونه می‌بینید؟

بدران چیا کورد: تمام تلاش‌های ترکیه و همکاران وی مانند ائتلاف سوریه، شورای میهنی کورد سوریه و برخی از گروه‌ها، طبق اطلاعات ما، این است که نیروهای سوریه دمکراتیک و یگانهای مدافع خلق، خودمدیریتی را در لیست سازمانهای تروریستی قرار بدهند. در درجه نخست این سیاست دولت ترک است و می‌خواهد که این بار به کشورهای آمریکا، اروپا بگوید که شما از این گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنید. این واقعیت است، از این طریق ترکیه می‌خواهد حمایت همه را به سوی خود جلب کند. همانگونه که سالیان درازی است که علیه کورد و خصوصا جنبش آزادیبخش کوردستان با حمایت ناتو و اروپا جنگیده است، بار دیگر می‌خواهد که این حمایت‌ها را به سوی خود جلب کند. این سیاست در واقع سیاست نابودی کورد و نابودی پروژه خودمدیریتی است. هیچ کس نباید با این سیاستهای دولت ترک برای نابودی کورد همراهی کند. دولت ترک حتی علیه منافع ناتو، اتحادیه اروپا، کشورهای عرب عمل کرده و تلاش می‌کند که بر اساس منافع خود، منطقه را سازماندهی کرده و دوست و دشمنان خود را مشخص کند. ما هم این سیاستهای ترکیه را مانند تلاش‌های گسترده ترکیه برای نمایندگی ترور می‌بینیم.

اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد که شمار عظیمی از افراد داعش، النصره، القاعده وارد عفرین و سریکانی و گری‌سپی شده‌اند و در انجا خود را سازماندهی می‌کنند و از این مناطق حملات خود را به منطقه و تمام اروپا هماهنگ می‌کنند. دولت ترک به مرکز و منبعی تبدیل شده است که افراطیون در آنجا حضور پیدا کرده و دولت ترک از آنها حمایت و پشتیبانی می‌کند.

خبرگزاری هاوار: از نظر شما اردوغان در دیدار خود با بایدن، چرا برای کسب مجوز حمله‌ای گسترده دست خالی برگشته است؟

بدران چیا کورد: چیزی را که اردوغان می‌خواست از بایدن بگیرد نگرفت؛ این چیز تصویب و پذیرش حمله به منطقه بود. حمایت ائتلاف نیروهای ضد داعش، اتحاد و همکاری‌های بین‌المللی علیه نیروهای سوریه دمکراتیک را قطع کند. این درخواست‌ها، درخواست‌های اساسی بودند. مشخص شده است که مشکلات اداره آمریکا با اردوغان و حکومت آ.ک.پ گسترش پیدا کرده‌اند. اجازه نداد که در رابطه با این موضوع زیاد گفتگو شود و بعد از این دیدار هم مسئولان آمریکا تاکید کردند که همکاری آنها با نیروهای سوریه دمکراتیک مهم  بوده و ادامه پیدا می‌کند. اردوغان بعد از این دیدار مستقیما گفت که رهبری آمریکا از سازمان تروریستی حمایت می‌کند. مشخص است که نتیجه‌ای را که اردوغان می‌خواست بگیرد، به دست نیاورد. اردوغان امیدوار بود که در نشست گروه جی-۲۰ با بایدن حمایت کامل خود را برای حمله‌ای همه جانبه به کورد و نیروهای سوریه دمکراتیک و خودمدیریتی اخذ کند. اردوغان تحت انزوای سیاسی قرار گرفته است، دیپلماسی دیگر آنگونه که او می‌خواهد عمل نمی‌کند. این مسئله نشان می‌دهد که دیگر سیاست آ.ک.پ از سوی مجامع جهانی تایید نمی‌شود. دیگر لازم است که دولت ترک سیاستهای خود را تغییر دهد. این سیاست در راستای حل مسئله، ثبات و آرامش قرار ندارد. بایدن در این نشست گفته است که ما امیدواریم که دمکراسی و حقوق بشر در داخل ترکیه پیشرفت پیدا کند. نگرش درستی است که اردوغان دمکراسی را به بن‌بست کشانده است. حقوق بشر رعایت نمی‌شود و سیاست‌ورزی با مانع مواجه شده است.

رهبری آمریکا پیش از انتخابات گفته بود که ما از اپوزیسیون سیاسی آ.ک.پ/م.ه.پ حمایت می‌کنیم. مشخص می‌شود که برخی از تلاش‌های سیاسی علیه رژیم سیاسی آن در جریان هستند. روزهای آینده مشخص می‌کنند که این اقدامات چه نتایجی در برخواهند داشت. فرایند سیاسی آ.ک.پ/م.ه.پ خاتمه یافته است. دیگر دولت ترک با سیاستهای کنونی خود دچار وضعیت بدی شده است. از سوی کشورهای اروپا، نیروهای هژمونیک و خصوصا آمریکا، بریتانیا، کشورهای اروپایی تلاش‌هایی در جریان است که دیگر رژیم سیاسی ترکیه باید تغییر کند. از هم اکنون حمایتهای خود را از اپوزیسیون ترکیه نشان می‌دهند تا از طریق آنها در ترکیه تغییری ایجاد کنند. اردوغان هم درک کرده است که دوران وی به پایان رسیده است. برای آنکه خود را از این تنگنا رها کند، از بین نرود، لازم می‌داند که علیه کورد جنگی را آغاز کند و وضعیت داخلی ترکیه را مخفی کند. با آغاز یک جنگ و تهاجمی جدید به منطقه ما، می‌تواند توجه همه را به این جنگ معطوف کند. به همین دلیل عجله دارد به تهاجم نظامی دست بزند.

خبرگزاری هاوار: روسیه یکی از بازیگران منطقه است. چند روز است که روسیه در تل تمر، عین عیسی دست به تحرکات نظامی زده است. در این دوره که تهدیدها علیه روژآوا افزایش یافته‌اند، این تحرکات نظامی روسیه چه معنایی دارند؟

بدارن چیا کورد: اخیرا روسیه در بحران سوریه تاثیرات خود را افزایش داده است. ابتکار عمل همه جانبه در اختیار آنها قرار گرفته است. نتیجه برخی از دیدارهای اخیر بین آمریکا و روسیه باعث شده است که آمریکا بخواهد پرونده سوریه را در اختیار روسیه بگذارد. آمریکا نمی‌خواهد که در داخل سوریه با روسیه چندان اختلاف داشته باشد. می‌خواهد که با روسیه هماهنگی داشته باشد. تلاش می‌کند از اقتدار خود استفاده کند، علیه چین که ان را خطری جدی برای خود می‌بیند. روسیه هم تلاش می‌کند تا مناسبات بین خودمدیریتی و حکومت دمشق را براساس گفتگو ساماندهی کند. ما امیدوار هستیم که در این باره پیشرفتهایی روی دهد. اگر اراده و تصمیم قاطعی برای این مسئله وجود داشته باشد، طرف‌های سوری می‌توانند در دیالوگها به پیشرفت دست پیدا کنند. روسیه چون بر کمیته قانون اساسی تاثیر گذار بود، می‌تواند فرایند سیاسی را به پیش ببرد. در بعد نظامی هم در بسیاری از نقاط به حضور خود برتری بخشیده است.

تحرکات نظامی اخیر آنها حاکی از پیامهای مهمی است. یکی از پیامهای آنان به ترکیه است که می‌گوید اگر از روسیه اجازه نگیرید نمی‌توانید عملیات نظامی را انجام بدهید. یکی از پیامها خطاب به آمریکا است که می‌گوید ما نیروی عظیمی در منطقه هستیم و ما برای تغییر منطقه تصمیم می‌گیریم. با این تحرکات روسیه این پیام را به امریکا، ناتو و ترکیه و همه می‌دهد. یعنی موثرترین نیرو در منطقه است. روسیه هم اکنون تاثیرگذارترین نیرو در سوریه است. ما امیدواریم که روسیه در همین چارچوب راه حل سیاسی را برای ادامه گفتگوهای سیاسی هموار کرده و با جدیت و قدرت بر این مسئله متمرکز شود. همچنین برای ثبات در منطقه نقش مهم خود را ایفا کرده و اجازه ندهد که دولت ترک و گروه‌های دیگر تبهکار به حملات اشغالگرانه دست بزنند. ما در رابطه با این مسئله به طور گسترده با مقامات روسی گفتگو کرده‌ایم. اقدامات مشترکی را در عرصه عمل انجام داده‌ایم. هم در بعد سیاسی و هم تلاش‌هایی هم وجود دارند که امیدواریم نتیجه‌ای خوب دربر داشته باشد.

دولت ترک هیچگونه دستاوردی از سوی کورد را تحمل نمی‌کند، به همین دلیل هم دست به حمله می‌زند. ترکیه حتی به کشورهای که ما با مقامات انها دیدار می‌کنیم هم حمله می‌کند. حتی یک سازمان رسانه‌ای که با یکی از رهبران کورد مصاحبه‌ای رانجام می‌دهد، از حملات ترکیه در امان نیست. همه کشورها در منطقه منافع خود را دارند، بدون شک سوریه به عرصه‌ای تبدیل شده است که هر کشوری می‌خواهد منافع خود را در انجا حفظ کند. به همین دلیل است که مسئله سوریه از دست سوری‌ها خارج شده است. در صورتیکه یک توافق سیاسی ایجاد نشود، این بحران روزبروز عمیق‌تر می‌شود. پیش از هر چیز باید تمام طرف‌های سوریه حق تصمیم داشته باشند. برای راه حلی پایدار باید به توافق برسند. ما به عنون خودمدیریتی در این رابطه امادگی داشته و مصمم هستیم که مانند یک سوری با هم به توافق برسیم. زمان آن گذشته است که بر اساس عقلانیت گذشته مسئله را حل کنند. امکان ندارد. ما آماده هستیم که تمام گروه‌های سوریه وارد مذاکره شده و برای منافع خلق سوریه دست به مذاکره بزنند.

خبرگزاری هاوار: می‌خواهم بیشتر در خصوص گفتگوها با دمشق متمرکز شویم. آیا با دمشق دیدار دارید؟ برای خاتمه دادن به اشغالگری ترک و ممانعت از حملات احتمالی، دولت دمشق چه وظایفی دارد؟

بدران چیا کورد: اکنون هیچگونه گفتگویی در جریان نیست. پیش از این، چند بار گفتوگوهایی داشتیم، اما این نشست‌ها بدون نتیجه ماندند. زیرا همانگونه که اطلاع دارید می‌دانید که حکومت دمشق چگونه به راه حل مسئله می‌نگرد. روسیه هم اکنون می‌خواهد که فرایند گفتگوها و مذاکرات را با دمشق ایجاد کند. ما گفتیم آماده هستیم، نگرش‌های ما برای دست‌یابی به راه حل کاملا شفاف هستند. اما انچه که مهم است این است که ما می‌خواهیم درک کنیم که حکومت دمشق تا چه اندازه آماده است و برای دستیابی به راه حل چه نگرشی دارند؟ برای راه حل، تا کنون ما شاهد هیچگونه نگرش شفافی از سوی آنها نبوده‌ایم. باید کشوری مانند روسیه در این باره ایفای نقش کند. تا بر دولت دمشق اعمال فشار کرده و این حکومت را ناگزیر کند که برای حل مسئله اقداماتی را در پیش بگیرد. اما تا کنون ایستار شفافی را بازتاب نداده‌اند. تنها مانند پروژه توافق اجتماعی که حکومت دمشق و روسیه در درعا و بسیاری از مناطق دیگر به پیش برده‌اند، توافق شده است که تمام سازمان‌های حکومت دمشق بازگشته و مانند گذشته به فعالیتهای خود مشغول شوند. هدف آنها هم حل مسئله از این طریق است که از این طریق هم مسئله حل نمی‌شود.

امکان ندارد که مسائل به قبل از سال ۲۰۱۱ بازگردند و حکومت دمشق بار دیگر خود را مانند گذشته مستقر کرده و به گونه‌ای عمل کند که هیچ اتفاقی روی نداده است. امکان ندارد که از این طریق به راه‌حل دست پیدا کرد. بشار اسد هم گفته است که وضعیت به قبل از سال ۲۰۱۱ بازنخواهد گشت. بسیار خوب، باز نمی‌گردد، اما در صحنه واقعی در بعد سیاسی، ذهنیت و عقلانیت چگونه تغییر پیدا می‌کند؟ باید به طور عملی درهایی گشوده شود که اعتماد را برای دست‌یابی به راه حل ایجاد کند. تا کنون شاهد این نبوده‌ایم. در ژنو گویا مذاکراتی با کمیته قانون اساسی شده است، این مبنای دست‌یابی به راه حل است. حمایت بین‌المللی، منطقه‌ای کشورهای عربی در این راستا لازم است. باید از تاثیر برخی از کشورها بر سوریه کاسته شود که نقشی منفی در خصوص سوریه ایفا می‌کنند. خصوصا ترکیه و ایران. لازم است که ما پروژه‌های خود را در معرض دید هم قرار دهیم، باید که نمایندگان ما در بسیاری از موضوعات در فرایند مذاکره نقاط مشترک داشته باشند. ما اعتقاد داریم که می‌توانیم به تفاهم دست پیدا کنیم. آنچه که خواسته می‌شود این است که بر این اساس باید اقدامات جدی صورت بگیرد.

خبرگزاری هاوار: در خارج از کشور دیدارهای فراوانی را صورت داده‌اید. به طور خلاصه در این دیدارها چه مسائلی مشخص شده است؟ اهمیت این دیدارها در چه مواردی هستند؟

بدران چیا کورد: با کشورها و مقامات حکومتی، سازمان‌های رسمی، مدنی، احزاب و نمایندگان و شخصیتهای بین‌المللی دیدارهای بسیاری را انجام داده‌ایم. در ابعاد رسمی با بسیاری از مقامات کشورهای اروپایی دیدار کرده‌ایم. مواضع آنها در بسیاری از موارد شفاف بوده است. برای نمونه، در مبارزه با ترور کاملا همفکر هستیم. در حفظ ثبات منطقه از ما حمایت می‌کنند. در بعد اقتصادی، انسانی و سیاسی از این نگرش برخوردار هستند که خودمدیریتی نمونه‌ای خوب از مدیریت است و می‌توان به مبنایی برای دست‌یابی به راه حل تبدیل شود. ما هیچ کس را مشاهده نکرده‌ایم که اعتقاد داشته باشد که مدیریت ما برای سوریه و ترکیه تهدید به شمار رود. در مقابل حملات و تهدیدهای ترکیه تمام کشورها با نگاهی واحد بر این باور بودند که هیچ کس موافق حملات دولت ترک نیست. در مجموع کشورهای اروپایی از سیاستهای دولت ترک ناراضی هستند و ناراحتی‌های خود را ابراز می‌کنند. اما در بعد عملی آنها که بتوانند علیه سیاستهای ترکیه به اقدامی عملی دست بزنند، از موضع شفافی برخوردار نیستند. به دلیل منافع اقتصادی خود، کارت‌های بسیاری در دست دولت ترک قرار دارد، مانند مسئله مهاجران و آوارگان، حمایت از گروههای تروریستی در کشورهای اروپایی. اما در مجموع مواضع حکومت‌های اروپایی مثبت هستند.

همچنین وعده ادامه حمایتها را داده‌اند. در خصوص گشایش سیاسی مذاکراتی مثبتی در جریان است. هیچ مشکلی با جامعه بین‌المللی در بعد رسمی آن وجود ندارد. برعکس، خودمدیریتی و نیروهای سوریه دمکراتیک برای جامعه بین‌المللی خدمات بسیار ارزشمندی را انجام داده‌اند. همه این مسائل را ارزشمند ارزیابی می‌کنند. لازم است که این مناسبات به عزمی سیاسی تبدیل بشود و در عرصه واقعی تغییراتی ایجاد شده و دستاوردهای ایجاد شده تداوم پیدا کنند. در اروپا موضع مثبت نسبت به خودمدیریتی از سوی افکار عمومی بسیار مهم است. اگر ارتباطاتمان را در ابعاد مختلف به پیش ببریم، می‌تواند تاثیر سیاسی بیشتری را افکار عمومی و تصمیمات سیاسی اروپا داشته باشد. به این منظور لازم است که تلاش‌های خود را گسترش داده و با برنامه‌های منظم این روابط گسترش پیدا کند.

خبرگزاری هاوار: پارلمان کاتالونیا روژآوا را به رسمیت شناخته است. برخورد کشورهایی را که با انها دیدار کرده‌اید برای برسمیت شناختن خودمدیریتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بدران چیا کورد: به رسمیت شناختن موقعیت سیاسی خودمدیریتی در داخل سوریه اقدامی نیست که کشورها بتوانند سریعا نسبت به ان واکنش نشان بدهند. می‌دانید که پذیرش آن وابسته به وضعیت سوریه و نگارش قانون اساسی است. برخی از اقدامات منطقه‌ای مانند اقدام کاتالونیا می‌توانند تاثیرات مهمی را بر جا بگذارند. تلاش‌هایی در جریان هستند که ما بتوانیم بر اساس آن این مسئله را تقویت کنیم. همراه با برخی از احزاب اروپایی جدید که در انتخابات آرای زیادی را کسب کرده‌اند، سازمان‌ها  ونهادهای آنها تلاش‌هایی در جریان است که نقش مهمی را در داخل دولت‌ها و پارلمان‌های اروپایی ایفا می‌کنند.

خبرگزاری هاوار: اخرین سوال، در مقابله با تهدیدات دولت ترک باید چگونه موضع گرفت؟

بدران چیا کورد: از تمام عناصر و مولفه‌های جامعه‌امان می‌خواهیم که در مقابله با اشغالگری و حملات موضع گرفته و همگام با نیروهای سوریه دمکراتیک باشند. نیروهای سوریه دمکراتیک نیروهای دفاع از شکوه و کرامت ما هستند. از این طریق است که می‌توانیم که دستاوردهای خود را حفظ کنیم. امروز همانگونه که اردوغان این دوره را به عنوان دوره مرگ و بقای خود می‌بیند، دریافته است پیروزی دمکراسی و کورد، می‌تواند برای ما به منزله فرصتی برای بقا یا مرگ باشد. لازم است که ما بر این اساس عمل کنیم. اگر ما مبارزه و تلاشهایمان را گسترش بدهیم، اعتقاد دارم که حمله برای نابودی کورد، به شکستی تاریخی برای اردوغان تبدیل شود. اگر بحران‌هایی که اکنون آ.ک.پ-م.ه.پ با آنها دست به گریبان است ادامه یابند و این رژیم دچار شکست شود تمامی منطقه می‌تواند گام بزرگی را بسوی آرامش، استقرار و دمکراسی بردارد.